Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Expat skrev:Jo det är bra att ha en spridare som sprutar direkt på ventilen vid låglast av orsaker som du nämnde. Att sen ha dubbla spridare som arbetar på högre laster kan ju också va bra, för man kan ha mindre spridare så att när man använder den ena spridaren bara på låga laster så skvätten den kanske mindre. Dagens flerhåls-spridare är ju dock väldigt bra. Tror inte du får en finare dimma med dubbla spridare.
Beroende på hur insprutningens funktion är kan man ju ha 2 olika storlekar på spridarna och köra en rad som Primary mindre storlek
och den andra raden som Secondary större storlek, nu är det Motec:s termer jag använder. Och på låg last så kör dom man mindre för att
gradvis ju högre last/varv det blir stegvis gå över till dom större.

Det är en variant som används på högvarviga symaskiner visst är det så dom kallas Per :hihi:

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av T-27 »

Bild
Grymt snyggt insug :)
Fräsarn kan :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Steve »

Per Ohlsson skrev: Fick MMS igår från Stockholm. Det var ett Riks-MMS alltså....
Haha, tror inte normala människor fattade hur roligt det där var :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Lillen »

Steve skrev:
Per Ohlsson skrev: Fick MMS igår från Stockholm. Det var ett Riks-MMS alltså....
Haha, tror inte normala människor fattade hur roligt det där var :)
Gammal humor är bra humor :mrgreen:
VW & Volvo.
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Expat »

Symaskiner, det var så Honda750 kallades när den först kom ut för länge länge sen
Better to be over the hill than under
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!
Ja, det ser kanonbra ut. Hoppas det blir snabbt också! ;)

Nisse!
Min tanke är att köra fyra spridare i sekvens och övriga i batch då laddtrycket kommer. Dock överlåter jag allt sånt åt bromsören och den som ska sköta elektroniken...
Det är glödstift på dom där motorerna du pratar om va?

Mats!
Det är nästan synd att man ska ha motorhuv!
Tyvärr kommer det inte se så trevligt ut efter att ha sladdat i lervällingen ett tag.

Steve!
Det är nog inte många som kommer ihåg de fasta telefonerna som en gång fanns. Då var Sverige indelat i regioner med olika riktnummer. Då man ringe till ett annat riktnummer kallades samtalen för rikssamtal. Det var lite kuriosa för den yngre generationen....

Lillen!
Gammal humor?
Det visar bara hur gammal jag är... Vi hade svart/vit TV då jag var liten ;)

Expat!
Dom kom på 70-talet va?


Bild
Idag kom en leverans från Jocar. Den innehöll en avluftningsventil som ska sitta på termostathuset...

Bild
...och en sån här Borgesonhylsa. Tyvärr var den ca 5 mm för stor. Det är skit, för det var två veckors leveranstid på den, så nu måste jag köpa alla i sortimentet för att om möjligt hitta en som passar. Dom anger ju måtten på samma sätt som om det vore något recept på en kaka. Hatar när jag inte får rätt saker. Dels för att jag slösar en massa pengar i onödan, men framförallt för att det tar en himla tid. Mätte pinjongen till 14,6 mm, men hylsan är runt 20 mm.
Där du har seglat, där har jag rott!
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Lillen »

Per Ohlsson skrev:Lillen!
Gammal humor?
Det visar bara hur gammal jag är... Vi hade svart/vit TV då jag var liten ;)
Fattade precis vad du menade.
Haha ja men de var just det , hade åxå svartvitt.....iaf på apparaten vi hade :mrgreen:

Är nog inte alla som fattar det där med "riks" :hey:
VW & Volvo.
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Expat »

Det var runt 1970 tror jag, var inte tillräckligt gammal då för att köra en. Men man höll sig ju nära dom stora grabbarna för att höra vad dom pratade om
Better to be over the hill than under
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:Nisse!
Min tanke är att köra fyra spridare i sekvens och övriga i batch då laddtrycket kommer. Dock överlåter jag allt sånt åt bromsören och den som ska sköta elektroniken...
Det är glödstift på dom där motorerna du pratar om va?
Det låter som en bra lösning :thumbright:

Precis....och varvstoppen på 9000 rpm :revs: men det kanske är låga varv för en glödstiftare :roll:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Lillen!
De flesta här känner nog bara till numren till de olika mobiloperatörerna.

Expat!
Vad fan, du är ju äldre än jag i så fall! :lol:

Nisse!
Bra lösning?
Att jag överlåter besluten åt andra??

En kille här i Sundsvall har en BDA-Ford. Den låter gullig då den passerar 9k rpm...
S40:n drog jag konstant till 8k rpm. Då ska man ha i beaktande att det var 98 mm slag på veven.

Bild
Lika glappt som hemma, eller som ett vedträ i Globen...
Har i alla fall varit i kontakt med Jocar som levererade hylsan. Dom har hittat en annan variant som ska passa mina behov. Får dock inte besked om leveranstid förrän tidigast på måndag. Är övertygad om att jag var väldigt tydlig med vad jag skulle ha då jag beställde, men som alltid blev det ändå fel.
Där du har seglat, där har jag rott!
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Expat »

Man kan kasta in hatten (om du minns sketchen)

Har du inte läst min signatur?
Better to be over the hill than under
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Expat!
Jodå, det var Lars Ekborg som gjorde den sketchen och året var 1968.
Har läst din signatur, men inte riktigt förstått vad den står för. Är ju som sagt rätt trög...

Bild

Bild
FRÄSARN 4 PRESIDENT!!!!
Det blev skitbra och nu hoppas jag att insuget håller att lyfta motorn i!

Bild
Efter lång väntan och mycket funderande, har jag kommit fram till hur jag ska lösa det där med rattstång. Började svetsa lite i grejorna. Väntar dock fortfarande på grejor (rätt grejor den här gången) från Amerika.
Där du har seglat, där har jag rott!
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Expat »

Insuget ser riktigt bra ut. Du har helt säkert klått fingrarna på Tibuc där

Signaturen refererar till den gamla bilden om livets gång som en kulle eller ett berg.
När man passerat toppen på kullen (höjdpunkten på livet) bär det ju neråt mot graven.
Men eftersom man fortfarande man fortfarande gillar livet, är det bättre än att vara
nergrävd under kullen
Better to be over the hill than under
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Expat!
Ja, insuget blev sjukt bra. Enligt utsago ska Tibucs insug pysa lite var stans då laddtrycket kommer. Hoppas min variant kommer vara tät i alla fall.

Du är inte ensam om att känna dig passé. Jag går i en skolklass där vi är 35 elever. fem av oss är killar och resten är tjejer mellan 20 och 30...


Bild
Just nu saknar jag inspiration, så jag började bränna ihop det jag missat på innerskärmarna fram. Hann göra klar vänstra sidan, men behöver lägga någon timme till på den högra sidan.
Där du har seglat, där har jag rott!
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej
Har inte läst hela tråden. Men kul bygge, inte dåligt att ro hem ett sådant här bygge själv. Då de flesta andra team har ett helt gäng med personal som bygger. [WHITE SMILING FACE]
Ska du bygga separata spjäll? Eller blir det enkelspjäll och fresh-air system som de flesta team verkar att välja iår?

/Ante

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skriv svar