Jag skojade lite med en kollega när jag jobbade som CNC-operatör.
Jag la en plasthammare på arbetsbänken med handtagen stickandes ut utanför bordskanten.
På undersidan av handtaget hade jag smetat Molykote-fett och när kollegan kom och skulle flytta på hammaren fick kan förstås fett på fingrarna.
Lagom kul kanske...
Men dagen efter hade jag letat upp varenda hammare, klubba o. dyl. i vekstan och lagt runt bordet på samma vis.
Kollegan kom, gick runt bordet och böjde sig ner och tittade under varenda hammarskaft. Alla var fettfria....
Sedan skulle han öppna luckan på CNC-svarven, som var insmort i fett...
Handkräm eller vatten i blåsmunstyckena var också vanligt förekommande...
En annan natt när det var 21 minusgrader gick vi ut med varsin duschkanna med vatten i och sprayade en annan kollegas bilrutor...
Det var ändå snällt jämfört med några andra som drog ut vattenslangen och spolade en stackares bil... han kunde inte öppna dörrarna sen.
På förra jobbet hade jag en kollega som var jävligt k-t på att köra ut firmabilen från lagret varje morgon. Även om man bett honom att inte göra det.
Hämnden blev förstås att dra upp bilstereon till max innan man vred av tändningen när bilen kördes in efter arbetsdagens slut...
En annan klassiker är ett buntband runt spiralsladden på kontorstelefonen, som håller ihop sladdänden nära luren med änden nära basenheten, så att de får med sig hela apparaten när de rycker upp luren för att svara...