Topp på Volvo B20 turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
olje
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 03, 2012 7:16 pm

Topp på Volvo B20 turbo

Inlägg av olje »

Hejsan.
Jag en frågan angående val av topp till min B20 som är turbo koncentrerad (förgasare)
Vilken höjd av topp ska jag välja, jag ha en E-topp i org höjd och A-topp oplanad, tänkte på kompet.

Ha skruvat mycke B20 osv men är osäker just nu på vilken topp jag ska välja? Men känns som A-toppen är den jag ska ha med tanke på att E-toppen ha högre komp.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Topp på Volvo B20 turbo

Inlägg av Ersviken »

Vet du vilka årsmodeller det är på de olika topparna? De nyare är ju mer förstärkta så den av topparna som är den "nyaste" skulle jag välja och sedan anpassa kompressionen till det man vill ha.
Användarvisningsbild
olje
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 03, 2012 7:16 pm

Re: Topp på Volvo B20 turbo

Inlägg av olje »

Det är "gamla" toppen men båda e lite portade men ej planade så tänkte vilken som passa bäst till turbo utan att röra f-rum i första steg nu.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Topp på Volvo B20 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

skriv mer om konceptet så ska jag försöka svara. gärna nån bild och hur den tunas/bromsas........

mvh jens
Användarvisningsbild
olje
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 03, 2012 7:16 pm

Re: Topp på Volvo B20 turbo

Inlägg av olje »

Orginal botten, kommer köra med K-kam till en början, även då lätt portad topp, (ha en E & en A) orginal trycktättad strömbergare från B21at motorn, 940 turbo å ladda max0,5kg. Kör rullande landsväg.

Jag vet inte om de funka med nån av dom topparna utan at göra om f-rummen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Topp på Volvo B20 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

då ska du nog ha A topp och en tjock toppackning.

koll på lamda värde och tändning är avgörande om det håller två gasningar eller för evigt.

mvh jens
Användarvisningsbild
olje
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 03, 2012 7:16 pm

Re: Topp på Volvo B20 turbo

Inlägg av olje »

Okej. Hur tjock topp packning skulle du rekommendera ?

Okej ja precis. Kör med en orginal 085 fördelade, funkar de? När man jag börja ställa tändningen, vilka grader ska jag testa mig fram ifrån, Och hur många grade max skulle du rekommenderar att jag gå upp till?
Vilka lamda värde ska jag ligga inom?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Topp på Volvo B20 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

du måste modifiera tändkurvan rätt mycket, både viktarmarna och bygga om klockan för både vac/tryck för att få perfekt eller så stummar man den på ca 25 grader/0.5bar inte optimalt för bränsle förbrukningen men fungerar beror på hur noga man är och hur stor turbo man har??

lamda 0.80-0.85 på full gas och lamda 1.0 då man fin kör utan laddtyck är bra värden att sikta mot. över 0.90 i lamda på full gas och laddtryck på en sån motor är= nya kolvar :)

ju bättre koll man har på tuningen ju mer kompa kan man ha.

fins en Elwis 2.0mm packning som jag tror är rätt ok.
Användarvisningsbild
olje
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 03, 2012 7:16 pm

Re: Topp på Volvo B20 turbo

Inlägg av olje »

Okej just precis, de kommer jag på nu när du skriver det. Skulle en 123fördelare funka bättre? Ha en sån liggandes. Även kollat på fördelade som man koppla till datorn men hade inte tänkt mig kosta på mig en sån i detta läge. :)

Okej, kanon då ha jag koll på vilket väder jag ska gå på.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Topp på Volvo B20 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

123 har väll inte programerbar kurva? laddtrycks styrd?

lite mekanisk tuning i en original räcker det är bara att klura hur den fungera och modifiera.

kortare utslag är det viktigaste moden sen kan man ha vac klockan stdandard om man vill så ökar den vid låg last iallafall.

nått åt detta håll.......

utan vac slang 15 grader på tomgång som ökar till 25 grader vid 3500-4000rpm.

sen en "ported" (spjälläges timad) vac som ökar ca 12 grader vid låg last.

mvh jens
Användarvisningsbild
olje
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 03, 2012 7:16 pm

Re: Topp på Volvo B20 turbo

Inlägg av olje »

Okej.
Va bra info & matnyttig. Jag kanske återkommer vid eventuella frågetecken.
mvh
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Topp på Volvo B20 turbo

Inlägg av Erland Cox »

123 har programmerbar kurva även för tryck undertryck om man köper den programmerbara.


Erland
Användarvisningsbild
olje
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 03, 2012 7:16 pm

Re: Topp på Volvo B20 turbo

Inlägg av olje »

Hur bra skulle det gå om jag inte rörde fördelaren?
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Topp på Volvo B20 turbo

Inlägg av dsimila »

Fungerar inte bra. Då blir den superslö på lågvarv utan laddtryck och drar mycket bränsle.
Blir helt enkelt för sen tändning på lågvarv eller för tidig på högvarv+ladd. En grej som du kan testa är att sätta en vakuumklocka på fördelaren som går åt båda hållen, har testat det på min b21 och en b230f och det fungerar ganska ok. Finns på en del åttitalsbilar med bosch fördelare. Tror min klocka kommer från audi med kjet.
Skriv svar