Ja snygga kan jag nog fasen inte påstå att dom är, men rätt så fräna.
Dock tycker jag att det är en sjukt bra plattform att bygga på både till drifting och dragracing. Liten lätt bil med bra drivlina.
Skulle vara trevligt med lite mer effekt vid samma laddtryck, så toppar/kam osv är fortfarande aktuellt
vad ger en sån motor original sugmotor med lite avgasrörs trim ungefär ?
risken är att om man får till "FÖR" fina toppar och vassare kam så sjunker bara laddtrycket och insugs tempen ökar men en lite vassare kam typ en ford racing 303(vist heter de så med nån bokstav efter?) sen bättre ventilfjädrar och lite portning i std topparna så skulle det nog bli en betydligt finare sugmotor utan att den slösar på luft.
bra toppar annars i alu skulle ju va fint annars för vikten fins ju typ 100 modeller att välja på. blir nog 50hk mer direkt och ca 30 kg mindre vikt
Overallen köpte jag från rallyimport. En vanlig folkrace overall, men ser riktigt bra ut för det ringa priset av 1500 spänn http://rallyimport.jetshop.se/
Fredagen började med 45 min träningspass där jag hann att köra 4 repor. Bilen kändes bra men avsaknaden av effekt var ett faktum.
På en sådan här stor och snabb bana går det åt ca 200hk till mot vad vi har idag.
Under dessa fyra repor fick jag plocka lite i växellådan och försökte hitta rätt kombination mellan växel och hastighet.
Under träningspass nummer två fick jag till tre träningsrundor, lyckades hitta en bra ingångshastighet för att kunna hålla bilen genom hela parisekurvan på trean.
Dessvärre hade jag svårt under alla repor att få in bilen i zon nummer 2 utan att korrigera med handbroms.
Under kvalrunda ett fick jag till en hyfsad repa med gott flyt och bägge hjulen i alla fyra zoner.
Kvalrepa nummer två kändes bättre i ingången och jag lyckades ligga kvar längre i zonerna men tyvärr drog jag på mig en snurr ca 20 meter innan banslut vilket resulterade i en nolla denna runda.
Jag lyckades dock ta mig vidare som kval 5a inför lördagens eliminering.
Lördagen började väldigt blött. Första träningsrundan var extremt hal, som att åka på såpa. Men fick in bra flyt på körningen fram tills att framrutan immade igen så jag var tvungna att bryta.
Efter lunch rullade jag ut på banan igen i hopp om att det torkat upp då regnet hade avtagit. Banan var då ruggigt oförutsägbar då det fanns vissa partier med bra fäste och vissa partier som var jättehala. Jag bröt efter ca 3 träningsvarv då det kändes som en säkerhetsrisk att fortsätta då banan var så pass oförutsägbar.
Någon timma senare hade banan torkat upp helt och jag fick till ett par bra varv. Här var det dock knepigt att få flyt i körningen då det viftades febrilt med gulflagg över hela banan.
Under elimineringen fick jag möta kvalfyran. I första rundan gick jag alldeles för snävt i ingången på banan och missade då första zon, med en korrigering för att nå in i andra zon så kändes det som att det behövde bli en betydligt bättre andra eliminsrunda om detta skulle gå vägen.
Andra rundan gick mycket bättre, men tyvärr räckte det inte till för att ta oss vidare till topp 4. Vi slutade som en 5e placering i serien och blickar framåt till nästa tävling.
Denna tävling kommer att vara på gröndals motorstadion och förhoppnings kan vi ta oss lite längre då banan passar vår i nu nuläget ganska effektsvaga bil.
Vi har haft en toppenhelg och vill tacka alla som gör detta möjligt för oss! Stort tack till sponsorer, vänner, familj, flick/pojkvänner och allt vad det nu kan vara!
Bilderna nedan är tagna av lindgrens sportfoto och motorsportbild, besök dom gärna på Facebook för fler grymma bilder!
Efter första deltävling i sm/rm fick jag för mig att öka laddet lite så jag beställde hem nya remhjul från USA och en intercooler från KL Racing.
Dagen innan Linköping City Race skulle gå av stapeln så fick jag ett mail av arrangören att jag var välkommen att komma in och köra. Stressmekade satan hela dagen för att få ihop bilen och på fredag morgon bar det av mot Linköping.
Dessvärre fick jag göra publiken besviken då det saknades laddtryck. Kunde inte se något uppenbart fel på plats så det var tyvärr bara att kasta in handduken.
Dock lyckades Emelie Lång fånga mig på några bilder i en utav Linköpings rondeller.
Det var en skum känsla att göra detta lagligt på gatorna mitt framför farbror polisen.
Väl hemma igen kunde jag inte finna något läckage någonstans, alltså inte hitta anledning till avsaknaden av laddtryck. Dålig motivation var nu ett faktum och det var här någonstans jag ändrade min bana helt. Efter några öl började en plan om singelturbo att växa fram..
Lämpligt aggregat hittades och vi började smida till verket.
Planen var att få ihop det förhållandevis snik så original grenrör fick användas.
Fick även bygga om min remdrivning... IGEN..
Vid första provkörning upptäcker jag att jag fortfarande inte har något laddtryck.. Vad enda in i helvete..
Efter väldigt mycket gnuggande av geniknölarna tyckte polaren att vi skulle provtrycka min nya fina intercooler.
Hör och höpna, vi inser då att det flödar INGENTING genom denna.. Verkar som att kineserna har lyckats svetsa igen skiten vid tillverkning.
Så med cirkus 15 timmar till Gatebil river vi bort intercooler och smider ihop nya tryckrör.
Tvättar, lastar och får oss några timmars sömn.
Väl på Gatebil var planen bara att ha en trevlig helg utan körning då jag så klart inte hann med att få bilen mappad.
Men under Söndagen tog vi jag mig ut på banan och justerade mappen lite grovt.
Fick sedan ca 2-3 varv med 0.8 kilo laddtryck och vilken skillnad på bil!
Jag tyckte om maskinen som den var med kompressor. Dock tyckte jag att jag hade för dåligt med laddtryck där jag behövde det. Jag varvar inte mer än 6000rpm och hade 0,7 bar där någonstans Vilket betyder att jag hade ca 3,5 bar vid 3000rpm
Nu har jag i princip fullt ladd vid detta varvtal.
Nu väntar jag på en mapptid så ska vi se vad maskin lämnar