BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jag som hade tänkt att montera oljekylaren framför intercoolern och tänkte "skönt att slippa lägga mera tid på det". Aija... Blir och hitta något lämpligare plats för det då.....
Som vanligt gör du ett beundransvärt jobb!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Som vanligt gör du ett beundransvärt jobb!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: BMW 635 Bi-Turbo
det spelar nog ingen direkt roll i praktiken om den sitter framför IC:n men 

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
I mitt fall vart oljekylaren monterad i vinkel mot luftflödet.
Så det inverkade nog mer än värmen den ger.
Hur som helst.
Bilen är i alla fall nere på hjulen, och jag har provkört någon mil.

Helt annan känsla i drivlinan nu, med glappfria drivaxlar och kardan.
Mycket tajtare känsla, och ännu inga vibrationer eller annat knepigt att notera
Ett litet bevis på att den har vart ute.
https://www.youtube.com/watch?v=7jbFevVKiBE
Bonus med lite film på fjädring och Krängare i framvagnen.
Så här efter någon mil på skitvägar verkar det som att det blev bra med stötdämparna fram.
Men längre utvärdering behövs.
Så det inverkade nog mer än värmen den ger.
Hur som helst.
Bilen är i alla fall nere på hjulen, och jag har provkört någon mil.

Helt annan känsla i drivlinan nu, med glappfria drivaxlar och kardan.
Mycket tajtare känsla, och ännu inga vibrationer eller annat knepigt att notera

Ett litet bevis på att den har vart ute.
https://www.youtube.com/watch?v=7jbFevVKiBE
Bonus med lite film på fjädring och Krängare i framvagnen.
Så här efter någon mil på skitvägar verkar det som att det blev bra med stötdämparna fram.
Men längre utvärdering behövs.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Intressant hur däcksidan kränger när du svänger 

- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ja, man blir förvånad, i videon i förra inlägget kör jag bara lite slalom, och man ser hur slitbanan åker i sidled kanske 15mm ?
Inte konstigt att slicks och R däck är ordentligt hårda i däcksidorna !
Jag har jobbat lite till på fronten.
Ett till litet mini klipp på tuben.
https://youtu.be/Cj5o3RgV_Z0
Efter lack vart det maskering, tidigare har jag brukat använda eltejp, för att lyckas.
Men denna Tesa tejpen håller fasen måttet, vilket 99,5% av all annan skittejp inte gör !!

Sådär lite mattsvart färg för att imitera gummilist.

90% i lack resultat, men det får duga.
Jag la ytterligare 2 lager till förutom det som man ser i klippet, så det finns lite att polera på.
Är det mer "läsvärt" med små korta klipp, istället för fler bilder ?
Inte konstigt att slicks och R däck är ordentligt hårda i däcksidorna !
Jag har jobbat lite till på fronten.
Ett till litet mini klipp på tuben.
https://youtu.be/Cj5o3RgV_Z0
Efter lack vart det maskering, tidigare har jag brukat använda eltejp, för att lyckas.
Men denna Tesa tejpen håller fasen måttet, vilket 99,5% av all annan skittejp inte gör !!

Sådär lite mattsvart färg för att imitera gummilist.

90% i lack resultat, men det får duga.
Jag la ytterligare 2 lager till förutom det som man ser i klippet, så det finns lite att polera på.
Är det mer "läsvärt" med små korta klipp, istället för fler bilder ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jäklar va snabb du är när du lackar!!!
Ska bli kul att se den monterad!!

Ska bli kul att se den monterad!!
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Den blåa tesatejpen har jag också bra erfarenhet av!
Jag tycker det är kul när du blandar bilder och små korts klipp tillsammans
Snyggt det blir som vanligt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tycker det är kul när du blandar bilder och små korts klipp tillsammans

Snyggt det blir som vanligt

Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kul med lite videoklipp också.snyggt jobbat förövrigt.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: ons jul 13, 2011 8:17 pm
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Även om du tycker lacken bara är 90% så ser det där bättre ut än 90% av vad många "professionella försäkringsjobb" gör. 

Mvh
Benny Gustafsson
Benny Gustafsson
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Tackar för era kommentarer.
Benny, jag tror tyvärr att du har helt rätt, "Professionella försäkringsjobb" har man sett för många av.
Benny, jag tror tyvärr att du har helt rätt, "Professionella försäkringsjobb" har man sett för många av.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: ons jul 13, 2011 8:17 pm
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ett litet försvar för lackerarna är att lacken är inte nå vidare bra från fabrik. Inte lätt att lacka bra fast "dåligt" och försäkringsbolagen betalar inte speciellt bra och dessa "miljökrav" känns mest som en undanflykt för att spara pengar.
Dock är jag ingen lackerare. Utan detta är bara min uppfattning somsagt fick då jag satt i andra änden och beställde lackjobb.
Nog om det.
Summa summarum du gjorde en garagelack som platsar alla gånger bredvid en lack utförd av en proffisionell lackerare, stor tummen upp på den
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Dock är jag ingen lackerare. Utan detta är bara min uppfattning somsagt fick då jag satt i andra änden och beställde lackjobb.
Nog om det.
Summa summarum du gjorde en garagelack som platsar alla gånger bredvid en lack utförd av en proffisionell lackerare, stor tummen upp på den
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Mvh
Benny Gustafsson
Benny Gustafsson
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Då vart den riktiga premiär turen avklarad.
Först lite tankning, bensin denna gången.

Lite mer närbild, jag har satt i nät i alla luftintagen.

Vy från sidan, måste säga att även om färg matchningen inte är 100%, då fronten är ett uns ljusare stämmer det väldigt bra.
Speciellt med tanke på att det är två olika fabrikat på lack och 10 år mellan inköpen.


Om någon med lite foto intresse läser, så ser man verkligen tydlig skillnad på bilderna nedan.
Skillnaden är ett Polariserings filter på Objektivet som dämpar reflexerna, speciellt tydligt i framrutan på bilen.
Även om man kan göra mycket i Appar och "filter" i datorn mm. är det få saker som slår "Riktiga filter"

Jag tänkte jag skulle uppgradera från Vems 1.2.10 firmware till 1.2.30
Detta för att kunna ställa på även laddtryck när jag går från Bensin mot E85 i min "flexifuel" inställning.
Men jag gick bet på att stoppa i nyare firmware.
Tydligen ska man ha en "uHex" bootloader i boxen för att klara 1.2.30 vilket jag inte har, då min box är ganska gammal vid det här laget.
Hur tusan jag fått i 1.2.10 är dock ett mysterium ?
Verkar vara knepigt att byta Bootloader, då man behöver plocka isär boxen, för att flasha om ett chip, eller ?
Hursomhelst har jag nu även inkluderat tändmappen i min justering, så jag gör en generell höjning "offset" på 3,5° från Bensin (95 oktan) till E85.
Låter 3,5° som rimligt ?
Jag behöver ju inte ha ut de sista 30hk ur maskin, varken på BF95 eller E85 men lite anpassning kan ju vara önskvärt.

Först lite tankning, bensin denna gången.

Lite mer närbild, jag har satt i nät i alla luftintagen.

Vy från sidan, måste säga att även om färg matchningen inte är 100%, då fronten är ett uns ljusare stämmer det väldigt bra.
Speciellt med tanke på att det är två olika fabrikat på lack och 10 år mellan inköpen.


Om någon med lite foto intresse läser, så ser man verkligen tydlig skillnad på bilderna nedan.
Skillnaden är ett Polariserings filter på Objektivet som dämpar reflexerna, speciellt tydligt i framrutan på bilen.
Även om man kan göra mycket i Appar och "filter" i datorn mm. är det få saker som slår "Riktiga filter"


Jag tänkte jag skulle uppgradera från Vems 1.2.10 firmware till 1.2.30
Detta för att kunna ställa på även laddtryck när jag går från Bensin mot E85 i min "flexifuel" inställning.
Men jag gick bet på att stoppa i nyare firmware.
Tydligen ska man ha en "uHex" bootloader i boxen för att klara 1.2.30 vilket jag inte har, då min box är ganska gammal vid det här laget.
Hur tusan jag fått i 1.2.10 är dock ett mysterium ?
Verkar vara knepigt att byta Bootloader, då man behöver plocka isär boxen, för att flasha om ett chip, eller ?
Hursomhelst har jag nu även inkluderat tändmappen i min justering, så jag gör en generell höjning "offset" på 3,5° från Bensin (95 oktan) till E85.
Låter 3,5° som rimligt ?
Jag behöver ju inte ha ut de sista 30hk ur maskin, varken på BF95 eller E85 men lite anpassning kan ju vara önskvärt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Hade nått liknande problem med min gammbox.
Slutade med att den skickades till Ungern
Slutade med att den skickades till Ungern
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Erik, din box hade skadat flash-minne och haft ett långt liv. Den är från tidigt 2005.
Daniel, skicka din box till mig så löser jag det.
Den sista firmware man kan köra utan att byta till "uhex" bootloader är 1.2.11.
Daniel, skicka din box till mig så löser jag det.
Den sista firmware man kan köra utan att byta till "uhex" bootloader är 1.2.11.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Bra info, jag hör av mig Mattias.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo