Hur snabbt varvar en motor upp?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

*L.R*
För mycket laddtryck

Re: Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av *L.R* »

Du går miste om mkt information med det upplägget...

Hur stor drivförmåga har du på Ib till BIP37.
Har du nått schema man får kika på?
Du kommer alltid bränna mer eller mindre energi i drivsteget.

Nu verkade den vara strömbegränsad, men du landar i alla fall i värmeproblematik om det ska fungera i längden. Både vad gäller Switchtider och strömbegränsning.

Dwell må variera på ett ms, men är hur exakt är den på dwell off?
Användarvisningsbild
brorsan
Lite mer laddtryck

Inlägg av brorsan »

*L.R* skrev:Du går miste om mkt information med det upplägget...

Hur stor drivförmåga har du på Ib till BIP37.
Har du nått schema man får kika på?
Du kommer alltid bränna mer eller mindre energi i drivsteget.

Nu verkade den vara strömbegränsad, men du landar i alla fall i värmeproblematik om det ska fungera i längden. Både vad gäller Switchtider och strömbegränsning.

Dwell må variera på ett ms, men är hur exakt är den på dwell off?
Vad är det jag går miste om för information med mitt upplägg menar du? Tänker du på spänningen osv? Detta är som sagt ett enkelt system med avsikten att kosta <100kr per styrenhet. Vill man ha värre grejor finns det som sagt en uppsjö produkter för det ändamålet redan... Sen får man väl se vad framtiden bjuder på, men för stunden kommer nog detta fungera alldeles utmärkt för ändamålet.

Drivförmågan är 40mA från processorn, Ib är 5-12mA på BIP373 så det ska inte vara några problem. Skulle det ändå inte räcka så är det ju bara att låna ström från 5v-drivningen till processorn, den ligger på flera A. Setupen är bänkkörd som den är testad med dwell på 800-1200uS och det har fungerat utmärkt, mycket stark gnista och inga överhettningar. Återstår att se om det räcker under drift dock.

Varför skulle det bli värmeproblematik menar du? Finns ju många som kör med flera mS dwell på 373 utan problem... 373an är ju ändå avsedd för just detta ändamål.

Om du menar mitt projekt så är dwellen exakt på microsekunden vid dwell upp till c:a 1mS. Efter det kommer den kunna fela några procent vid snabb ändringar i vevaxelns hastighet då gnistans timing kommer prioriteras över exakt dwelltid. Att dwellen blir avvikande vid snabb uppvarvning utan belastning är oundvikligt. Vid vanlig körning kommer den stämma med minimal avvikelse.
Performance_seeker skrev: Ja, jag har en högkompressionsmotor och det finns starka antydningar att gnistan kommer för tidigt i vissa fall under cranking, trots att jag har mycket sen tändning! Jag har legat på 3.5 ms dwell, men det får jag dra rejält mycket mindre nu jag läst ditt inlägg.

Skall kontakta en av MS-utvecklarna i England och fråga om råd utan att nämna misstankarna om buggig dwell... :hihi:
Ska bli intressant och höra vad dom säger :thumbright:
brorsan
*L.R*
För mycket laddtryck

Inlägg av *L.R* »

Ang värmeproblematik.
Kör du spolar till stömmättning så att primärströmmen begränsas, eller switchar långsamt så hamnar energin i trissan.
Vad gäller switchtiden så är den långsam så hamnar energi i trissan som du skulle haft över stiftet.

Vad har du switchtid?

Dwelltiden i sig har liten betydelse om man inte vet vad det är för spole. Vissa spolar kräver 4-5mS för att nå erforderlig ström.
Användarvisningsbild
brorsan
Lite mer laddtryck

Inlägg av brorsan »

*L.R* skrev:Ang värmeproblematik.
Kör du spolar till stömmättning så att primärströmmen begränsas, eller switchar långsamt så hamnar energin i trissan.
Vad gäller switchtiden så är den långsam så hamnar energi i trissan som du skulle haft över stiftet.

Vad har du switchtid?

Dwelltiden i sig har liten betydelse om man inte vet vad det är för spole. Vissa spolar kräver 4-5mS för att nå erforderlig ström.
Självklart beror dwelltiden på vilka spolar man har, och styrenheten har hela tiden varit tänkt för spolar med kort dwell. Men jag kommer ändå lägga in möjligheten att köra högre maxdwell då jag misstänker att OEM coilpacket jag ska prova kräver högre än 1,2mS i dwell...

Switchtiden är under 1uS i likvärdiga tillämpningar så den kommer inte i att vara något problem.
brorsan
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Brorsan,

så här svarar han som har skrivit "extra" koden för MegaSquirt (om jag förstått sammanhanget rätt):
-----
it could be that the timing within the ECU isn't perfect due to an inconsistent speed during cranking. If thats the case then you can try an ATDC value (I think you can put in -10 for example) or increase the "Skip Tooth" value to 6 or 10 to give it a chance to count the teeth before it starts to fire the coils
-----

Det verkar bekräfta det som du läst någonstans, och mina observationer med 2 knäckta startmotorer (hittills...).
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
brorsan
Lite mer laddtryck

Inlägg av brorsan »

Performance_seeker skrev:
Det verkar bekräfta det som du läst någonstans, och mina observationer med 2 knäckta startmotorer (hittills...).
Låter onekligen som det... Har letat efter länken men inte hittat den. Hittade dock den här istället, som verkar bekräfta samma sak: "When I set the dwell to 1ms, the actual output pulsewidth is around 690us (0.69ms)"

http://forums.hybridz.org/topic/54641-lsx-coil-testing/
brorsan
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Intressant, jag skall titta närmare ikväll! :thumbright:
Fick veta av en HD-åkare att dom har exakt samma problem med vissa elektroniska tändsystem...dom knäcker startmotorerna!
Användarvisningsbild
brorsan
Lite mer laddtryck

Inlägg av brorsan »

Det är därför jag kommer prioritera tidpunkten för gnistan över dwell, även om dwellen kan bli lite för lång eller för kort på ett slag så kommer det att ha rättats till inför nästa :)
brorsan
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

brorsan skrev:Det är därför jag kommer prioritera tidpunkten för gnistan över dwell, även om dwellen kan bli lite för lång eller för kort på ett slag så kommer det att ha rättats till inför nästa :)
Tänk på att GM LS2 D585 truck coils (som jag har) sägs "självtända" om dwell blir för lång...tydligen hamnar man på osäker mark med över 4.5 ms dwell för D585...
Användarvisningsbild
brorsan
Lite mer laddtryck

Inlägg av brorsan »

Performance_seeker skrev:
brorsan skrev:Det är därför jag kommer prioritera tidpunkten för gnistan över dwell, även om dwellen kan bli lite för lång eller för kort på ett slag så kommer det att ha rättats till inför nästa :)
Tänk på att GM LS2 D585 truck coils (som jag har) sägs "självtända" om dwell blir för lång...tydligen hamnar man på osäker mark med över 4.5 ms dwell för D585...
För lång kommer vara ett betydligt mindre problem än för kort, för lång blir den endast om vevaxelns hastighet plötsligt minskar. Och som jag skrivit koden nu kommer den aldrig bli mer än några % för kort eller för lång, och det är endast vid plötslig varvtalsändringar och endast på ett vevaxelvarv :)
brorsan
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Det verkar bra Brorsan, verkar som du har bättre koll grejorna än en del andra system! :D :thumbright:
Användarvisningsbild
brorsan
Lite mer laddtryck

Inlägg av brorsan »

Hehe, får väl se hur det funkar i test också, blir att prova nya koden imorrn ;)
brorsan
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Här är en som också utveckar ett enkelt, eget system:

http://www.forabodiesonly.com/mopar/thr ... nt.331817/
Användarvisningsbild
brorsan
Lite mer laddtryck

Inlägg av brorsan »

Intressant :thumbright:

Blir förresten att lägga till spänningsberoende dwell i min styrenhet också, det är ändå såpass enkelt att implementera och ökar inte komplexiteten nämnvärt :)

I början var mitt projekt tänkt att enbart användas av mig, men jag har ändrat mig och kommer släppa allt som öppen källkod och hårdvara så fort det är testkört ordentligt och eventuella buggar fixat...
brorsan
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Det låter intressant! Vad är det för processor du har baserat det på?
Skriv svar