Så här ser stakarna ut på min V12a, någon som vet syftet med dom två fördjupningarna?
Är ca 0.5mm djupa. Tror själv att det är för att minimera en eventuell oljetrycksuppbyggnad mellan stakarna så att dom inte pressas mot veven??
Något att bry sig om eller ska man fram med vinkelslipen på dom nya stakarna
Blir ju ännu större yta på dom nya Chevastakarna...
Erland Cox skrev:Hur stort är sidospelet mellan originalstakarna mot veven?
Utan dom spåren får du nog kunna få in ett 0,5mm:s bladmått mellan stakarna.
Erland
Kommer inte ihåg exakt vad axialspelet ska ligga på men är runt 0.35-0.5mm någonstans, men spåren påverkar ju inte det......
Jo men det måste ju upp lite olja för att smörja kolvbulten och cylinderväggarna.
det som piskas runt sedan tar skrapplåten hand om.
Visst är det så.
Enligt Carillos hemsida så fräser dom liknande spår för vikt och friktionsreducering.
Dom har tydligen en variant med ett borrat hål i storändan inne i "H"et att agera som kolvkylning...låter lite läskigt iofs.
Blir nog att slänga upp dom i fräsen och dra ett spår uppåt mot kolven istället
Erland Cox skrev:Hur stort är sidospelet mellan originalstakarna mot veven?
Utan dom spåren får du nog kunna få in ett 0,5mm:s bladmått mellan stakarna.
Erland
Kommer inte ihåg exakt vad axialspelet ska ligga på men är runt 0.35-0.5mm någonstans, men spåren påverkar ju inte det......
//Tobmag
Jo, dom evakuerar olja från lagren.
Är sidospelet för litet så får du för dåligt flöde på oljan förbi lagren.
Det innebär att oljan kokar och resten kan du räkna ut själv.
Ok Erland du menar att man antagligen lagt spelet väldigt tajt och sedan fräst ner spåren för att öka oljeflödet...
Missförstod nog ditt första inlägg, du menar att utan spåren så bör man ha minst 0,5mm i spel mellan storändarna?
Mina Irmscher EVO500-stakar har ett liknande spår på vardera sidan av storänden, de sitter lite förskjutna från centrum och pekar rakt upp mot lilländen. Längst upp på lilländen finns det ett hål där det antagligen är tänkt att oljan ska drälla in och smörja kolvbulten.
Dessa stakar saknar alltså det lilla oljehålet i storänden som Kadett4wd nämner.
Anders_Karlsson skrev:Mina Irmscher EVO500-stakar har ett liknande spår på vardera sidan av storänden, de sitter lite förskjutna från centrum och pekar rakt upp mot lilländen. Längst upp på lilländen finns det ett hål där det antagligen är tänkt att oljan ska drälla in och smörja kolvbulten.
Dessa stakar saknar alltså det lilla oljehålet i storänden som Kadett4wd nämner.