Skönt att höra att det är fler som försöker kompensera för sina bokstavliga tillkortakommande.
Brukar själv köra med uttrycket; Den ser nära ut på bra håll. Detta leder ofta till lätt förvirring och intressanta svar.
Åter till kopressormonteringen. Än fast paketet kom i god tid så fanns det ingen som helst anledning till att börja skruva. Kändes som att man hade all tid i världen så jag, bil och alla verktyg föll i djup Törnrosa sömn. I mars så började man sträcka lite grann på sig och insåg att en skiftnyckel hade fastnat långt upp i akterkastellet. Kastade ut skrotet som belägrat mitt lilla garage och tryckte in bilen. Till kompressorkittet så följde en till min förvåning en väldigt bra monteringsanvisning. Killarna på Kenne Bell har i sanning begåvats med en stor portion humor. På ett ställe stod t.ex. att för att genomföra detta så behöver du hjälp av ett litet barn och en gorilla. Dom hade banne mig rätt, trots frånvaron av gorilla så löste det sig ändå. Sen följde verkligen allt med. Allt från minsta skruv till buntband var snygg och prydligt packeterat i välmärkta påsar. Tur var väl det så att jag me dmin klena intelligens var så montera alla köpegrejor.
Dunka dit kompressorn gick utan problem.
Sen följde det med ett storkusligt spjällhus. Turbokillarna behöver inte sånt här då dom med lätt trycker in allt dom behöver. Själv suger man i dubbel bemärkelse i sig vad man behöver.
Luftfiltret som följde med passade naturligtvis inte då jag nu inte har en riktigt GT500. Det gamla luftfiltret var för litet. Så fram med pluskan och köp ett nytt. Snabb levernas från Dalhems som vanligt. 5" anslutning, manligt värre. Så manligt att hår börjat sticka ut ur både näsa och öron. Vägrar att inse att det är åldersrelaterat. Tycks likna en yngre Joakim von Anka då jag av misstag ser mig i spegeln.
Luftfilterskrället fick ju inte plats under huven. Men framför kylaren borde vara en bra plats. Tillgång till frisk norrlandsluft i massor borde göra susen. Beställde en 5" 90 graders böj. Insåg fort att jag hade beställt fel.
Ny 5" 90graders böj som var för kort. Så man fick köpa en 2meters bit för att kunna skarva på den lite grann. Fick röret levererat på jobbet och det verkar som mina arbetskamrater har visst mått av humor.
Skarvningen utfördes med stora måttav ångest. Har i princip aldrig tiggat något men det gick som bra ändå på något vis. Köpte ingen Trisslott den kvällen då jag ansågatt all tur var förbrukad sedan länge.
Nu började det att köra ihop sig lite grann. Då trådlös överföring är i ropet så funderade jag över ifall det inte skulle kunna tänkas fungera med slanglös överföring från luftfiltret till spjällhuset.
Röret behövde nu bara ett hål att ta sig igenom. Föreföll som en logisk slutsats att kapa ännu mer i den här bilen som är värd pengar som original. Men original tåget är som sagt långt från stationen så det var bara att dra några streck som vägledning. Hade som vanligt ingen koll på vad jag höll på med men det ordnar sig alltid.
Med hålet på plats så köptes en oerhört flashig ventilationsslang för att testa funktionen.
Ja det får väl räcka för idag. Återkommer när ni minst anar det ty jag är er 13mm nyckel som magiskt försvinner för att sedan dyka upp i brödburken bland mjukt hårdbröd och möglig skogaholmslimpa.