Börjat med gör flästen till axlen o fjäderbenen .. lite klippning o stans o bock så fick jag till lite fästen i 5mm plåt .. svetsa sen i det rundade hörnet med prov montera ett fjäderben från Golfen .. ser inte helt fel ut .. Men hur är det ska man luta dom inåt eller ? sen börjat på med svets ändarna o delarna till länkarmarna och till momenstaget
Nej det rätt så manliga maskin det är ändå 40mm hål dom stora okej ja men jag tänker sitter så original. Men man kanske skulle haft dom på andra hållet. Kollar man på många som åker 4länk då sitter dom så ju :-/
Det finns fördelar med båda orienteringarna av öglorna men normalt sett är bussningarna tillräckligt stora för att kunna flexa så det räcker. En normal gatbil med lite ambitioner för prestanda kränger inte så extremt mycket heller men det gäller ju att inte dämparkroppen tar i fästena - för du måste ju ha en plåt på varje sida om dämparen.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Blev en sväng på jobbet i dag o punkta upp öron på axlen och fräst klart delarna till bärarman och till moment staget ..
Vad tror folket om det ? fundera lite på hur man ska lösa infästning i karossen för moment staget .. för ska inte det sitta i samma led som infästningar sitter till bärarmana ?
Har funderingar på moment staget vad säger folket om man sätter infästning i samma led som man har bärarmana ? eller man ska längre fram.. för då måste jag bocka och för flytta staget i sidled för komma fram i kardan tunnlen Men vad säger ni ?
I princip så med momentstag så ha ett långt!
Momentstaget är ju för att förhindra vridning av axeln/pinjongvinkeln.
Då är ju det som med allt annat som innehållet momentkraft.
Ett längre stag står emot momentkraften bättre än ett kort.
Med ett kort momentstag så kan du lika gärna ha fyrlänk med lika långa.
Eller varför inte K-länk eller 3-länk.
Jo jag är med på det att man vill ha långt stag.. Kan inte åka med 4 länk inte plats för det.. Men om man bockar rören på staget typ par grader vad säger sfro om det
Vr6_mannen skrev:Har funderingar på moment staget vad säger folket om man sätter infästning i samma led som man har bärarmana ? eller man ska längre fram.. för då måste jag bocka och för flytta staget i sidled för komma fram i kardan tunnlen Men vad säger ni ?
Snygga fästen du har ordnat till bakaxeln
Vet inte riktigt om jag hänger med på första frågan? Det kanske inte framgår riktigt på denna bilden, men mitt stag har jag ju gjort en sväng på för att komma "in" mer i kardantunneln. Spelar ju ingen roll för funktionen.
Nej för funktionen men sfro menar lite att bockat stag är svagare än ett rakt men jag ska fixa dom andra stagen först sen för se lite när man börjar kapa i tunnlen hur det kommer att passa .. Vad är det för lite stag med bussningar du kör med ??
Dom sitter i bakvagnen på 5 serien E34, och flera andra modeller, och kallas stabilisatorstag. http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 09-60856sv
Bultas med M14 har jag för mig så det är rätt så stabila saker, fast med väldigt behändiga mått. Kan leda på alla håll, jag kan hissa axeln hur som helst utan några brytningar.
Ja jag kollat lite på det staget som du byggde du har ingen bild hur ser ut typ under i från ? ja den bussning där framme är ju smidig tar ju upp allt man behöver