Max laddtryck på låga varv

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
president89
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jul 15, 2016 10:55 am

Max laddtryck på låga varv

Inlägg av president89 »

Hej.
Motorn är en Helt standard b20, Kommer montera tjockare toppackning, så man får lite mer ladd.
Tänkte bygga sugturbo anläggning, Vet att de igentligen behövs carbontätat turbo. Men har sett att många använder vanliga, ryker lite mer bara, Tanken var att den skulle suga genom en stromberg gasare

Spelar längden på adapterröret mellan turbo och grenrör nån roll?

Vill ha fullt laddtryck vid ungefär 4000varv, ska användas på isen och diverse annat kul.
Så vill ha laddtryck tidigt.

Om jag skaffar en mindre diesel snurra, tex golf eller opel, Blir laddtrycket lågt då?
Tänkte bygga sugturbo anläggning, Vet att de igentligen behövs carbontätat turbo. Men har sett att många använder vanliga, ryker lite mer bara, Tanken var att den skulle suga genom en stromberg gasare


Har ni nå andra tips på hur man ska få max laddtryck på låga varv?


Är nybörjare på detta, så ha överseende med de.
Har sökt men hittade inget inom detta.
Forumsberoende
Inlägg: 664
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Max laddtryck på låga varv

Inlägg av »

4000 varv är ju rätt högt varv och få fullt laddtryck på en mindre lastbilsturbo ger ju till och med tidigare än så tex en org 940tic ger ju fullt ladd vid 2-2800 varv beroende på växel mm.
Jag skulle gjort adaptergrenröret så kort så möjligt men viktigare och få ett kort rör mellan insug och turbon så med det skulle jag valt placering på turbon.
Och en turbo från en personbilsdiesel är för liten ta en turbo från en bensinbil med liknande effekt eller typ max 50 hk mer än effekten du tänkt dig.
Max laddtryck bestäms av wg,n det är en ventil som öppnar och släpper avgaserna förbi turbon när rätt laddtryck uppnåtts dom flesta turbos från originalbilar har den inbyggd i turbon.
Så oavsett turbon storlek blir laddtrycket troligen aldeles för högt när motorn/turbon kommer igång riktigt om det inte finns någon wg eller om den inte fungerar bra.
president89
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jul 15, 2016 10:55 am

Re: Max laddtryck på låga varv

Inlägg av president89 »

Vad rekommenderas för turbo?
Forumsberoende
Inlägg: 664
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Max laddtryck på låga varv

Inlägg av »

Ta första bästa du kommer över som är i bra skick från en personbil med 150-250hk nån stanns.
Tex från volvo fungerar de mesta från 740 940 850 v70 mm.
Saab 9000 9,3 9,5 mm.
Gamla Audi 100 och s4 mm har separat wg så med en sån turbo måste du montera en wg på adapterröret för och få stabilt laddtryck
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Max laddtryck på låga varv

Inlägg av hauge »

är inte en strombergare lite fjuttigt om det skall sugas igenom?
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
president89
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jul 15, 2016 10:55 am

Re: Max laddtryck på låga varv

Inlägg av president89 »

Vet inte riktigt, kan vara. Får man allt att funka, så kan man byta upp sig sedan
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Max laddtryck på låga varv

Inlägg av The »

Om man suger genom förgasaren måste den kunna flöda för den totala effekten, om man istället trycker behöver den bara klara grundeffekten
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Forumsberoende
Inlägg: 664
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Max laddtryck på låga varv

Inlägg av »

Stämmer att den måste flöda för den totala effekten men en turbo klarar ju suga ett större undertryck än en sugmotor så även om det inte är optimalt måste ju iaf 150hk gå få ut enkelt :)
Benghaan
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Ort: Umeå

Re: Max laddtryck på låga varv

Inlägg av Benghaan »

Är det inte enklare att trycka igenom gasaren om du är nybörjare. Känns som en enklare väg att gå.
Eller är det av någon speciell anledning du vill suga igenom den?
Forumsberoende
Inlägg: 664
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Max laddtryck på låga varv

Inlägg av »

Måste ju va enklare och suga igenom?
Man behöver ingen bränsletrycksregulator och klarar sig med org soppasystem ingen tryckbox eller tätning av förgasaren dock går det ju inte plocka samma effekt när man suger igenom den och turbon vill dra olja så det passar sig ksk inte på en bruksbil men billigaste sättet och exprimentera på iaf :)
president89
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jul 15, 2016 10:55 am

Re: Max laddtryck på låga varv

Inlägg av president89 »

Känns enklare med sugturbo, som sagt slipoer man många moment. Bilen ska bara funka som lekbil, rasar de så rasar de. Kommer jag upp i 150hk så är jag mer än nöjd,

Har ni mer tips?
president89
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jul 15, 2016 10:55 am

Re: Max laddtryck på låga varv

Inlägg av president89 »

Är rajraj turbo nått att ha? Vsägs ha karbontötning också. Hsr troligen hittat en för en billig peng
president89
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jul 15, 2016 10:55 am

Re: Max laddtryck på låga varv

Inlägg av president89 »

Trippelpost
Vad landar hästarna på, med rajay turbo, suganlägning, och enkel stromberg.vid typ 0.7 ladd
Vad klarar en standard b20 att laddas, utan att sänka kompen?
Självklart måste allt stämma. Bränsle,värme och de
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Max laddtryck på låga varv

Inlägg av Jens Gustavsson »

ca 130-150 hk med en vanlig raja turbo sen orkar den inte så mycket mer. har du läst tråden? fins på dyno avdelningen den hadde weber sug vart väll kring 180hk och 280nm?

mvh jens
president89
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jul 15, 2016 10:55 am

Re: Max laddtryck på låga varv

Inlägg av president89 »

Håller på att läsa den.

Var hittar man fläns för downpipe?
fläns till adaptern där man hänger turbon
Även nån fläns till där förgasaren ska sitta på denna
Även intresserad av köpställe för slangar till oljan tryck och returen
http://forumbilder.se/FANNC/231641312-1 ... dde07db18d
http://forumbilder.se/FANNC/231641312-a ... b875ead9f1
Skriv svar