För ett par veckor sedan åkte jag och köpte en volvo pv utan motor och låda, den är reggad som ombyggt fordon med volvo 164 drivlina så den är reggad med 200hk, fullbur och fuelcell. Tidplanen är att ha en körbar och reggad bil nästa sommar.

Planen var att sätta i en turbomotor och valet landade på en b230ft så en rostig 940turbo inhandlades och motor, låda, kardan och kabelhärva/styrboxar demonterades innan resten av bilen transporterades bort.

Planen var att renovera motorn och stoppa i original motorstyrning och hålla den ganska standard, kabelhärvan i volvo 940 är dock en hemsk best som fyller upp hela famnen och då jag håller på lite med elektronik så fastnade jag för Megasquirt. Planen nu är att köpa ett DIY kit av ms2v3 och löda ihop tillsammans med deras reläkort så slipper jag den gamla härvan.
Hängde i motor för att testa:

och insåg att original grenrör inte passar då turbon och ramen krockar:

Så nu har jag beställt delar för att svetsa ihop ett enkelt grenrör så turbon får plats, men om jag ändå skall köpa intercooler, dra 3" tryckrör, eget sprut, bygga 3" avgassystem och grenrör så är steget ganska kort till större turbo och spridare.