Haha, bjuder på bilden på Magnus också!
Skickat från min S50 via Tapatalk
Okej, jag har tittat på några 1600cc haha.. där ser man, har du koll på något sätt att räkna eller så på vad man behöver ?Kadett4wd skrev:400hk skulle jag inte bekymra mig att kompsänka för med e85 på 2.8cyl motorvolym.
Bosch gröna 465or?
Stoffeeg skrev:Okej, jag har tittat på några 1600cc haha.. där ser man, har du koll på något sätt att räkna eller så på vad man behöver ?Kadett4wd skrev:400hk skulle jag inte bekymra mig att kompsänka för med e85 på 2.8cyl motorvolym.
Bosch gröna 465or?
Mvh
Jaha okej, så med andra ord så bygger jag färdigt motor och kringutrustning så ser jag vad det blir för spridareKadett4wd skrev:Stoffeeg skrev: Okej, jag har tittat på några 1600cc haha.. där ser man, har du koll på något sätt att räkna eller så på vad man behöver ?
Mvh
En enkel formel, stämmer inte hundra.
Är att om du räknar på bensin, så räcker 5st 465spridare till ca 400hk, lite längre om man sträcker dutycyclen lite mer än 90%
Nu har du 6st vilket bör räcka till cca 480hk på bensin.
Ta det och multiplicera med 0.7(30% mer på E85) så får du 336hk, 64hk kort mao, sträck spridarnas kapacitet med höjning av soppatrycket.
Öka till ca 4.5bar grundtryck, kräver iofs att pumpen orkar med tryckhöjningen, men en walbro gst450 klarar det galant, vilken är avsedd för E85 och ger dig flöde nog för en hel del mer hk i framtiden.
Varför jag rekommenderar såna spridare är att min erfarenhet säger man ska gå på så små spridare man bara kan till den effekt man vill ha.
Man får bättre lågfartsegenskaper på det viset.
Och jag tycker det blir mer lättmappat på det viset också.
Mvh