Experiment: B23 med Turbo och Kompressor
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 118
- Blev medlem: fre feb 15, 2008 11:51 am
- Ort: Jönköping
Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor
Får tacka för alla bra idéer och tankar! Jag har bestämt mig för att köra på den ursprungliga idén. Efter lite efterforskning så var VW´s och Volvo Pentas lösning i stort sett identiska. Kompressor med magnetkoppling --> Bypassventil med backventil --> Turbons insug. Jag tror även att det kommer att blir lättare att justera laddtrycket då man inte behöver ta så mycket hänsyn till att de ligger i serie då de i stort sett jobbar i olika nivåer.
Mitt koncept kommer se ut som detta ungefär. Kompressor --> Intercooler --> Bypassventil --> Turbo --> Intercooler --> Insug. Då kompressorn kommer att jobba över 1 bar och motorn kommer användas mer på bana än dragstrippen kommer konceptet bli med en IC mellan kompressor och Turbo för att inte Turbon skall få för varm luft. Förhoppningsvis kommer inte den ökade volymen påverka responsen något avgörande. Allt går att kompensera med mer laddtryck om det skulle vara så
Tanken är att sätta ett Y-kors innan turbons insug likt Penta och VW. Till ventil kommer ett elektroniskt gasspjäll att användas då jag har en känsla av att Pentas och VW grejer inte är gjorda för att transportera de luftmängderna . Eventuellt kommer jag även montera ett gasspjäll efter kompressorns intercooler som tillåter att kompressorn har dessa rör trycksatta när bypassventilen är öppen och kompressorn urkopplad för att förbättra responsen.
Systemet kommer i stora drag fungera på detta viset: 1. Kompressorn kopplas på och bypass ventilen stänger. 2. Laddtrycket i insuget är mer än det kompressorn är drevad för tex. 1.5 Bar alternativt kompressorns maxvarvtal överskrids. 3. Bypassen öppnas, kompressorn kopplas från och motorn fungerar som en ren turbomotor.
4. 5.
Kompressorn är tänkt att bli en Eaton M90 till en början. Denna ger i runda slängar 1.5L/Varv. Maxvarv 12000rpm. Vid en utväxling 1:2 ger detta ett max motorvarv på 6000rpm och ett laddtryck på ca 1.5bar. Ger ca 18000L/min vid 6000rpm. Motorvarvet kommer dock bli högre än detta så det är ett måste att den frikopplas.
Valet av en passande turbo blir dock lite svårare. Ska man sträva efter en turbo som levererar likvärdigt med luft sett till laddtryck som kompressorn eller ska man välja en turbo som teoretiskt levererar mer luft sett till laddtryck?
En Hx50MFS verkar ge runt 37500L/min (0,75*60/1,2) En B23 vill ha ca 37000L/min vid 3 bar och 8000rpm. Räknar man om detta helt linjärt vid 1.5 bar och 6000rpm ca: Hx50 17500L/min B23 17250L/min M90 18000L/min. Det känns som detta borde harmonisera bättre än om man använder en ännu större turbo.
Känns det som en vettig kombo med en M90 och Holset Hx50MFS?
Mitt koncept kommer se ut som detta ungefär. Kompressor --> Intercooler --> Bypassventil --> Turbo --> Intercooler --> Insug. Då kompressorn kommer att jobba över 1 bar och motorn kommer användas mer på bana än dragstrippen kommer konceptet bli med en IC mellan kompressor och Turbo för att inte Turbon skall få för varm luft. Förhoppningsvis kommer inte den ökade volymen påverka responsen något avgörande. Allt går att kompensera med mer laddtryck om det skulle vara så
Tanken är att sätta ett Y-kors innan turbons insug likt Penta och VW. Till ventil kommer ett elektroniskt gasspjäll att användas då jag har en känsla av att Pentas och VW grejer inte är gjorda för att transportera de luftmängderna . Eventuellt kommer jag även montera ett gasspjäll efter kompressorns intercooler som tillåter att kompressorn har dessa rör trycksatta när bypassventilen är öppen och kompressorn urkopplad för att förbättra responsen.
Systemet kommer i stora drag fungera på detta viset: 1. Kompressorn kopplas på och bypass ventilen stänger. 2. Laddtrycket i insuget är mer än det kompressorn är drevad för tex. 1.5 Bar alternativt kompressorns maxvarvtal överskrids. 3. Bypassen öppnas, kompressorn kopplas från och motorn fungerar som en ren turbomotor.
4. 5.
Kompressorn är tänkt att bli en Eaton M90 till en början. Denna ger i runda slängar 1.5L/Varv. Maxvarv 12000rpm. Vid en utväxling 1:2 ger detta ett max motorvarv på 6000rpm och ett laddtryck på ca 1.5bar. Ger ca 18000L/min vid 6000rpm. Motorvarvet kommer dock bli högre än detta så det är ett måste att den frikopplas.
Valet av en passande turbo blir dock lite svårare. Ska man sträva efter en turbo som levererar likvärdigt med luft sett till laddtryck som kompressorn eller ska man välja en turbo som teoretiskt levererar mer luft sett till laddtryck?
En Hx50MFS verkar ge runt 37500L/min (0,75*60/1,2) En B23 vill ha ca 37000L/min vid 3 bar och 8000rpm. Räknar man om detta helt linjärt vid 1.5 bar och 6000rpm ca: Hx50 17500L/min B23 17250L/min M90 18000L/min. Det känns som detta borde harmonisera bättre än om man använder en ännu större turbo.
Känns det som en vettig kombo med en M90 och Holset Hx50MFS?
Erik S
Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor
Go with HX55
Both have same compressor, but the turbine of the hx50 doesn't produce enought power to take the kompressor to it's limits. Spool wount be the issue because eaton does the work on the lower rpm range.
Both have same compressor, but the turbine of the hx50 doesn't produce enought power to take the kompressor to it's limits. Spool wount be the issue because eaton does the work on the lower rpm range.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor
Har du funderat på vad som händer om du pumpar på gasen?
Kan det bli hastiga av och påslagningar av magnetkopplingen?
Håller magnetkopplingen för det?
Håller kompressorn för det?
Håller vevaxelns främre tapp för det?
Kan det bli hastiga av och påslagningar av magnetkopplingen?
Håller magnetkopplingen för det?
Håller kompressorn för det?
Håller vevaxelns främre tapp för det?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 118
- Blev medlem: fre feb 15, 2008 11:51 am
- Ort: Jönköping
Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor
Du har helt klart en poäng där! Skulle nog resultera i ett ras på ett eller annat sätt om magnetkopplingen används för mycket. Lösningen får bli att kompressorn dimensioneras för hela motorregistret och man enbart styr om kompressorn skall hjälpa till eller inte med bypassen. Går ju montera en enkel on/off brytare om man vill stänga av den nån gång. Kompressorn borde inte stjäla någon nämnvärd effekt om den enbart jobbar mot atmosfären eller skall man montera ett spjäll som stryper den så den jobbar med vaccum istället?Kadett4wd skrev:Har du funderat på vad som händer om du pumpar på gasen?
Kan det bli hastiga av och påslagningar av magnetkopplingen?
Håller magnetkopplingen för det?
Håller kompressorn för det?
Håller vevaxelns främre tapp för det?
Erik S
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor
Man får väll lägga in någon form av hystress i systemet som styr magnerkopplingen så att det inte kan ske för snabba växlingar med magnetkopplingen.
Det kan vi nog klura ut hur vi reder ut Erik
Det kan vi nog klura ut hur vi reder ut Erik
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor
Skulle kanske kunna fungera. Men man får nog fundera till först så man vet att utgången som styr klarar uppladdningsströmmen av kondensatorn.
frågan är om det går att få till någon funktion för detta i VEMS?
frågan är om det går att få till någon funktion för detta i VEMS?
Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor
I think you should forget the magnetic coupler...
Better choise would be bybass valve that is atleast on the eaton mp90. It will let the engine breathe naturally when you are riding it with underpressure area(= nearly closed throttle body). When the you open the throttle body the valve closes with pneumatic actuator. Then valve wount let the compressed air flow back to the inlet of the charger and you get instant boost. This decreases number of the parts that can fail and it wount burden you elecktronics with noise from the magnet coupler opening and closing. The penta valve is fantastic with it's simplicity. You have loads to do when building that setup don't shoot you on the leg by trying to do something ower complicated
Better choise would be bybass valve that is atleast on the eaton mp90. It will let the engine breathe naturally when you are riding it with underpressure area(= nearly closed throttle body). When the you open the throttle body the valve closes with pneumatic actuator. Then valve wount let the compressed air flow back to the inlet of the charger and you get instant boost. This decreases number of the parts that can fail and it wount burden you elecktronics with noise from the magnet coupler opening and closing. The penta valve is fantastic with it's simplicity. You have loads to do when building that setup don't shoot you on the leg by trying to do something ower complicated
Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor
Strunta i koppling på kompressorn. I övrigt kan det bli ett bra koncept. Har testat lite olika liknande setup och det är kul att testa å labba. Även om en ren turbomaskin i praktiken blir lika snabb på bana.
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
- composite wizard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
- Ort: Vasa Finland
- Kontakt:
Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor
Finns det nån länk eller bild på Penta-ventilen?
Har ett snarlikt projekt på gång, men med B234, Ogura TX28 och Schwitzer s400.
Skulle ha velat använda magnetkopplingen, men om man kollar på tex. kylmaskiner till lastbilar så är de ju inte några under av tillförlitlighet -och det är just tillförlitligheten jag prioriterar framom bränsleekonomi o.dyl.
Har ett snarlikt projekt på gång, men med B234, Ogura TX28 och Schwitzer s400.
Skulle ha velat använda magnetkopplingen, men om man kollar på tex. kylmaskiner till lastbilar så är de ju inte några under av tillförlitlighet -och det är just tillförlitligheten jag prioriterar framom bränsleekonomi o.dyl.
Torbjörn Blomfeldt
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor
här i den här tråden:
http://www.tomant.net/EN/merc/2014.php
Bara köpa:
http://www.ebay.com/itm/VOLVO-PENTA-KAD ... 1755142477
http://www.tomant.net/EN/merc/2014.php
Bara köpa:
http://www.ebay.com/itm/VOLVO-PENTA-KAD ... 1755142477
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 253
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor
http://m.ebay.com/itm/271900905622
This bypass valve will work as well if you don't have valve on charger itself. It will allow you to run the charger all the time without pumping air back to the atmosphere like you do with conventional dump valve. This way you reduce the noise that charger makes, you wont believe the whine these kind setups can make when you run highly ower "geared" charger.
This bypass valve will work as well if you don't have valve on charger itself. It will allow you to run the charger all the time without pumping air back to the atmosphere like you do with conventional dump valve. This way you reduce the noise that charger makes, you wont believe the whine these kind setups can make when you run highly ower "geared" charger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor
nu är jag lite tråkig kanske men varför inte bara köpa en bra kompressor direkt?
en stor skruv kompressor med mycket laddtryck med laddkylare och lite vatten insprutning+ E85 eller hälst metanol skulle nog gå att få väldigt rapp och grym om man vill ha effekt från extremt låga varv med skaplig toppeffekt. googla lite på top alkohol engin, det är inga mesiga maskiner
men förstår att det är kul att exprimentera och bygga själv också
mvh jens
en stor skruv kompressor med mycket laddtryck med laddkylare och lite vatten insprutning+ E85 eller hälst metanol skulle nog gå att få väldigt rapp och grym om man vill ha effekt från extremt låga varv med skaplig toppeffekt. googla lite på top alkohol engin, det är inga mesiga maskiner
men förstår att det är kul att exprimentera och bygga själv också
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!