Mitt koncept kommer se ut som detta ungefär. Kompressor --> Intercooler --> Bypassventil --> Turbo --> Intercooler --> Insug. Då kompressorn kommer att jobba över 1 bar och motorn kommer användas mer på bana än dragstrippen kommer konceptet bli med en IC mellan kompressor och Turbo för att inte Turbon skall få för varm luft. Förhoppningsvis kommer inte den ökade volymen påverka responsen något avgörande. Allt går att kompensera med mer laddtryck om det skulle vara så

Tanken är att sätta ett Y-kors innan turbons insug likt Penta och VW. Till ventil kommer ett elektroniskt gasspjäll att användas då jag har en känsla av att Pentas och VW grejer inte är gjorda för att transportera de luftmängderna . Eventuellt kommer jag även montera ett gasspjäll efter kompressorns intercooler som tillåter att kompressorn har dessa rör trycksatta när bypassventilen är öppen och kompressorn urkopplad för att förbättra responsen.
Systemet kommer i stora drag fungera på detta viset: 1. Kompressorn kopplas på och bypass ventilen stänger. 2. Laddtrycket i insuget är mer än det kompressorn är drevad för tex. 1.5 Bar alternativt kompressorns maxvarvtal överskrids. 3. Bypassen öppnas, kompressorn kopplas från och motorn fungerar som en ren turbomotor.
4.

Kompressorn är tänkt att bli en Eaton M90 till en början. Denna ger i runda slängar 1.5L/Varv. Maxvarv 12000rpm. Vid en utväxling 1:2 ger detta ett max motorvarv på 6000rpm och ett laddtryck på ca 1.5bar. Ger ca 18000L/min vid 6000rpm. Motorvarvet kommer dock bli högre än detta så det är ett måste att den frikopplas.
Valet av en passande turbo blir dock lite svårare. Ska man sträva efter en turbo som levererar likvärdigt med luft sett till laddtryck som kompressorn eller ska man välja en turbo som teoretiskt levererar mer luft sett till laddtryck?
En Hx50MFS verkar ge runt 37500L/min (0,75*60/1,2) En B23 vill ha ca 37000L/min vid 3 bar och 8000rpm. Räknar man om detta helt linjärt vid 1.5 bar och 6000rpm ca: Hx50 17500L/min B23 17250L/min M90 18000L/min. Det känns som detta borde harmonisera bättre än om man använder en ännu större turbo.
Känns det som en vettig kombo med en M90 och Holset Hx50MFS?