Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 733hk

Inlägg av Kadett4wd »

Töm en lustgasflaska i dynorummet ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 733hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

bättre att bara höja trycket lite men vill känna att allt lirar innan det blir allt för höga tryck. struligt med wg sen är motorn lite pikig så behöver fin justera lite på bänken också. hoppas tommy får igång sin motor också.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 733hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

efter olje filter problemen så va det lite osäkert hur mycket olja som va kvar men fyllde på ca 2-3 deciliter och såg ganska bra ut på stickan och allt fungerade bra men svårt att läsa ut på B230 skit olje sticka så jag tömde nu ut allt och det va nog bara 2 liter pullerna vi körde i dag :? men trycket såg fint ut och hoppas iget tog skada. gick ju bra. så man behöver inte så mycket olja i denna motor i dynon men fyllde i lite drygt en liter till nu då syns det lite bättre på stickan. B20 har en otroligt fin olje sticka skulle fått bygga dit en sån :thumbright:
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 733hk

Inlägg av Roger Berglund »

va fan.. ingen livesändning?.. nån mer än mig måste ju kunna filma med mobilen och lägga ut! :).

hade kikat förbi om inte sambon haft magsjuka :thumbdown:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 733hk

Inlägg av dahla »

Roger Berglund skrev:hade kikat förbi om inte sambon haft magsjuka :thumbdown:
öhh... om hon är magsjuk så är det väl verkligen läge att hålla sig hemifrån... :slap:
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 733hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

det va bara jag och stövis som va där och tvär körde några pull. ingean av oss kan sånt och va inte mycket att se heller ingen rök och ingen eld haha.

vi löste olje filter problemet. huset sviktar mycket! tjockare plåt i volvo filtret. (snodde från vegan)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 733hk

Inlägg av Tommy Luhr »

Lugn i stormen, det kommer:)
Maskinen är iordning och allt är i drift.
Så det är bara att bestämma lite tid för livesändning. Blir ju inte lika spontant då men det kan vara kul för er andra att ha lite förbehåll på detta så man hinner med!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej nu är vi uppe på 100% duty igen. liiiite fet på (ca 0.79-0.81) så kan räka några hk till men bara några få.

747hk vid 7800-8000rpm

2.38bar ladd vid toppeffekt.

ca 23 grader tändning

(3bar wg tryck nu utan elektronik och utan fjäder)

dynowar 130.cfg
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b

Inlägg av Jens Gustavsson »

testade också att öka tempen i vatten laddkylaren så de vart kring 40 grader C några pull kring 660hk/2bar sen en minut senare ett par med 10 gradit vatten och det snittar på ca 8hk mer med kallare vatten (1% skillnad i effekt).

har kört upp mot 30 pull nu på + 700hk :twisted: håller bra än :thumbright:

vattnet utan tryck och oljan utan vatten :)

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 728.5hk/2.2

Inlägg av Jens Gustavsson »

728.5hk.........
Tore Bjerke skrev:Etter min beregning får du 650 HK med 40 grader innsugstemeperatur forutsatt samme fortenning 24 grader.
Hvis du må redusere fortenning til 22 grader blir effekten 635HK. Det har vært interessant med en strypventil på vannet til intercooler for å sett om beregningene stemmer. Hvilken innsugstemperatur har du på banen ?

vart ingen större effekt skillnad på tempen. som jag trodde.... det är mer invecklat än luft densitet. men är säkert bra mot spikningar då man närmar sig gränserna där.
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b

Inlägg av Tore Bjerke »

Var helt oppe i 80 grader innsugstemperatur i sommer før jeg bygde om luftinntak. Kjørte kun 1,1 bar da, men jeg synes bilen gikk godt likevel. Det er nok slik som du sier at så lenge det ikke spiker så har det ikke så veldig stor betydning.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b

Inlägg av Robert Markström »

hur tidigt får du vettigt vrid & hur mycket? Intressant minsann att se vad pistongerna mäktar med. Vevhusar den mycket eller håller laddet
fast ringarna?

/R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b

Inlägg av Jens Gustavsson »

motorn är byggd så den inte ska ladda så mycket nedöver både i sugmotorn och turbo systemet. vid 5 börjar den jobba och vid 6 tusen är det fullt ladd men beror på hur man lastar på den också.

detta är en dragrace motor som jobbar mellan 6500- +8500rpm och det är bredare än vad som behövs.


med Holset HX55PRO:n som vi hade i de fösta testerna i denna tråd så ladda den på betydligt mycket mer på lägre varv (minst 1000rpm). den turbon hadde gett samma topp effekt vid detta laddtryck men fungerade inte på det grenröret vi körde då men det hadde blivit en frän gat-race motor :thumbright:

den har inte mycket vevhus flöde. håller tätt bara bra. otroligt med tanke på att kolvar, block kolvringar har gått 30000mil sen närmare 1000 turbo dyno pull i olika modeller.

mvh jens
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7006
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b

Inlägg av Erland Cox »

Det är ju inte tempen på vattnet i laddluftkylaren du ska mäta utan skillnaden på lufttempen i insuget.
Den gör på sig på samma sätt som i en sugmotor.
Tror du mig inte så fattar jag inte varför du har laddluftkylare?

Erland
Skriv svar