Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 859hk 2.75b

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin Lundkvist skrev:
Erland Cox skrev:Martin, kör du med inertiakompensering som Jens och Tommy gör eller utan?

Erland
Inte vad jag kan se lätt i programmet, borde vara med i beräkningarna tycker man.

Det jag fyller i är borr, slag och antal cylindrar så ska det bli en friktions faktor av det.

Jag har inte sett någon direkt mät skillnad mellan 300,600 och 1000rpm/s svep.
superflow beräknar nog svängmassan på de inputen också. annars skulle det bli ganska stor skillnad mellan 300 och 1000rpm/sek svep.

patrik du kan inte jämföra en mc intera bänk med en motor vatten bänk. väldigt lätt på performanc trend grejorna att justera in intera siffran så det blir exakt rätt. på en sväng masse bänk är det nog svårare (omöjligt) att ställa in då man inte kan hålla fast motor varvet och kontrolera att det blir rätt. man får nog leva med att det blir lite lägre effekt i det fallet.

man kan ju som nån sa köra på en låg växel och på högsta växeln med max drevning så ser man skilnaden ganska tydlig iallafall.

jag har läst tjocka böcker i ämnet bromsbänkar och klurat mycket men anser mig inte va expert ändå men svårt att förklara allt med några meningar för folk som knappt sett en motor i en broms bänk tyvärr.

ska man på riktigt mäta riktig effekt på ett jämförligt sätt mellan olika bänkar så håller man fast motorn på ett varv, man ser till att man har den tempratur, tryck och fukt som är i den valda mätstandarden i alla bänkar är exakt det sen kalibrerar man med bra vikter, ser till att man inte har vibrationer i motorerna, axlar mm så ska det bli exakt samma effekt!

men så är inte fallet i praktiken då man sveper över rpm och då alla bänkar har lite olika upplägg på kompenseringar och luft så kommer det inte gå att jämföra exakt mellan bänkar punkt slut! (men det ska va nära)

som jag sagt tidigare så ska man inte dyna motorer då vädret är långt ifrån den valda standaden. för ju mer man kompenserar för saker ju längre kommer man från sanningen!

sen kan jag erkänna att det va lågt luft tryck (989) den 25 dec 17.40 då vi bromsa 860hk så än fast jag kompenserat helt enligt konstens alla regler så kommer inte motorn att ge i närheten av denna effekt en dag som denna då trycket va på nära 1030! svårt för vissa att smälta men det är bara så! jag orkar inte försöka förklara väldigt ingående då det skulle kräva flera sidor med text och ändå skulle folk läsa snabbt, slarvigt och komma med kritik och att de tänker bättre haha.

om det blir lågtryck och 20c i dyno rummet närmaste dagarna så ska jag göra ett försök på 900hk men håller högtrycket i så är det omöjligt!!! klura på den haha!

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Snarare tvärt om Jens.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

skojar du nu erland eller? :lol: om du inte skojar ska jag försöka svara men det blir ganska kort.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:
om det blir lågtryck och 20c i dyno rummet närmaste dagarna så ska jag göra ett försök på 900hk men håller högtrycket i så är det omöjligt!!! klura på den haha!

mvh jens
Du menar att det är felberäkning i korrigeringarna så det blir stora siffror?
Och, lurar man inte sig själv då man letar väderlek för att nyttja korrigeringarnas akilleshälar till sin fördel?
Senast redigerad av Kadett4wd den ons dec 28, 2016 10:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:
patrik du kan inte jämföra en mc intera bänk med en motor vatten bänk. väldigt lätt på performanc trend grejorna att justera in intera siffran så det blir exakt rätt. på en sväng masse bänk är det nog svårare (omöjligt) att ställa in då man inte kan hålla fast motor varvet och kontrolera att det blir rätt. man får nog leva med att det blir lite lägre effekt i det fallet.

mvh jens
Det ska väl inte spela nån roll vilken modell av dyno man kör?
Om motorns svep blir 'för snabbt' så ska bänken korrigera för detta med att beräkna motorns egna inertia.
'Felet' uppstår i alla bromsbänkar som inte kör steadystate.
Det går att korrigera det hyfsat i en inertiabänk också.
Jag har en hävarm på bromsoket som trycker på en lastcell.
Om jag ser exempelvis vid 10000rpm så har jag 20Nm i ett vanligt svep.
Då kan jag köra ett pull till och låsa motorn med bromsen vid 10000rpm några sekunder och läsa av vågen.
Sen kan jag justera värdena i mjukvaran så de liknar varandra, blir inte perfekt, men man kommer nära, väldigt nära.

Mvh
///AMG
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Man får alltid mer effekt när man korrigerar ner än när man korrigerar upp.
Så hur du får mer effekt när du korrigerar upp begriper jag inte?
Jag hade 254 hästar idag, korrigerat 242.
Vid 20 grader 1013 hPa har jag 236.
Idag var det 1031 hPa och 2 grader Celsius. 60% luftfuktighet fast den finns inte i Din uträkningen.
Jag svepte med 500 rps, har jag 20 hästar till då, 262 alltså?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Kadett4wd skrev:
Jens Gustavsson skrev:

mvh jens
Du menar att det är felberäkning i korrigeringarna så det blir stora siffror?
Och, lurar man inte sig själv då man letar väderlek för att nyttja korrigeringarnas akilleshälar till sin fördel?
jag lurar inte mig själv jag vet vad det beror på och jag antäcknar så jag vet i efterhand. ska försöka komma med ett svar i morgon erland mm. vill bara få folk att öppna ögonen lite och tänka själv först.

mvh jens
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:20 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag förstår hur det blir så på en turbo.
Eftersom du skruvar upp laddtrycket mer och ändå får samma plenumtryck så ska du inte kompensera alls för atmosfärstryck.
Kompensationen gäller ju bara om plenumtrycket faller lika mycket i % som atmosfärstrycket.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Å andra sidan ändras turbons kapacitet något med annat atmosfärtryck.
///AMG
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Följer med intresse diskussionen även om den svävat ifrån just Jens motor.

Reflektioner.
Vissa motorstyrningar gör ju barometriska korrektioner, med Closed loop reglering på laddtrycket borde laddtrycket vara samma oavsett väder ?
(Därmed ej sagt att effekten är den samma)

SMHI och alla? andra väder institut anger ett lufttryck reducerat (korrigerat) till nivån över havet för mätstationen.
För att skillnaden i höjd mellan mätstationer ej ska påverka utseendet på väder kartan.

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/hur-m ... ck-1.23830

Det skulle vara intressant att veta hur mycket Dynons atmosfärstryck avviker från det av SMHI angivna trycket.

Tolkar jag dig rätt Jens.
Korrektionerna påverkar för mycket, så att det är lättare att få en hög korrigerad effekt vid lågtryck, än vid högtryck ?
Trots att den okorrigerade effekten rimligen är tvärtom ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

När man tänker det 1050 hk volvo motor som har gjort av fina delar, kan det ha mera effekt än vad ni bromsade?

Dyno accuracy story det hände att effekt verkade vara för låg trots kalibrering av vikter. Det löstes när samma motor bromsades på 3 st. bänkar, skillnad på 500 hk motor var 80 hk, trots att alla var riktigt kalibrerade med vikter.
Det flesta pga. electronic, liten elfel kan göra mycket, det vet väl alla. Jag har 3 års utbildning av branschen från skolan.. för byggnads el :)

En inertiabänk har inte korrigering för motordelar.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:Å andra sidan ändras turbons kapacitet något med annat atmosfärtryck.
Men Jens mäter plenumtryck så det är vad som gäller.
Han justerar om det hela tiden så var wastegate och annat gör kvittar.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Daniel-635 skrev:Följer med intresse diskussionen även om den svävat ifrån just Jens motor.

Reflektioner.
Vissa motorstyrningar gör ju barometriska korrektioner, med Closed loop reglering på laddtrycket borde laddtrycket vara samma oavsett väder ?
(Därmed ej sagt att effekten är den samma)

SMHI och alla? andra väder institut anger ett lufttryck reducerat (korrigerat) till nivån över havet för mätstationen.
För att skillnaden i höjd mellan mätstationer ej ska påverka utseendet på väder kartan.

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/hur-m ... ck-1.23830

Det skulle vara intressant att veta hur mycket Dynons atmosfärstryck avviker från det av SMHI angivna trycket.

Tolkar jag dig rätt Jens.
Korrektionerna påverkar för mycket, så att det är lättare att få en hög korrigerad effekt vid lågtryck, än vid högtryck ?
Trots att den okorrigerade effekten rimligen är tvärtom ?
Man ska bara kompensera för insugningstemp och skriva i din trycket 1013 direkt.
1013 hPa är ett bar sen laddar turbon på med fler bar.
Lufttrycket utanför motorn blir ointressant om man anger plenumtryck.
Kompenserar man upp en sån motor får man fantasihästar.
På låga höjder upp till 100möh gör det ungefär 1 hPa per 10m
Så 1013 vid havsnivå blir 1008 50 möh.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:
Kadett4wd skrev:Å andra sidan ändras turbons kapacitet något med annat atmosfärtryck.
Men Jens mäter plenumtryck så det är vad som gäller.
Han justerar om det hela tiden så var wastegate och annat gör kvittar.

Erland
Körs det atmosfärtryck på andra sidan wastegatemembranet finns där en liten liten liten påverkan av atmosfärtrycket

Men körs det tryck så kan man glömma det.
///AMG
Skriv svar