ROD02b skrev:Pipan jag länkade till passar prismässigt, men för lite varv . Och kanske fylld med portar invändigt

. Variatorn är std, men den verkar funka bra. Tänk på att det är en ostrypt MC i grunden. 2k rpm till och jag är hemma, utan "drevning". Skulle vara kul med drevning, men det betyder "rivning av växellåda". Den har 4 eller 6 kugghjul man kan byta. Men jag vill helst inte riva lådan.
Jag tror original varvar 6800, 8800 kan vara ett bra mål.
Du borde kanske pröva med lättare variatorvikter. Då ändrar man utväxlingsförhållande så toppfart ökar.
En original variator är optimerad efter var toppeffekt ligger eller möjligtvis lite under för att spara på bensin. När man börjar trimma så flyttar man i regel upp effekten i rpm registret
och om man då har en variator som vill ligga och jobba på 6800 rpm medans toppeffekt ligger på 8800 så har man inte vunnit så mycket.
saxar en text från Twostroke.se
http://www.twostroke.se/product.asp?product=43534
Låt mig förklara i ett diagram här under.
Här har ni ett exempel på vid vilket varvtal motorn kan ligga på vid full gas, med olika variatorvikter. Ju lättare vikter, desto mer varvar den. Ju tyngre vikter, desto mindre varvar den.
Om vi hade t.ex 8g vikter, skulle motorn varvat c:a 11800rpm och genererat c:a 16,5hk. Det är ju inte illa, men långt ifrån motorns maxeffekt som är i detta fall på 25,5hk. Motorn har således för tunga vikter.
Skulle vi t.ex ha 4g vikter istället, skulle motorn varva 14500rpm och generera c:a 11,5hk. Det bara varvar men inget händer.! Vi ökar på 0,5g, till 4,5g vikter. Nu varvar motorn c:a 14000rpm och genererar klart mer effekt. C:a 20hk. Men fortfarande, långt från optimalt!
Vi ökar på till 5g vikter, NU har vi nått den optimala vikten. C:a 13700rpm och 25,5hästar, maximal acceleration och toppfart!
http://www.twostrokerider.se/upload/bild1_750.jpg