stromberg till turbo

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

stromberg till turbo

Inlägg av larsat »

vill köra stromberg 175 CD ihop me turbo, den me gult oljelock, tycker om modellen..
och det jag funderade på var ifall man kan ta 2 likadana sådana från nåra 240is på skroten sen fixa iordning dom me turbonålar från misab lite nya packningar osv?
har för mig nån sa att det är bäst att ta 2 förgasare som suttit tillsammas på en motor, alltså en b20b ex. spelar de nån roll?
ja har annars ett par gasare här från 164, tror det är 175 CD fast SU.. dom går inte justera nålventilen på underifrån som dom nyare går.. dom har heller inget membran eller har dom de?
lite tips från ni som pillat me detta välkommnas!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

34 pers har läst tråden ingen som har erfarenheter inom detta?
om man skulle köra 2st membran 175CD stromberg me gult lock, munstyckena sitter ju justerbara underifrån på dom men på tomgång går soppan i en övre kanal genom ventilen i insuget (enkel förgasare b23)
sådant finns ju inte på b20 grenröret kan ju hända då att tomgången blir dum eftersom de blir täppt hål där.. kollat på misab.se finns ju massa förgasare, vet inte vilken som är bäst... har 2 gasare här men dom ser ju helt olika ut & finns ju minst 3 olika till 240 sen finns de ju SU den äldre modellen.... kan ju va en fördel att få tag i 2st likadana till att börja med men vilken modell är att föredra då?
såg nu att spjällen sitter på fel sida jämfört me 240 gasarna på dom ja har eller är de ja som yrar i nattmössan äsch blir ju inte klok på detta
Snurrbofredde
För mycket laddtryck

tjaa

Inlägg av Snurrbofredde »

Tjena kan bara säga att gasarna funkar hur bra som helst,ha kört me stromberg i min tryckmatning förut,funkade jädrigt bra faktiskt...riktigt impad vart jag över effekten ur en förgasare,bilen gick snäppet bättre än en trimmad 240/740 tic med originalsprut å sånt..
Riktiga bilar drar minst 2 liter/ milen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok va körde du me för grejjer då da? du kan säkert ge mig lite tips, tror dom förgasarna ja tänker på heter 175 CDUS, finns ju någon modell som heter pierburg oxå men sen kollade ja lite närmare på dom ja hade här nu & den ena heter 175 CD2
men på misab står där att den heter 175-2SE till B21
det ser typ ut exakt som på bilden nedan den ja har fast inte me nån sån vit plastsak som sitter på sidan, det sitter däremot sådan på den andra ja har men den heter bara 175 CD & den är inte alls likadan gjuten...
förgasarna verkar vara lite scheltna oxå de går inte lyfta trottlarna så ja tänkte fixa bättre från skroten lr nå, de borde inte va mer problem att få 2st likadana att funka än 2 som sutte ihop på motor? kan ju isåfall va att fixa gas & choke osv.. men de ska nog lösa sig
tips välkommnas
Snurrbofredde
För mycket laddtryck

tjaa

tjena min förgasare hade gult oljelock iaf,vad en stromberg 175 cd tro jag,ser exakt ut som en stromberg från en äldre b 21-b 23..
enda som jag hade var den och plenumboxen som är original typ...är en sån där r-sport turbosats förgasaren kommer ifrån.funkade helt sjukt bra faktiskt,enda kruxet var en packning på sidan som det började läka i i slutet.även en annan bränslepump måste du ha,så du får atmosfärstryck tror jag det blir.dubbla gasare borde fan funka tycker jag,borde få bra effekt i dom.ja ladda 0,9 utan problem,helt omöjligt enligt många.munstycket var borrat i min kom jag på,skulle gå borra till max 3 mm har jag för mig,låg på 2,7 nu.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

locket kan ju iofs vara bytt, minns du om det satt centrerat på förgasaren eller vid ena kanten? här är en bild på en stromberg 175CD-2E med locket i mitten & en B23A med pierburg me locket på sidan:
Bild
Bild
blir nog 2st pierburggasare för min del, gillar dom, frågan är hur tomgången blir, tror de finns en tomgångsskruv på dom i förgasarhuset oxå faktiskt... ska titta lite på hur de passar mot b20 insuget
munstyckena på dom är 2,25 mm borde räcka till omkring en 150 häst per gasare iaf i bränslemängd sedan går dom säkert borra upp oxå.. smidigt att kunna justera ventilerna med hylsa nerifrån.. dom ska nog va lätta att få tag på oxå, tack för hjälpen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hittade denna bild nu me följ länken (ev kopiera klistra in verkar funka dåligt)
http://hem.passagen.se/v8rod/tech/rsport2.jpg
vad kanske en sådan? zenith står de att de är..
Snurrbofredde
För mycket laddtryck

tjaa

tjena den övre bilden,en sån gasare hade jag...d finns bilder på bilen min kolla in dom...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok, var finns bilderna?
ja vill köra med 2st 175 CDUS iaf, tänkte ju köpa turbonålar & enda problemet vore om dom inte passar till US gasarn men om inte så passar nog kolven från stromberg gasarn eller så får man slipa nålar själv, de ska nog lösa sig! för övrigt har US modellen 2,25mm munstycke jämfört med max 2mm (orginal) på stromberg vilket innebär att dom borde räcka till över 200 pållar per gasare och hade inte tänkt ladda så mycke bara få de funka till att börja med :wink:
Skriv svar