Att det skulle vara sån märkbar skillnad som Kadett4wd antyder har jag inte läst någonstans.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja men sån oerhörd skillnad som det blev i mitt fall, ni får lov att ta mitt ord på det, jag har ju inget bromstest.Så andra kolvar med lägre komphöjd alltså. Det påverkar ju sidokrafterna och friktionen ganska mycket. Kan det vara därför motorn gick bättre?
Jag vet att flera andra gjort exakt dessa tester ända sedan 60-talet och jämfört lika motorer med längre vevstakar och kortare kolvar och sett vinster med det som de tillskrivit den långa vevstaken...och HELT förbisett kolvens inverkan i ekvationen.
Ska man göra sådana tester rättvist så ska man ha ett högre block och använda samma kolvar igen men med längre vevstakar.
Inte riktigt.Det blir precis som att vrida kammen "typ" 5 grader hit eller dit.
Vad jag menar är att:Kadett4wd skrev:Inte riktigt.Det blir precis som att vrida kammen "typ" 5 grader hit eller dit.
Om man vrider kammarna för att kompensera för fel stakförhållande kan man råka ut för vansinnig overlap eller tvärtom.
Det där gillar jag skarpt...Erland Cox skrev:... Two inches longer than the stroke--it works on a 5.0 Ford as well as an 815-inch IHRA Pro Stocker.