Hej, jag försökte hitta en bild på en Subaru WRC motor, och hittade denna. Vet inte om det är en WRC men reagerade på två saker som jag inte sett förr. En väldans massa givare (?) och en turbo vars inlopp verkar peka nästan rakt upp.
Någon som vet varför det är så många kablar på insuget? Och huvudfrågan, vad krävs för att montera turbon på detta sätt? Tänker att normal lagring och retur borde bli lite tokig om man skulle sätta en "vanlig" turbo på detta sätt?
Jag tror faktiskt inte lagringen i turbon bryr sig så mycket, bara oljan slipper bort. Rörliga delarnas vikt är ju bara en liten bråkdel av de krafter som härjar där vid laddtryck.
Kanske det är någon form av elcentraler ovanpå insuget. Styrbox, etc.
Nu tänker jag bara högt här..
Borde inte utformningen på oljeretur och dränering från turbon spela roll? En vanlig turbo utsätts ju många gånger för över 1G i både acceleration och retardation på bilen? Oljefilter i lagren är väl inte så klen av den brister av turbin, kompressor och axeln vikt axiellt?
Turbon vertikalt blir ju 1g konstant på axiallagringen.
Samt oljetätningarna måste designas annorlunda för att olja inte ska rinna ut då maskin står still etc etc.
jag tror man kan luta turbos mer än vad många tror? det är ganska grymma belatningar på axial lagren under drift tror inte vikten av axel och kompressor har nån betydelse där.
handlar nog mer om att få olje returen så den fungerar.
i dragrace lutar man turbos ganska mycket nuförtiden också vet ej hur de byggt om oljereturen? sug steg från torr sumpen vid turbon? eller om det är andra modifierigar på turbosarna?
Kollade wrc-reglerna, de får ha en reservturbo varje tävling, isåfall behöver de ju hålla typ 2 timmar.
Restriktor och deras als lär ju inte vara snällt heller.
att få en turbo att överleva med en liten restriktor och agresiva antil lagg system är ett mycket större problem att lösa än hur man vinklar upp den lite mer än vanligt ska du se
Kolla många turbo promods i staterna... kommer ibland stora blåa moln då de snyter ur dem i börnen eller då de launchar.
Tror de bryr sig ganska lite om oljetätningarna där.
Hinner ju knappt koksa ändå liksom
Testa kör ett helt år på rallycrossbanorna eller liknande först innan du svarar på den Jens.
Kanske rent av i nån vardagsbil som drar tungt i timmar med läckande tätningar
jag säger inte att det är bra för turbon att jobba i vinklar som på bilderna men inga större problem att lösa tror jag om man vore berädd att jobba lite med att få det bra.
hur oljorna coxar skiljer en hel del melan oljor har jag sett.
kom ihåg att vi kör israce också här uppe också. det är mer tufft mot motorerna än rally cross. mer effekt samt längre tid full gas och mer G krafter! vi har lärt oss en hel del där om kylsystem, olje system och hur saker slits under långa och hårda race.
mycket intressant att jobba med sånt då man ser vad som fungerar och vad som inte fungerar i praktiken.