Som att köra utan vakuum med vanlig bromsservo, man får alltså trampa jävligt hårt för att få stopp på maskineriet.ergu skrev:vad händer när bomben är trasig??herr O skrev:smart lösninghoppas bara att "bomben" funkar
är toppen på plats än??
Projekt gangster
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Sävar Turbo Racing
- Mr Garrett
- För mycket laddtryck
Vilket fint spjällhus du hade !!
Var kan man hitta ett sådant ?

Var kan man hitta ett sådant ?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Mr Garrett: Ett sånt spjällhus hittar du på BMWs 8-cylindriga maskiner, 90-tal och framåt.
En uppdatering:
Jag har nu bestämt mig för att byta en hydraulslang till styrservon, det blir minst pyssel att göra så. Jag måste byta en banjokoppling så jag kan jobba med mindre slang också. När jag bytt hydraulslangen kommer jag rymma spjället och kan börja prova ut och bestämma vart det ska sitta till 100%. En fläns till spjället måste svarvas ut och svetsas fast på insuget, sen är det en del andra modifieringar som måste göras på insuget - det finns en hel del vakuumanslutningar som är onödiga. Den här delen kommer ta en del tid - som "tur" är har jag en del grejer kvar att göra under tiden.
Jag har köpt de flesta av kopplingarna till bränslesystemet, ska hämta rören imorrn och påbörja dragningen så smått. Det som saknas är en catchtank och kopplingar till den, ska måtta upp tanken och beställa en av en lokal förmåga.
Jag ska fixa en oljeretur i främre/nedre kåpan på motorn, så jag måste loss med medbringaren fram på veven som hålls fast av den roliga muttern som är dragen med 400 Nm. Det finns lösningar på det.. jag svetsar en 4-kantprofil i en gammal svängningsdämpare som jag fäster i medbringaren, då bör det finnas nåt mothugg när man lossar muttern.
Funderar på att börja bygga elhärvan till motorn som bäst, den biten är jag bäst på.
Annars har jag suttit och försökt greppa det här med TIG-svetsning, rätt så praktiskt men rätt mycket teknik. Man skulle haft en pedal säger jag bara.. men oftast går det bra på väldigt låg ström. Har kört tunn plåt med mellan 10-20A och det går väl hyfsat.
En uppdatering:
Jag har nu bestämt mig för att byta en hydraulslang till styrservon, det blir minst pyssel att göra så. Jag måste byta en banjokoppling så jag kan jobba med mindre slang också. När jag bytt hydraulslangen kommer jag rymma spjället och kan börja prova ut och bestämma vart det ska sitta till 100%. En fläns till spjället måste svarvas ut och svetsas fast på insuget, sen är det en del andra modifieringar som måste göras på insuget - det finns en hel del vakuumanslutningar som är onödiga. Den här delen kommer ta en del tid - som "tur" är har jag en del grejer kvar att göra under tiden.
Jag har köpt de flesta av kopplingarna till bränslesystemet, ska hämta rören imorrn och påbörja dragningen så smått. Det som saknas är en catchtank och kopplingar till den, ska måtta upp tanken och beställa en av en lokal förmåga.
Jag ska fixa en oljeretur i främre/nedre kåpan på motorn, så jag måste loss med medbringaren fram på veven som hålls fast av den roliga muttern som är dragen med 400 Nm. Det finns lösningar på det.. jag svetsar en 4-kantprofil i en gammal svängningsdämpare som jag fäster i medbringaren, då bör det finnas nåt mothugg när man lossar muttern.
Funderar på att börja bygga elhärvan till motorn som bäst, den biten är jag bäst på.

Annars har jag suttit och försökt greppa det här med TIG-svetsning, rätt så praktiskt men rätt mycket teknik. Man skulle haft en pedal säger jag bara.. men oftast går det bra på väldigt låg ström. Har kört tunn plåt med mellan 10-20A och det går väl hyfsat.
Jag kör svartstål, men nu ger jag upp för vissa grejer går inte att TIG:a. Som när man ska punkta fast saker i obekväma vinklar där man knappt kommer åt. TIG är roligast när man har en väldigt bekväm arbetsställning helt enkelt.. Imorrn handlar jag en MIG, om ingen vänlig själ lånar mig en för en liten stund. I slutändan måste jag skaffa en.
Nu har jag handlat, det blev en Telwin 203/2. Får se vad den duger till kommande dagarna, jag tror inte jag blir besviken.. Och ja, TIG är riktigt bra till att finlira ihop detaljerna sen. Den får städa upp allt man punktat ihop sen. 

Jag har ett helt bromssystem !
Kvarstår nu en del aluminium-mek.. Ska lämna bort
- Insug + spjäll
- Oljefilterhållare (olja till turbon)
- Ventilkåpa (fläskigare vevhus-ventilation)
- Frontkåpa (oljeretur från turbon)
- Catchtank (för bränslet)
Under tiden åker bränslesystemet på plats och jag börjar snida klart elektroniken.
För övrigt så ser jag en del grejer jag måste fixa sen när jag fått sugmotorn att gå som den ska.
- Vinkla upp motorn och stum-montera den, det är trångt som det är och det är ingen dum idé att få mer plats gratis. Motorfästena är av plattstål så det är bara att kapa lite och bygga om. Känns helt rätt, för sen blir det mycket roligare att rymma turbo, wastegate, grenrör och downpipe.
- Växellådsbalken måste bytas. Nu hänger växellådan i en kudde och vilar på balken, ser helt epa ut. Jag ska byta låda ändå, för den som sitter där har ett värde eftersom kåpan är löstagbar (ja, det är ännu en Getrag 265 med lös kåpa jag hittat
). Och när jag byter låda blir det en stabilare balk.
Har för övrigt beställt en tunn Spal-fläkt och ett luft-filter.

Kvarstår nu en del aluminium-mek.. Ska lämna bort
- Insug + spjäll
- Oljefilterhållare (olja till turbon)
- Ventilkåpa (fläskigare vevhus-ventilation)
- Frontkåpa (oljeretur från turbon)
- Catchtank (för bränslet)
Under tiden åker bränslesystemet på plats och jag börjar snida klart elektroniken.
För övrigt så ser jag en del grejer jag måste fixa sen när jag fått sugmotorn att gå som den ska.
- Vinkla upp motorn och stum-montera den, det är trångt som det är och det är ingen dum idé att få mer plats gratis. Motorfästena är av plattstål så det är bara att kapa lite och bygga om. Känns helt rätt, för sen blir det mycket roligare att rymma turbo, wastegate, grenrör och downpipe.
- Växellådsbalken måste bytas. Nu hänger växellådan i en kudde och vilar på balken, ser helt epa ut. Jag ska byta låda ändå, för den som sitter där har ett värde eftersom kåpan är löstagbar (ja, det är ännu en Getrag 265 med lös kåpa jag hittat

Har för övrigt beställt en tunn Spal-fläkt och ett luft-filter.
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Kontakt:
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Bilder sen senaste besöket hos Mattias! Vi byggde soppasystem!

Han verkar då nöjd!

Den här bilen har ett förflutet i serien Dallas som gick förr, reg.plåten förklarar vem som ägde den i serien!

Så ser den främre delen ut! En av 2, en till likadan smiddes till!
Imorrn äre söndag o ja tror minsann att de blir något gjort då oxå!
MVH // Nicke Nyman
Han verkar då nöjd!

Den här bilen har ett förflutet i serien Dallas som gick förr, reg.plåten förklarar vem som ägde den i serien!

Så ser den främre delen ut! En av 2, en till likadan smiddes till!
Imorrn äre söndag o ja tror minsann att de blir något gjort då oxå!
MVH // Nicke Nyman

-
- Sävar Turbo Racing