JM's e46 330i m54b30 turbo - Till salu..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
varför inte åka m50 block o topp? det tänker jag göra i 330xi
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Ingen särskild anledning egentligen men.. dubbelvanos, lättare, satt färdigt i bilen bland annat. Lite mer ovanligt också. Hade egentligen inte planerat att byta något i toppen men då "lagerytorna" i mina kambryggor inte såg så trevliga ut så tänkte jag köra med bryggor från en m50b20 som kusinen köpt från skroten för att ta delar från.DreRacing@ skrev:varför inte åka m50 block o topp? det tänker jag göra i 330xi
Men då hade den de tyngsta tryckarna och det tillsammans med m54ans klenare fjädrar kändes som ett dåligt recept... Så därför köpte jag en m50IV topp för att få dubbelfjädrar..
Råkade få den lite lättare modellen av 35mm tryckare på köpet dessutom.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
dubbelvanos kan man väl flytta över på m50 topp också
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Kan stämma, tror det kräver lite modifierande för att få dit avgaskamaxelgivare iallafall.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Motorn har börjat hitta ihop nu, grenröret är helsvetsat och det blev att göra en liten skvalpplåt till oljereturen.
Ventiler och fjädrar monterade.
Helsvetsning påbörjad.
Många annorlunda ställningar blev det
Sista svetsen fick en del svetsas inifrån
Och färdigt, flänsarna verkar dock ha slagit sig lite när jag svetsade dom invändigt..
Motorn lite mer ihop.
Provmontering
Tittut!
Vanosen hade hårda oringar som inte tätade mycket så den väntar på nya innan montering. Testade även ställa kammarna 1mm öppna enligt vad folk skrivit, gick dock inte att få avgaskammen mer öppen än standardinställning (0,2) så det fick bli standardinställningar.
Blir jäkligt diskret när det är monterat tror jag!
Ventiler och fjädrar monterade.
Helsvetsning påbörjad.
Många annorlunda ställningar blev det
Sista svetsen fick en del svetsas inifrån
Och färdigt, flänsarna verkar dock ha slagit sig lite när jag svetsade dom invändigt..
Motorn lite mer ihop.
Provmontering
Tittut!
Vanosen hade hårda oringar som inte tätade mycket så den väntar på nya innan montering. Testade även ställa kammarna 1mm öppna enligt vad folk skrivit, gick dock inte att få avgaskammen mer öppen än standardinställning (0,2) så det fick bli standardinställningar.
Blir jäkligt diskret när det är monterat tror jag!
Senast redigerad av Jesper Mäki den ons jul 05, 2017 8:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Fint grenrör, mycket bättre än en gjutjärns limpa.
Ser ut att bli en väldigt diskret installation.
Ser ut att bli en väldigt diskret installation.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Ja det känns som att det nog ska funka bra, bättre än en gjutjärnslimpa har jag också tänkt. Dessutom kul att testa bygga grenrör!mawte skrev:Fint grenrör, mycket bättre än en gjutjärns limpa.
Ser ut att bli en väldigt diskret installation.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Funderar kring lite grejer, lutar lite åt att jag kommer köra Emu black som styrsystem och har börjat kika på tändsystem och soppasystem.
Har tänkt ladda 0,8-1 bar på e85.
- Emu black
- Spolar??
- Stift??
- Walbro gst450 i tanken
- Siemens deka 875cc
Funkar det att köra med original m54-spolar? (vad skiljer dessa från m50ns? M54 är smäckrare iallafall) och isåfall vilka stift? Funkar bcpr7es ihopknackade till säg 0,4 eller 0,5?
Andra funderingen är kring btr, har ev tänkt köra m50 fuelrail för att få retur i railen färdigt. Undrar då om det funkar att köra med original btr? Eller fördelaktigt att ha ställbar av nån annan anledning än att kunna öka trycket för att "maxa" spridarna? Har annars tänkt en malpassi btr (de som kl säljer är äkta vara?).
Soppaledningarna, original är 8mm inv slang och 8mm utv plaströr (typ 6mm inv?) kommer dessa räcka till för mitt effektmål? Och håller plaströren för e85? tänkte bara byta slangarna isf.
Har tänkt ladda 0,8-1 bar på e85.
- Emu black
- Spolar??
- Stift??
- Walbro gst450 i tanken
- Siemens deka 875cc
Funkar det att köra med original m54-spolar? (vad skiljer dessa från m50ns? M54 är smäckrare iallafall) och isåfall vilka stift? Funkar bcpr7es ihopknackade till säg 0,4 eller 0,5?
Andra funderingen är kring btr, har ev tänkt köra m50 fuelrail för att få retur i railen färdigt. Undrar då om det funkar att köra med original btr? Eller fördelaktigt att ha ställbar av nån annan anledning än att kunna öka trycket för att "maxa" spridarna? Har annars tänkt en malpassi btr (de som kl säljer är äkta vara?).
Soppaledningarna, original är 8mm inv slang och 8mm utv plaströr (typ 6mm inv?) kommer dessa räcka till för mitt effektmål? Och håller plaströren för e85? tänkte bara byta slangarna isf.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!
M54 spolar behöver tändförstärkare som m50 så det kan vara bra att tänka på, själv åker jag vag spolar på min m54 och bcpr7es tändstift.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!
emu black har väl inbygda tändsteg så kör på med originalspolar
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!
ang spolar så kör M54ans om du har inbyggda tändsteg och ang BTR så är en bosch original oslagbar.
har själv åkt bosch btr i snart 4 säsonger och aldrig strulat
alternativ 2 på tändspolar är en wastedspark coilpack och detta mest för att hålla värmen bort från elektroniken som i 9 fall av 10 dödar COP spolarna men som sagt har du hela m54 spolar så börja där så slipper du en kostnad till.
har själv åkt bosch btr i snart 4 säsonger och aldrig strulat
alternativ 2 på tändspolar är en wastedspark coilpack och detta mest för att hålla värmen bort från elektroniken som i 9 fall av 10 dödar COP spolarna men som sagt har du hela m54 spolar så börja där så slipper du en kostnad till.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!
I brist på ork efter senaste operationen så har det inte blivit jättemycket gjort på senaste. Filat lite på nå smågrejer iallafall.
Funderat kring spakstället och hur jag ska få det lite fastare. Kommer ju köra industrigummikuddar till motor och växellåda, tänker mig att det ska bli relativt stumt men vill ändå inte köra ledlager fastmonterat på växellådstunneln. Så började tillverka en plastbussning till främre infästningen som var väldigt sladdrig.
Varför göra en rund bussning när man kan göra en oval, sa BMW-ingenjören.
Svarvad, fräst och manuellt CNC-handfilad till oval form.
Började sen fundera på den bakre infästningen, första projektet var att få lös den från bilen. Inga skruvar eller muttrar syntes. Visade sig att bussningen inte har en hel stålhylsa utan en som har en bit bortkapad och ihopvulkad med gummit i bussningen. Den ska då klämmas ihop för att lossna från infästningen. Inte så avancerat egentligen men lite klurigt när man gör det med en hand ner genom hålet i växellådstunneln pga vattenpöl under bilen
Tänker att jag ska rengöra och sen fylla bussningen med sikaflex, borde funka!
Även gjort fästen till att köra m50 fuelrail har dock bara en bild under tillverkning men de är färdigbockade och punktade i fuelrailen nu.
Det sista för att plocka ihop motor och låda börjar ha trillat in nu, provtryckt grenröret och ska slipa och svetsa de små läckorna som fanns. Sen ska jag hitta nån som kan blästra det invändigt. Sen äre bara linda det och montera. Väntar på lite bättre väder för att kunna börja kika på tryckrörsdragning och sånt också.
Funderat kring spakstället och hur jag ska få det lite fastare. Kommer ju köra industrigummikuddar till motor och växellåda, tänker mig att det ska bli relativt stumt men vill ändå inte köra ledlager fastmonterat på växellådstunneln. Så började tillverka en plastbussning till främre infästningen som var väldigt sladdrig.
Varför göra en rund bussning när man kan göra en oval, sa BMW-ingenjören.
Svarvad, fräst och manuellt CNC-handfilad till oval form.
Började sen fundera på den bakre infästningen, första projektet var att få lös den från bilen. Inga skruvar eller muttrar syntes. Visade sig att bussningen inte har en hel stålhylsa utan en som har en bit bortkapad och ihopvulkad med gummit i bussningen. Den ska då klämmas ihop för att lossna från infästningen. Inte så avancerat egentligen men lite klurigt när man gör det med en hand ner genom hålet i växellådstunneln pga vattenpöl under bilen
Tänker att jag ska rengöra och sen fylla bussningen med sikaflex, borde funka!
Även gjort fästen till att köra m50 fuelrail har dock bara en bild under tillverkning men de är färdigbockade och punktade i fuelrailen nu.
Det sista för att plocka ihop motor och låda börjar ha trillat in nu, provtryckt grenröret och ska slipa och svetsa de små läckorna som fanns. Sen ska jag hitta nån som kan blästra det invändigt. Sen äre bara linda det och montera. Väntar på lite bättre väder för att kunna börja kika på tryckrörsdragning och sånt också.
Senast redigerad av Jesper Mäki den ons jul 05, 2017 9:36 pm, redigerad totalt 2 gång.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!
tummen upp
fina bygg bilder
535an: min köptes även den i Piteå
fina bygg bilder
535an: min köptes även den i Piteå
/Anders Näslund
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!
Kul att det man gör gillas av nån annan också
Har visst glömt å svara på dehär, men det låter ju kanon de! Blir att köra m50rail med tillhörande btr och m54spolarElias_ skrev:ang spolar så kör M54ans om du har inbyggda tändsteg och ang BTR så är en bosch original oslagbar.
har själv åkt bosch btr i snart 4 säsonger och aldrig strulat
alternativ 2 på tändspolar är en wastedspark coilpack och detta mest för att hålla värmen bort från elektroniken som i 9 fall av 10 dödar COP spolarna men som sagt har du hela m54 spolar så börja där så slipper du en kostnad till.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888