Problem kamaxel B230
Problem kamaxel B230
Håller på att sätta ihop en b230 och fått ett möjligt problem.
Kammen är en modern profil för org 33mm tryckare som ska utnyttja lite över 32mm tryckaryta.
När jag höll på och justera ventilspelet märkte jag att när man drar runt kammen och nocken gått förbi max lyftet och går ut på kanten på stängningssidan så vickar justerbrickan upp 0.7-1mm i andra kanten.
Trodde först det var fel på tryckarna så bytte dom till dom begagnade jag hade som verkade bäst (mätade med mikrometer och tittade på slitage) och det blev likadant dock vickade dom lite mindre (0,5-0,7mm) då spelet mellan tryckare och justerbricka blev mindre.
Har provat både med org volvo brickor och eftermarknads det blir hela tiden likadant brickan viker upp när kammen lyfter ksk 8-9mm (max lyft ca 13,5mm) sen lägger den till sig när nockarna är i splitt ungefär (ca 5mm lyft) och det blir likadant på alla 8 tryckare.
Har kollat med han ja köpte den av och det fanns riktiga mätningar på profilen och har jämfört och det verkar stämma (så ja inte fått en 37mm tryckarkam)
Rev lös ventil kåpan på en motor jag har med agap r33 kam (denna är ingen agap men båda är råämneskammar för högt effektutag på org tryckare) där finns inga tendenser till vick på brickorna.
Är detta normalt när man närmar sig gränsen för vad som går på tryckardiametern eller är chansen stor att det är något fel på slipningen på kammen så tryckaren havererar om man kör motorn?
Eller kan det finnas något annat som påverkar?
Jag vet att jag har marginal för vad toppen klarar i lyft och inga superhöga fjäder tryck (gissar ca 90kg när brickan rör sig och lite mer än 100 vid maxlyft)
Kammen är en modern profil för org 33mm tryckare som ska utnyttja lite över 32mm tryckaryta.
När jag höll på och justera ventilspelet märkte jag att när man drar runt kammen och nocken gått förbi max lyftet och går ut på kanten på stängningssidan så vickar justerbrickan upp 0.7-1mm i andra kanten.
Trodde först det var fel på tryckarna så bytte dom till dom begagnade jag hade som verkade bäst (mätade med mikrometer och tittade på slitage) och det blev likadant dock vickade dom lite mindre (0,5-0,7mm) då spelet mellan tryckare och justerbricka blev mindre.
Har provat både med org volvo brickor och eftermarknads det blir hela tiden likadant brickan viker upp när kammen lyfter ksk 8-9mm (max lyft ca 13,5mm) sen lägger den till sig när nockarna är i splitt ungefär (ca 5mm lyft) och det blir likadant på alla 8 tryckare.
Har kollat med han ja köpte den av och det fanns riktiga mätningar på profilen och har jämfört och det verkar stämma (så ja inte fått en 37mm tryckarkam)
Rev lös ventil kåpan på en motor jag har med agap r33 kam (denna är ingen agap men båda är råämneskammar för högt effektutag på org tryckare) där finns inga tendenser till vick på brickorna.
Är detta normalt när man närmar sig gränsen för vad som går på tryckardiametern eller är chansen stor att det är något fel på slipningen på kammen så tryckaren havererar om man kör motorn?
Eller kan det finnas något annat som påverkar?
Jag vet att jag har marginal för vad toppen klarar i lyft och inga superhöga fjäder tryck (gissar ca 90kg när brickan rör sig och lite mer än 100 vid maxlyft)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 282
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Kamaxel problem
Grada av kanten på brickan o testa
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Kamaxel problem
Du kan kanske med märkfärg(tuschpenna) på brickan kolla om den ligger innanför kanten?!
Re: Problem kamaxel B230
Jag tycker det bästa är att smeta på nåt tjockt fett - typ molyfett eller kullagerfett - på brickan och dra runt motorn. Då ser du precis var kontaktytan hamnar och hur den rör sig över tryckbrickan. Brickan är ju rund så delar av kamnocken kommer alltid att gå ut över kanten på brickan med hög/snabblyftande kammar. Jag skulle kolla på bägge motorerna och jämföra. Risken är att det är en större del av kamnocken som går utanför brickan på den nya kammen jämfört med Agap33-kammen. Är det inte så, så är det något fel på dina tryckare/tryckarbrunnar/tryckarbrickor på motorn med den nya kammen.
Så hur mycket av kamnocken är OK att den går över kanten på brickan? Vet inte, men ju mindre desto bättre. Och så fort den gör det så måste man göra som Matti säger, runda av kanten på brickan. En vass/obruten kant på brickan skrapar av oljan på den del av nocken som går utanför och det vill du inte skall ske.
Tryckarna rör sig alltid lite grann när kamnocken trycker ute på kanten av kontaktytan. Men jag skulle inte köra en motor där man tydligt ser att brickan/tryckaren vickar.
Så hur mycket av kamnocken är OK att den går över kanten på brickan? Vet inte, men ju mindre desto bättre. Och så fort den gör det så måste man göra som Matti säger, runda av kanten på brickan. En vass/obruten kant på brickan skrapar av oljan på den del av nocken som går utanför och det vill du inte skall ske.
Tryckarna rör sig alltid lite grann när kamnocken trycker ute på kanten av kontaktytan. Men jag skulle inte köra en motor där man tydligt ser att brickan/tryckaren vickar.
Re: Problem kamaxel B230
Efter att ha snurrat kammen mer och kollat så kom vi fram till att kammen inte går köra på originaltryckare
Så motorn fick sig en annan kamaxel.
Antingen måste det vara fel på slipningen eller så har Jag fått fel kam av han ja köpte den av ska få den riktigt uppmätt framöver så man får se vad det är.
Har pratat med säljaren och han var tillmötesgående och skulle kompensera för det bara man får kammen uppmätt så man ser vad det är.
Så motorn fick sig en annan kamaxel.
Antingen måste det vara fel på slipningen eller så har Jag fått fel kam av han ja köpte den av ska få den riktigt uppmätt framöver så man får se vad det är.
Har pratat med säljaren och han var tillmötesgående och skulle kompensera för det bara man får kammen uppmätt så man ser vad det är.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem kamaxel B230
om du är mot sävar nått kan vi ta en titt på den ?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Problem kamaxel B230
Blev ingen broska nu när kammen inte används så jag försöker ta det när jag har fler ärenden till Umeå (har ju 13 mil dit) men jag ringer dig i god tid isåfall.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: Problem kamaxel B230
Den kammen är väl gjord för 33mm solida tryckare verkar det som. om man kikar på tryckaren under shimsbrickan är den gansak mycket mindre i diameter där brickan ligger imot. har kanske blivit något missförstånd vad som menades med std 33mm tryckare, lev av kammen avsåg diametern och mellanhand/kund avsåg tryckaren?? Borde ju funka med solida luftare och lachcaps.
MVH Basse
MVH Basse
Re: Problem kamaxel B230
Tryckarbrickorna på en b230 är 33mm och själva tryckaren är 37mm och kammen är troligen gjord för 37mm fulltryckare/solida tryckare.
Men kammen ska mätas då får ja ju veta med säkerhet.
Men kammen ska mätas då får ja ju veta med säkerhet.
Re: Problem kamaxel B230
Kan som ett avslut på tråden skriva att Gunnar L mätade upp kammen och den var för 37mm tryckare så det hade blivit någon förväxling hos säljaren så bra att man iaf fick veta
Re: Problem kamaxel B230
Och bra du var uppmärksam och upptäckte det i tid innan haveriet var ett faktum.
Kulan
V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88