Turbo BelAir.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir. 235km/h på Speedweekend.
Blev bjuden av Bilsport att ställa ut skutan med släp på Elmia i påsk.
Det kunde man inte tacka nej till.
Får en egen plats/monter i D-hallen för både bil och släp
Kom gärna förbi där, kommer att ha med mej T-shirts och "läsk"
Bilen har tyvärr fått stå ute över en månad pga. flytt av hyllor, bänkar samt målning av väggar
i verkstan. Nu idag fick jag in bilen igen, känns lite säkrare att ha den inlåst
Det kunde man inte tacka nej till.
Får en egen plats/monter i D-hallen för både bil och släp
Kom gärna förbi där, kommer att ha med mej T-shirts och "läsk"
Bilen har tyvärr fått stå ute över en månad pga. flytt av hyllor, bänkar samt målning av väggar
i verkstan. Nu idag fick jag in bilen igen, känns lite säkrare att ha den inlåst
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir. Lite fix inför Streetweek.
Här var det dåligt med uppdateringar.
Som sagt vart inbjuden till Elmia av Bilsport Janne.
Vart ju tvungen att putsa lite på skutan innan Elmia.
Per riktade ett par transportskador som vart under skeppningen av bilen hem från USA.
Han är riktigt säker på det
Första poleringen av bilen efter lackeringen, kan säga att det var nog hög tid för det.
Lacken var bra sträv innan.
Så klart körde vi ner med Chevan till Jönköping, kaffepaus vid Vättern.
Bilen på plats i D-hallen.
Var många som funderade på hur man kan få så mycket effekt ur en 327 smallblock utan överladdning
Visade filmer från Dragweek och Budapest mm.
Sandra gillade bilen
Som sagt vart inbjuden till Elmia av Bilsport Janne.
Vart ju tvungen att putsa lite på skutan innan Elmia.
Per riktade ett par transportskador som vart under skeppningen av bilen hem från USA.
Han är riktigt säker på det
Första poleringen av bilen efter lackeringen, kan säga att det var nog hög tid för det.
Lacken var bra sträv innan.
Så klart körde vi ner med Chevan till Jönköping, kaffepaus vid Vättern.
Bilen på plats i D-hallen.
Var många som funderade på hur man kan få så mycket effekt ur en 327 smallblock utan överladdning
Visade filmer från Dragweek och Budapest mm.
Sandra gillade bilen
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir. Arosstreet #1
Var och testade bilen på Arosstreet #1 ikväll.
Körde med 9x30" radial slicksen som jag använde i USA.
Men nya dubbel justerbara QA1 stötdämpare bak bytte jag till under veckan.
Första repan utan tidtagning med handstart.
I eliminering mötte jag samma Corvette i första rundan körde launchcontroll på 3000rpm som i USA och 85hk gas efter det till 1.4bar.
Bilen gick loss hårt fick pedala flera gånger, vann dock repan på 7.37 med usla 1.97 i 60fot.
I Semin körde jag mot en Audi 4wd stallade då istället 2400rpm och bilen gick iväg fint, lät dock underligt
när 3ans växlade in, slirade nog till. Vid målgång började det ryka duktigt under bilen.
Körde dock 6.57 den repan med 1.84 i 60fot
Packboxen vid convertern hade åkt ut, tur nog så kom det inte olja på banan för att jag har uppsamlingsplåt under.
Film på reporna
https://youtu.be/-9nW901gyiE
Körde med 9x30" radial slicksen som jag använde i USA.
Men nya dubbel justerbara QA1 stötdämpare bak bytte jag till under veckan.
Första repan utan tidtagning med handstart.
I eliminering mötte jag samma Corvette i första rundan körde launchcontroll på 3000rpm som i USA och 85hk gas efter det till 1.4bar.
Bilen gick loss hårt fick pedala flera gånger, vann dock repan på 7.37 med usla 1.97 i 60fot.
I Semin körde jag mot en Audi 4wd stallade då istället 2400rpm och bilen gick iväg fint, lät dock underligt
när 3ans växlade in, slirade nog till. Vid målgång började det ryka duktigt under bilen.
Körde dock 6.57 den repan med 1.84 i 60fot
Packboxen vid convertern hade åkt ut, tur nog så kom det inte olja på banan för att jag har uppsamlingsplåt under.
Film på reporna
https://youtu.be/-9nW901gyiE
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir. Streetweek.
Har tagit ner lådan, upptäckte convertern hade fått slitagemärken efter bussnigen i pumpen.
Mätte upp att det var hela 0.13mm slitet, jävlars!
Var bara och meka isär lådan och ta reda på orsaken till detta.
Såg direkt efter att jag muttrade isär pumpen att lådan inte har linat med motorn.
Bussningen var bara sliten i nederkant och tyvärr så var pumpen slut, har bara slitit på över kant bakom pumpdrevet.
Skuvade då isär hela lådan, 2ans och 3ans lameller var slitna med, troligen pga. lågt oljetryck.
Tog med huset till jobbet och mätte upp pumpplanet kontra planet som bultas mot motor, mycket riktigt så var det inte parallellt.
Ska ta och kapa bort svepet och bulta på ett Reid Bellhouse, har en ny sådan hemma.
Får sedan köpa en ny pump till lådan och och ev. ny pump till reserv lådan med.
Convertern lämnades in till STC nere i Jönköping, han ska byta halsen på convertern.
Blir även nya lameller till lockupen, dom hade slirat till oxå.
Passar även på och monterar D3 transbrake ventilhuset i lådan.
Till andra lådan ska jag montera Jake's preppade automat ventilhus.
Ska ta och klänga på nya 10.5W x 29" Hoosier slicksen under veckan, får se om dom får plats i hjulhusen.
Ev. får jag göra om hjulhusen lite.
Har även en ny utväxling till min andra klump, tänkte byta till 3.70 från 4.11, sedan renovera WaveTrac diffen och sälja det blir spole istället.
Bilder kommer.. har inga bilder i denna dator.
Mätte upp att det var hela 0.13mm slitet, jävlars!
Var bara och meka isär lådan och ta reda på orsaken till detta.
Såg direkt efter att jag muttrade isär pumpen att lådan inte har linat med motorn.
Bussningen var bara sliten i nederkant och tyvärr så var pumpen slut, har bara slitit på över kant bakom pumpdrevet.
Skuvade då isär hela lådan, 2ans och 3ans lameller var slitna med, troligen pga. lågt oljetryck.
Tog med huset till jobbet och mätte upp pumpplanet kontra planet som bultas mot motor, mycket riktigt så var det inte parallellt.
Ska ta och kapa bort svepet och bulta på ett Reid Bellhouse, har en ny sådan hemma.
Får sedan köpa en ny pump till lådan och och ev. ny pump till reserv lådan med.
Convertern lämnades in till STC nere i Jönköping, han ska byta halsen på convertern.
Blir även nya lameller till lockupen, dom hade slirat till oxå.
Passar även på och monterar D3 transbrake ventilhuset i lådan.
Till andra lådan ska jag montera Jake's preppade automat ventilhus.
Ska ta och klänga på nya 10.5W x 29" Hoosier slicksen under veckan, får se om dom får plats i hjulhusen.
Ev. får jag göra om hjulhusen lite.
Har även en ny utväxling till min andra klump, tänkte byta till 3.70 från 4.11, sedan renovera WaveTrac diffen och sälja det blir spole istället.
Bilder kommer.. har inga bilder i denna dator.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir. Streetweek.
Full fart i garaget inför Streetweek.
Anders har börjat skruva ihop min växellåda.
Convertern är klar, men på villovägar
STC skickade den och ett par andra convertrar från Jönköping förra veckan på onsdagen.
Men Schenker glömde tydligen scanna in dom.. Hoppas att dom hittar den imorrn.
Har klängt på nya slicksen och provmonterat dom, var lite väl tajt mot ramen.
Hoosier 29/10.5W är rätt stora, 11" anläägningsyta och 29.3" höga
Fick kapa bort bulan vid fädern på ramen för mer frigång. Var bara 3-5mm.
Pappmall för 3mm plåten.
Höger sida klar.
20mm frigång nu
Anders har börjat skruva ihop min växellåda.
Convertern är klar, men på villovägar
STC skickade den och ett par andra convertrar från Jönköping förra veckan på onsdagen.
Men Schenker glömde tydligen scanna in dom.. Hoppas att dom hittar den imorrn.
Har klängt på nya slicksen och provmonterat dom, var lite väl tajt mot ramen.
Hoosier 29/10.5W är rätt stora, 11" anläägningsyta och 29.3" höga
Fick kapa bort bulan vid fädern på ramen för mer frigång. Var bara 3-5mm.
Pappmall för 3mm plåten.
Höger sida klar.
20mm frigång nu
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Turbo BelAir. Streetweek.
Ser bra ut, roligt att följa. Blir nog en vända och se lite från Streetweek.
Mustang 68 HT 477BB C6
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Turbo BelAir. Streetweek.
Hög tid att uppdatera här med nu! Några som har fb vet ju hur det gick.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir. Streetweek.
Bättre sent än aldrig!
Varit lite off på datan, men fått lite annat gjort då.
Hann besikta bilen innan streetweek, lyckades få den godkänd
Framme i Björkvik.
Startnummer 026, fick jag av Appelgren pga.. Bästa åldern på en finska är ju "Sug å Sex"
Första repan ut körde jag 6.82 med hjulspinn hela vägen.
Testade två repor till men gick inte bättre. Lite skit bakom spakarna.
Checkpointen för dagen var på Ingo macken i Katrineholm.
Men redan under första repan uppe i Dala-Järna skottade jag en kolv, sprack tvärs över.
Har ju hållt över 3000mil, blivit glapp i kolvbultshålet och bussningen på vevstaken så vevstaken tog i kolvens undersida.
Kolven ser tunn ut men den är ca. 7mm tjock.
Tomas Berg åkte upp med biltransport från Eskilstuna och körde bilen till sitt garage, jag själv tog semester och följde runt på Streetweek resten av veckan.
Väl hemma så skruvade vi ner lådan och lyfte ur motorn.
Hittade en gammal spricka i blocket så jag ville inte använda det mer.
Åkte till Anders på ANAB och köpte nytt block och kolvar mm. Fick bra pris på allt.
Beställde nya vevstakar, lager, oljepump och kamdrivning från Summit.
Tog med blocket till jobbet och fräste ut frigång för 4" slag
Tajt men det går runt.
Fräste även bort lite gjutskägg.
Nu väntar jag på delarna från Summit, efter det ska blocket på honing och deckning.
Har lite kundjobb under tiden, men nästa fredag tar jag och flyger ner till Budapest på en veckas semester
Varit lite off på datan, men fått lite annat gjort då.
Hann besikta bilen innan streetweek, lyckades få den godkänd
Framme i Björkvik.
Startnummer 026, fick jag av Appelgren pga.. Bästa åldern på en finska är ju "Sug å Sex"
Första repan ut körde jag 6.82 med hjulspinn hela vägen.
Testade två repor till men gick inte bättre. Lite skit bakom spakarna.
Checkpointen för dagen var på Ingo macken i Katrineholm.
Men redan under första repan uppe i Dala-Järna skottade jag en kolv, sprack tvärs över.
Har ju hållt över 3000mil, blivit glapp i kolvbultshålet och bussningen på vevstaken så vevstaken tog i kolvens undersida.
Kolven ser tunn ut men den är ca. 7mm tjock.
Tomas Berg åkte upp med biltransport från Eskilstuna och körde bilen till sitt garage, jag själv tog semester och följde runt på Streetweek resten av veckan.
Väl hemma så skruvade vi ner lådan och lyfte ur motorn.
Hittade en gammal spricka i blocket så jag ville inte använda det mer.
Åkte till Anders på ANAB och köpte nytt block och kolvar mm. Fick bra pris på allt.
Beställde nya vevstakar, lager, oljepump och kamdrivning från Summit.
Tog med blocket till jobbet och fräste ut frigång för 4" slag
Tajt men det går runt.
Fräste även bort lite gjutskägg.
Nu väntar jag på delarna från Summit, efter det ska blocket på honing och deckning.
Har lite kundjobb under tiden, men nästa fredag tar jag och flyger ner till Budapest på en veckas semester
- Andreas Lundmark
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör aug 25, 2007 12:42 am
- Ort: Karlskoga
Re: Turbo BelAir. Streetweek.
Har du kollat oljekanalerna med tillförsel till ramlager och kamlager så det inte är tätt på nya blocket?
Var 2st av 5 på ett block som det verkar ha varit otillräckligt borrade/fulla i packad skit från tillverkning.
Det är alltså de snedborrade hålen till ramlagersmörjningen.
Mvh
Var 2st av 5 på ett block som det verkar ha varit otillräckligt borrade/fulla i packad skit från tillverkning.
Det är alltså de snedborrade hålen till ramlagersmörjningen.
Mvh
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir. Streetweek.
Liten uppdatering på nya motorbygget.
Blev även en ny 4" vevaxel, provmontering och mätning av kolvspel.
Frigång finns tillräckligt.
Blocket lämnades till Stefan på Engson Motor, han deckade blocket en tiondel och honade upp loppen till 0.15mm kolvspel.
Viktjusterade nya Eagle 6" max stroker vevstakarna.
Tog isär nya AFR 277 topparna och åkte över till Tom´s Motor för att vacuumtesta dom.
Topparna var helt ok, jänkarna hade lyckats centrera sätena
Ska slipa bort squishytan vid tänstiftsidan på topparna.
Kompförhållande blir 10.5:1 med 0.041" packning, kolvarna kommer att vända 0.4mm under deckplan.
75cc förbränningsrum på topparna och 5cc ventiluttag på Icon plana kolvarna.
Även insugskanalerna ska putsas vid packning och breddas en aning vid stötstängerna.
Finns och en lite knöl vid övergången på cnc-portning som ska fixas.
Men har även skaffat ett nytt projekt, en Volvo 242 -75.
Lagom äcklig Har lite planer på vad som ska göras med den
Blev även en ny 4" vevaxel, provmontering och mätning av kolvspel.
Frigång finns tillräckligt.
Blocket lämnades till Stefan på Engson Motor, han deckade blocket en tiondel och honade upp loppen till 0.15mm kolvspel.
Viktjusterade nya Eagle 6" max stroker vevstakarna.
Tog isär nya AFR 277 topparna och åkte över till Tom´s Motor för att vacuumtesta dom.
Topparna var helt ok, jänkarna hade lyckats centrera sätena
Ska slipa bort squishytan vid tänstiftsidan på topparna.
Kompförhållande blir 10.5:1 med 0.041" packning, kolvarna kommer att vända 0.4mm under deckplan.
75cc förbränningsrum på topparna och 5cc ventiluttag på Icon plana kolvarna.
Även insugskanalerna ska putsas vid packning och breddas en aning vid stötstängerna.
Finns och en lite knöl vid övergången på cnc-portning som ska fixas.
Men har även skaffat ett nytt projekt, en Volvo 242 -75.
Lagom äcklig Har lite planer på vad som ska göras med den
Re: Turbo BelAir och Volvo 242.
Blev inte nyfiken på vad du ska göra med 242.... Inte alls.... !
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir och Volvo 242.
Kommer att köra med Fel-Pro MLS topplockspackningar och ytkravet var max Ra 0.50, tänkte att det är nog bäst och mäta
upp blockplanen efter deckning. Var mellan 0.18-0.28. Har beställt styrhylsor till ramöverfallen, vi ska borra/brotscha upp hålen i överfallen och en bit ner i blocket så att jag får dit 13.5mm hylsor. Imorgon ska jag fortsätta med portningen av AFR topparna.
upp blockplanen efter deckning. Var mellan 0.18-0.28. Har beställt styrhylsor till ramöverfallen, vi ska borra/brotscha upp hålen i överfallen och en bit ner i blocket så att jag får dit 13.5mm hylsor. Imorgon ska jag fortsätta med portningen av AFR topparna.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Turbo BelAir och Volvo 242.
Hur mye laddtrykk tør du kjøre på 10,5:1? Det blir vel rett så heftig kam, men uansett..det er jo en tung bil!..
tror det her blir riktig bra! Tummen upp
tror det her blir riktig bra! Tummen upp
Daniel Krüger
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir och Volvo 242.
Ska köra runt 1.7bar, kammen blir den samma som innan 247 grader vid 0.050" lyft in och ut och .585" lyft,
men kommer att köra med 1.6 utväxling på vipporna, det ger .624" i lyft och ca. 3grader mer duration vid 0.050" och ännu mer vi högre lyft.
Motorn lär bli starkare utan laddtryck och topparna kommer att flöda bättre än dom gamla.
Volymen blir 427" istället för 436" som det var innan.
men kommer att köra med 1.6 utväxling på vipporna, det ger .624" i lyft och ca. 3grader mer duration vid 0.050" och ännu mer vi högre lyft.
Motorn lär bli starkare utan laddtryck och topparna kommer att flöda bättre än dom gamla.
Volymen blir 427" istället för 436" som det var innan.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir och Volvo 242.
Var tydligen länge sedan som jag uppdaterade här.
Är så mycket enklare att göra det på facebook.
Har hänt en hel del i garaget med motorbygget.
Gjorde om förbränningsrummen på dom nya AFR 227cc topparna
Putsade till insugskanalerna med.
Viktjusterade kolvarna.
Lämnade sedan in vevaxel och en kolv, kolvbult, ringar, vevstake lager mm. till Krilles Motor på ballansering
Vi fräste och brotschade genom överfallen för att kunna montera i rörhylsor.
13.5mm rörhylsor på plats.
Ihopmontering av bottendel.
Kam och kamdrivning på plats, var lite trixigt som vanligt att få kamkedjan att "lina" mellan vevaxel och kam.
Test av frigång mellan ventiler och kolvar.
Mätning av inställningshöjd för ventilfjädrar, 230lbs inspänningstryck blev det.
Provmontering av toppar och insug.
Bottendelen ihop.
Ska köra med Fel-Pro MLS packningar 0.039" tjocka.
Topparna på plats.
Nya 1.6 Jesel vipporna monterade.
Fick även mina plaststötfångare härom veckan, väger endast 5kg ihop.
Är så mycket enklare att göra det på facebook.
Har hänt en hel del i garaget med motorbygget.
Gjorde om förbränningsrummen på dom nya AFR 227cc topparna
Putsade till insugskanalerna med.
Viktjusterade kolvarna.
Lämnade sedan in vevaxel och en kolv, kolvbult, ringar, vevstake lager mm. till Krilles Motor på ballansering
Vi fräste och brotschade genom överfallen för att kunna montera i rörhylsor.
13.5mm rörhylsor på plats.
Ihopmontering av bottendel.
Kam och kamdrivning på plats, var lite trixigt som vanligt att få kamkedjan att "lina" mellan vevaxel och kam.
Test av frigång mellan ventiler och kolvar.
Mätning av inställningshöjd för ventilfjädrar, 230lbs inspänningstryck blev det.
Provmontering av toppar och insug.
Bottendelen ihop.
Ska köra med Fel-Pro MLS packningar 0.039" tjocka.
Topparna på plats.
Nya 1.6 Jesel vipporna monterade.
Fick även mina plaststötfångare härom veckan, väger endast 5kg ihop.