Tillbaka på Sävarturbo men nu med en annan bil, det finns säkert någon/några här som känner igen mig från Overload Racing Kadetten här på forumet. Har lagt ner ganska mycket tid osv på Kadetten och fått till den ganska bra nu på slutet men strax innan semestern i år så fick jag ett oväntat erbjudande av en kompis om att köpa hans Volvo byggd för streetrace/dragrace (av skogis här på forumet). Bilen stod körbar med några mindre fix och eftersom jag följt hans bygge så visste jag på ett ungefär vad det var för bil så därför fick det bli affär! Om jag känner mig själv rätt så kommer jag säkert bygga om en del på bilen, inte för att det kanske är nödvändigt utan mer för att få saker som man själv vill ha det!
Efter några veckor av ångest över tanken om att behöva göra sig av med Kadetten pga plats och tidsbrist så lyckades jag övertala min bror om att köpa Kadetten av mig så jag kunde vara med och se resultatet av det arbete vi lagt ner på bilen. Var liksom inte riktigt redo att släppa iväg den bilen längre än så, märkligt att man kan fastna så för en bil

Åter till Volvon igen… Bilen hämtades alltså från en kompis en bit utanför Uppsala och den var som sagt redan körbar när jag hämtade den så syftet med den här tråden är väl att uppdatera er lite om hur det går med körningen och även om dom förändringar/förbättringar som görs med bilen lite vart efter tiden går!
Bilen är i grunden en Volvo 242 från 1975 där front och bakdel bytts ut till Volvo 142 så jag kommer att kalla bilen Volvo 142 då den åtminstone ser ut som det

Volvo B230 16v Turbo
75hk lustgas-system delvis förberett i bilen
Nybyggd PG låda
8 ¾” bakaxel med spole och drivaxlar från Moser Engineering
QA1 dämpare
Weld Draglite fälgar
Hoosier 29x12-15
Skärmar, front, stötfångare, dörrar, huv, baklucka och rutor i plast
Precis hemkommen när vi hämtat bilen

En bild under bilen när man ändå kom åt

Fram

Bak

Har liksom sagt att jag aldrig ska köra med varken lustgas eller automat men nu sitter man och planerar för att köra både och… Har även alltid varit ett stort ”fan” av 8v och nu kör man 16v så har helt och hållet gått emot mina egna principer så vi får se hur det här slutar

//Kim