Bygga egen dyno
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Bygga egen dyno
Det går sakta framåt..
Hur ska vi göra med koden? Alla ska ju kunna uppdatera och få tag i senaste osv. Ett dropbox konto eller det där github som jag hört talas om?
Tänker som sagt släppa koden sedan när jag har gjort lite mer så bromsstyrningen funkar.
Sedan behövs ju nån form av interface så man enkelt kan ladda in sin inertia och sådant. Nu gör jag ju allt sådant i firmeware, dvs den måste laddas upp å det är inte så användarvänligt om man inge är programmerings nörd
Hur ska vi göra med koden? Alla ska ju kunna uppdatera och få tag i senaste osv. Ett dropbox konto eller det där github som jag hört talas om?
Tänker som sagt släppa koden sedan när jag har gjort lite mer så bromsstyrningen funkar.
Sedan behövs ju nån form av interface så man enkelt kan ladda in sin inertia och sådant. Nu gör jag ju allt sådant i firmeware, dvs den måste laddas upp å det är inte så användarvänligt om man inge är programmerings nörd
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bygga egen dyno
Jag minns inte namnet, men den dynon de har i mightcarmods har jag för mig visar det.Nej kan inte jämföra. Men ser man det på en Superflow eller DTS heller? Eller Rototest osv.
Samt det simpla programmet 'simpledyno' gör det.
Och Dundersmurfens i posten ovanför min gör det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 251
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: Bygga egen dyno
Alltså är Opensource bra.
Dundersmurfens blir säkert kanon, undra om det finns någon BOM.
Dundersmurfens blir säkert kanon, undra om det finns någon BOM.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Bygga egen dyno
Du ska få alla komponenter när jag har fått alla. Bommen är klar, men har varit bortrest
Ska försöka maila den imorgon
Ska försöka maila den imorgon
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 282
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Bygga egen dyno
Sportdevices kan!Jarmo Y skrev:Nej kan inte jämföra. Men ser man det på en Superflow eller DTS heller? Eller Rototest osv.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Re: Bygga egen dyno
Släng gärna upp koden på github eller liknande, det är absolut smidigast om du vill kunna sprida koden och samtidigt kunna underhålla när andra vill lägga till sina ändringar och tillägg.
Då kan en annan som bara drömmer om att ha ett garage med bromsbänk eventuellt hjälpa till att koda lite.
Då kan en annan som bara drömmer om att ha ett garage med bromsbänk eventuellt hjälpa till att koda lite.
Re: Bygga egen dyno
dundersmurfen skrev:Du ska få alla komponenter när jag har fått alla. Bommen är klar, men har varit bortrest
Ska försöka maila den imorgon
Øj det kunne være cool.
Jeg kan måske købe en gammel rulle hvor computer er gået i stykker - det her vil være fint
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Bygga egen dyno
Skulle lätt kunna tänka mig att byta ut mitt performance trends mot de där
Speciellt om de går att köra 100% tangentbord genom allt också.
MVH
Speciellt om de går att köra 100% tangentbord genom allt också.
MVH
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Bygga egen dyno
Skaffade konto på github, men det verkar inte gå att ladda upp något där.
Insåg idag att det behövs nån sorts hålla reda på för alla olika versioner. Ändra lite smågrejer för att göra det mer anpassad å enklare idag när jag var till Lyyski med en box.
Om det blir särskilda grejer för varje ny användare funkar det väl inte så bra att ha en gemensam kod som alla kan pyssla med?
Kalibreringsvärdet skulle legat i en ini fil istället för direkt i koden
Sen skulle man ha en ini med vilka val som är automatiskt på samt vilken skala man vill det ska automatiskt starta med. Det är en del att hålla reda på ändå
Exempel på val som finns
Lastcell av / på
Lambda av / på
Vit bakgrund
Svart bakgrund
Skala på vrid
Skala på rpm, exempel om man bara kör hojar så ska det alltid gå till 12k när man startar
Om man har nån mapsignal
Vilka kurvor som visas
Tröghetskompensering
Smoothing
Insåg idag att det behövs nån sorts hålla reda på för alla olika versioner. Ändra lite smågrejer för att göra det mer anpassad å enklare idag när jag var till Lyyski med en box.
Om det blir särskilda grejer för varje ny användare funkar det väl inte så bra att ha en gemensam kod som alla kan pyssla med?
Kalibreringsvärdet skulle legat i en ini fil istället för direkt i koden
Sen skulle man ha en ini med vilka val som är automatiskt på samt vilken skala man vill det ska automatiskt starta med. Det är en del att hålla reda på ändå
Exempel på val som finns
Lastcell av / på
Lambda av / på
Vit bakgrund
Svart bakgrund
Skala på vrid
Skala på rpm, exempel om man bara kör hojar så ska det alltid gå till 12k när man startar
Om man har nån mapsignal
Vilka kurvor som visas
Tröghetskompensering
Smoothing
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Bygga egen dyno
Jag kan säga att en databas är inte så dum metod att använda sig av, istället för ini-filer. För det mesta, även hantering av körningar, kunder, etc.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Bygga egen dyno
dundersmurfen skrev:Skaffade konto på github, men det verkar inte gå att ladda upp något där.
Insåg idag att det behövs nån sorts hålla reda på för alla olika versioner. Ändra lite smågrejer för att göra det mer anpassad å enklare idag när jag var till Lyyski med en box.
Om det blir särskilda grejer för varje ny användare funkar det väl inte så bra att ha en gemensam kod som alla kan pyssla med?
Kalibreringsvärdet skulle legat i en ini fil istället för direkt i koden
Sen skulle man ha en ini med vilka val som är automatiskt på samt vilken skala man vill det ska automatiskt starta med. Det är en del att hålla reda på ändå
Exempel på val som finns
Lastcell av / på
Lambda av / på
Vit bakgrund
Svart bakgrund
Skala på vrid
Skala på rpm, exempel om man bara kör hojar så ska det alltid gå till 12k när man startar
Om man har nån mapsignal
Vilka kurvor som visas
Tröghetskompensering
Smoothing
Jag är imponerad av det du åstadkommer.
Erland
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Bygga egen dyno
Tack så mycket Erland, du får säga till om du vill ha en dynobox med logg programmet.
Jag har fått bromsen att fungera lite granna, det nya problemet är att magnetfältet stör ut skärmarna så jag ser inte vad som händer. Behövs ju testköras och göras en pid regulator som håller varvtalet stabilt. Nu med bara p reglering så oscillerar det lite.
Mattias, jag har ingen aning om vad eller hur man gör en databas. Det låter smidigt men behöver nog hjälp av någon som är bättre på programmering. Om det dyker upp någon som kan programmering så kanske man kan göra så det går att göra utskrifter direkt. Det skulle bli mycket smidigare, nu får man ta en screenshot och klistra in i paint. Även knappen save image är kaputt tyvärr. Den skulle klippa bort allt onödigt och spara ner en fil formaterad för utskrift
Johnny, vet inte om du menade mig men Det är meningen att man ska kunna ha ett simpelt trådlöst tangentbord och styra alla grejer medan man dynar med knapparna. Det är senare när man sparar till fil som man får göra några klick med muspekaren. Bromskontrollen är muspekar styrd ännusålänge, men senare ska jag se om det finns lediga knappar för att låsa steady state
Jag har fått bromsen att fungera lite granna, det nya problemet är att magnetfältet stör ut skärmarna så jag ser inte vad som händer. Behövs ju testköras och göras en pid regulator som håller varvtalet stabilt. Nu med bara p reglering så oscillerar det lite.
Mattias, jag har ingen aning om vad eller hur man gör en databas. Det låter smidigt men behöver nog hjälp av någon som är bättre på programmering. Om det dyker upp någon som kan programmering så kanske man kan göra så det går att göra utskrifter direkt. Det skulle bli mycket smidigare, nu får man ta en screenshot och klistra in i paint. Även knappen save image är kaputt tyvärr. Den skulle klippa bort allt onödigt och spara ner en fil formaterad för utskrift
Johnny, vet inte om du menade mig men Det är meningen att man ska kunna ha ett simpelt trådlöst tangentbord och styra alla grejer medan man dynar med knapparna. Det är senare när man sparar till fil som man får göra några klick med muspekaren. Bromskontrollen är muspekar styrd ännusålänge, men senare ska jag se om det finns lediga knappar för att låsa steady state
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Bygga egen dyno
Vad är det för utvecklingsmiljö du skriver programvaran till PC:n i ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Bygga egen dyno
Det är en java baserad c kopia som heter processing. Man skriver i c kod på ett ungefär. Så alla knappar sliders å prylar skriver man själv. Anledningen är att det är som gjort för att användas ihop med Arduino som är miljön det kommer ifrån fast vi nu har processorn fristående så använder vi Arduino bootloader
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Bygga egen dyno
http://bezier.de/processing/libs/sql/
https://dev.mysql.com/
Det är klart en del att bita i men kraftfullt.
https://dev.mysql.com/
Det är klart en del att bita i men kraftfullt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.