Det här är en kul tråd, den lurade mej nu inn på sävarturbo-forumet igen efter 2-3 år. När dom forstörde tapatalk lämnade jag forumet.
Med en fungerande tapatalk, som i början, var man ju oftare på mobilen på Sävarturbo än på facebook..
Jag respekterar Jens önske om å hålla sej till grejer som kommer till å fungera i race-bilen.
MEn det är når gränser pushas at man lär sej...typ lär sej mer..
Som jag har repeterat i evigheter, mer mos gjör at du i slutändan måste byta till tightare converter för å inte gå i varvstoppet...
Du kommer till å få bekymmer med å stalla..
Du kommer till å måtte bygga om växellådan för å handtera det...
Även vurdera Liberty...
Va om du redan nu har såpass mycke mos at converteren måste bytas?
Jag har ju fortfarande inte bromsat mer än 2,3 bar, även om den har gått på 3,5 bar på bana.
Under bromsningen hos Mattias, koka jag oljan och fikk en sjuk motor. Allt möjligt kokade, även bakakselen.. såpass at 9-tummaren tryckte ut packboxar. Jag har alltså åkt i 6 år på bana med en potensiell katatrof .... det fanns ingen luftning monterad från fabrik---hålet var plomberad med en insex...vem fan hadde ens tänkt på det?
MEN mitt poeng är:
Om du stoppar dit en stor och modern turbo, så kommer du med den motoren du nu har i bänken, till å sätta goda effekt-siffror.
Varför inte gjöra det?
Istället för 100 pull (vilket är både sjukt, och dumt)
Dragrace-motorer med turbo dras sellan mer än 10 pull i bänk. Dom snabbaste i landet har varvat ur 4-5 gånger, så har dom varit race-redo.
Man vil ju inte slita ut motoren i bänken, då det går ändå till hälvette innom kort på banan..
Du bygger i alla fall goda motorer som hänger ihop.
Men nu vil jag se en stor turbo installerat!
Och om bränslet tar slut, vil jag se mettis!
Om inte, kommer jag med min motor, och då bromsar vi tills det smäller.
mvh
Per-Åge