Håller med Torbjörn här, den plåten är inte optimal på något sätt utan sänker effektiviteten av den kylaren med säkert 50%.The skrev:Gissar på att en stor del av problemet är din plåt på kylaren.
Du minskar i stort sett kylande area till motsvarande storleken på hålet för fläkten
Tänker man efter logiskt så är kylaren byggd för ett genomflöde av luft, hur ska det ske med en kylare där en plåt ligger nästan dikt
emot? Så där har du ett fel vad det gäller kylkapaciteten.
Allt jag skriver är sakligt och ej personligt.
Varför har inte tändläget och TDC verifierats korrekt vid motorbygget? Detta är ett nummer vid all motorbygge och speciellt jänkemotor
som har såpass stort "spel" på allt inklusive markeringar? Detta är inte svårt så börja där innan du gör något mera.
Vad sitter det på för förgasare? Om du har köpt en ny förgasare, har du fått den injusterad korrekt på rullande landsväg så den ger rätt mängd på hela registret?
Finns ingen anledning till att lägga ner stålar på att kyla en feljusterad maskin.
Detta med förgasare är en hybris hos många jänkeälskare.. Stort ska det vara fast den ger sämre botten och mellan register.
Det är nästan intill bättre att köpa en ny original eller ett snäpp större en som många går loss på de större gasarna och förstör
allt vad det heter körbarhet, ekonomi, besiktningsvänlighet mm helt i onödan.
Den största fördelen med en större gasare är att den mäktar med att mata en motor på höga varv men vad är syftet med det när många
som åker knappt varvar något över 4000 varv mer än knappt 1% av körtiden? Är det inte ett lämpligare att välja rätt gasare för de andra 99% av tiden?
Men åter till topic samt rekommendation:
*Bort med den platta plåten och dit med en plåt som är mer som en strut istället.
*Dit med fläkt/fläktar som har en kapacitet på minst 30amp, allt under det är bara ljud.
*Kontrollera TDC noggrant och behövs så markera nytt märke (Stansa in)
*Ställ tändningen korrekt och prova
*Åk och gör en mappning hos någon med kunskap inom förgasare så motorn går korrekt på alla varvtal.
Räkna med ca 10000kr (kan bli billigare också) men detta är en del av ditt motorbygges budget (Ska vara varjefall)
Har en bekant som byggde om en motor från sprut (för det var så krångligt tyckte han) till förgasare, direkt efter detta fick han värmeproblem
Jag frågade vem som har justerat in gasaren åt honom så sa han "Den ska passa denna motor enligt grabbarna i USA"... hahahah
Med en vänlig hälsning