Jag har/hade kört ur den lite med 3 armade biltema verktyget. kollat ringgap på de nya ringarna & stoppat ihop den igen. Kolvarnas spel behöver du inte ojja över såvida de inte börjar bli 10/100+. Däremot ska man kolla ringlanden på kolvarna. Förgasarmotorerna speciellt som i regel börjar gå fett med högre mil (sliten nål i gasaren) sliter ut ringlandet i kolven då soppan tvättar bort den lilla oljan som finns där. Drabbar främst övre ringen. Då blir dom rätt otäta. FK motorer som buskörts av ungdomar brukar åxå få rätt slitet ringland, beror nog dels på fetare blandning på last samt det extra trycket som blir iom spik etc som dom inte uppmärksammar.
Motorn jag pulade ihop till 245an min är ett sugisblock med nya sugiskolvar, ingen borrning bara vedbodhorning, mätning av ringgap etc.
kör den på 1.9bars ladd & åker mobil new life Ow40 då det finns på kran på jobbet
sista oljebytet hade jag kört 850ish mil & det hade gått 1/3 på stickan så typ 3-3.5dl olja. Prova göra det med en Audi
ska du bygga sugis på 160hk så kör du blocket du har, i med nya ringar & lager.
mina 5 öre!