200sx s13 - "Dieseldoris" - Ras igen. Lägger ner.
-
- Ganska mycket laddtryck
Det är ju härligt att höra att du söker aggregat.
Hur går det med projektet?

Hur går det med projektet?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jodå, det går framåt nu igen efter att ha stått still några månader. Nya jobbet och garageflytten har tagit en del tid, och så behövde jag nog en paus från bilskrället. Men nu är jag installerad i nya garaget och har hållit på ikväll och plockat bort turbon och allt omkring. Ser ut som att impellern fått smaka lite grus, för vacker var den fan inte...
Närmaste planerna är att lyfta ur motorn för allmän översyn och lite mätning av diverse grejer, och att bulta dit den flådiga värmeväxlaren jag införskaffat.

Närmaste planerna är att lyfta ur motorn för allmän översyn och lite mätning av diverse grejer, och att bulta dit den flådiga värmeväxlaren jag införskaffat.

Så, efter många om och men så verkar jag ha hittat vevlager utan hål som passar.
Har bara haft ett överfall och skjutmått att mäta med än så länge, men allt verkar stämma så långt. Allt stämmer enligt clevites listor också. Enda som skiljer är att låsklacken sitter nån mm fel. När jag får ut en stake så får jag mäta mer exakt. Lagret är inte så mycket smalare som det ser ut på bilden. Bredden på lagerytan är runt 0,2-0,3 mm smalare, resten är en fasad kant på originallagret.

Så, nu är vinterns planer rätt så klara. Grejerna börjar trilla in en efter en. Alltid skoj med paket...
Dom större förändringarna:
-Wiseco kolvar & SPM stakar
-Hx35 med avgashus 16
-Nytt rostfritt grenrör med 40,5mm id.
-Nytt insug
-VEMS sprut
-ARP bult där det behövs
-Släta vevlager
Blir ev. en diffklump från en Skyline GTS om pengarna räcker. Annars så blir det aga-diff.

-Wiseco kolvar & SPM stakar
-Hx35 med avgashus 16
-Nytt rostfritt grenrör med 40,5mm id.
-Nytt insug
-VEMS sprut
-ARP bult där det behövs
-Släta vevlager
Blir ev. en diffklump från en Skyline GTS om pengarna räcker. Annars så blir det aga-diff.

Klockrent.rebell82 skrev:Blir ev. en diffklump från en Skyline GTS om pengarna räcker. Annars så blir det aga-diff.

Det är ju dumt att ha en massa pulver i motorn och inte kunna plantera det i backen.
Det här blir seriöst en av de fränare S13 i landet med den motorn..
håller med,finns inte så många seriösa s13 byggen.
varför har det varit så mkt problem med lagren?
måste ju finnas lager som är gjorda för din motor?
hoppas du fått lager som är 100% rätt för din motor nu...
varför har det varit så mkt problem med lagren?
måste ju finnas lager som är gjorda för din motor?
hoppas du fått lager som är 100% rätt för din motor nu...
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Kul att ni tror på det jag gör...
Här hemma i stan blir man mest bara idiotstämplad.
Som jag ser det så har ca-motorn tre stora problem: Vevlagrens design, oljekylningen och returen till tråget. Lagrens design verkar det ju inte vara så många som håller med mig, men jag har rivit min maskin några gånger innan den här, och varje gång har det varit samma slitage runt det där pörskans hålet. Därför vill jag ha bort det.
Oljekylningen är ju ett välkänt problem. Dels så är det ganska liten oljevolym och taskig kylning. Jag räknar med att öka volymen med knappt en liter kanske, och byta ut den däringa värmeväxlaren som sitter där org.
Returen från toppen till tråget sitter efter långsidan på blocket. När man då står på lite friskt så samlas all olja i bakkant på toppen, där också utloppet till vevhusventen sitter. Tänkte slå ut två pluggar i bakkant på toppen och göra två returer ner till tråget.

Som jag ser det så har ca-motorn tre stora problem: Vevlagrens design, oljekylningen och returen till tråget. Lagrens design verkar det ju inte vara så många som håller med mig, men jag har rivit min maskin några gånger innan den här, och varje gång har det varit samma slitage runt det där pörskans hålet. Därför vill jag ha bort det.
Oljekylningen är ju ett välkänt problem. Dels så är det ganska liten oljevolym och taskig kylning. Jag räknar med att öka volymen med knappt en liter kanske, och byta ut den däringa värmeväxlaren som sitter där org.
Returen från toppen till tråget sitter efter långsidan på blocket. När man då står på lite friskt så samlas all olja i bakkant på toppen, där också utloppet till vevhusventen sitter. Tänkte slå ut två pluggar i bakkant på toppen och göra två returer ner till tråget.
Today is a good day! Fick första nya skor på jobbet idag.
Sen så har jag efter 4 veckor och oräkneligt antal samtal till telia, äntligen fått tillbaka min uppkoppling. Och telia har tappat en kund.
Sen så hade jag en paket-avi i brevlådan när jag kom hem. Kolvarna, topppackningen och spridarna har anlänt.
Blev CP-kolvar istället för Wiseco, cometic stålpackning och siemens 750cc spridare.
Har hållit på och banka ihop grenröret senaste veckan också. Gick ut lite löst med en kollektor.

Sen var det ju bara att hitta en placering på turbon. Servopumpen är numera historia, för tillfället iaf, och motorfästet är lite friserat.

Har även fått ett gulligt 65mm spjällhus av en snäll kompis med fin svarv.

Har grenröret på jobbet för helsvetsning nu, och så ska jag göra wastegate-urtag. Sen så ska jag punkta ihop insuget lite snabbt och lustigt så jag kan lämna blocket på bearbetning.

Har hållit på och banka ihop grenröret senaste veckan också. Gick ut lite löst med en kollektor.

Sen var det ju bara att hitta en placering på turbon. Servopumpen är numera historia, för tillfället iaf, och motorfästet är lite friserat.

Har även fått ett gulligt 65mm spjällhus av en snäll kompis med fin svarv.

Har grenröret på jobbet för helsvetsning nu, och så ska jag göra wastegate-urtag. Sen så ska jag punkta ihop insuget lite snabbt och lustigt så jag kan lämna blocket på bearbetning.