Har ett nytt projekt.
E34 m50 turbo med ecumaster.
Tänkte försöka koppla in hastighetssignal från en av framhjulens abs-sensorer och se hur det funkar.
Nån kan ge tips o input, är det det snabbt nog så den hinner reglera?
Anti-spinn / traction control ecumaster
Moderator: backeliten
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Anti-spinn / traction control ecumaster
- Full gas spar tid
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Anti-spinn / traction control ecumaster
hoppsan nu är jag nog jobbig elektroniken är i sammanhanget oändligt snabb!
problemet är hur elektroniken kan hantera någonting som behöver styras lagom fort enkelt uttryckt(pid regleringar mm)
jag har ingen koll på just ditt styrsystem
problemet är hur elektroniken kan hantera någonting som behöver styras lagom fort enkelt uttryckt(pid regleringar mm)
jag har ingen koll på just ditt styrsystem
Re: Anti-spinn / traction control ecumaster
Du tänker rätt!
Att försöka hantera hjulspinn när det händer är inte lätt och brukar bara bli sådär bra.
Bättre är att försöka mappa effekten så den kommer när den gör nytta och inte spinner loss hjulen.
Ecumaster har en dedikerad hårdvaruingång till VSS, Vehicle Speed Sensor, som du kan koppla in din givare på. Sen kalibrerar du hastigheten mot exempelvis GPS ute på vägen el liknande tills den visar rätt.
Därefter kommer den jobbiga biten. Ecumaster har möjlighet att styra laddtryck efter hastighet och det är lite trial and error att få det rätt, och det blir ju optimerat efter det väglag du kalibrerar det i, men det blir en sjukt snabb bil av det när du fått det att lira bra.
Att försöka hantera hjulspinn när det händer är inte lätt och brukar bara bli sådär bra.
Bättre är att försöka mappa effekten så den kommer när den gör nytta och inte spinner loss hjulen.
Ecumaster har en dedikerad hårdvaruingång till VSS, Vehicle Speed Sensor, som du kan koppla in din givare på. Sen kalibrerar du hastigheten mot exempelvis GPS ute på vägen el liknande tills den visar rätt.
Därefter kommer den jobbiga biten. Ecumaster har möjlighet att styra laddtryck efter hastighet och det är lite trial and error att få det rätt, och det blir ju optimerat efter det väglag du kalibrerar det i, men det blir en sjukt snabb bil av det när du fått det att lira bra.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Anti-spinn / traction control ecumaster
Vad är syftet med bilen, sladda runt på byn ellerkickassford skrev:Har ett nytt projekt.
E34 m50 turbo med ecumaster.
Tänkte försöka koppla in hastighetssignal från en av framhjulens abs-sensorer och se hur det funkar.
Nån kan ge tips o input, är det det snabbt nog så den hinner reglera?
Som dom tidigare svarat så är jag övertygad att styrsystemet hinner med.
För att få det att fungera bra så är det en himla massa testande och loggande för man hinner inte
känna vad som händer förutom att det slirar...
Sen så lär du behöva koppla in minst 2 st hjulgivare, 1 fram och en bak om du skall få till
Anti-spinn.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: Anti-spinn / traction control ecumaster
Ja syftet med bilen är en rolig bruksis och har väl två önskemål/funderingar angående traction control.
Det ena är ju att styra boost by gear/speed så man inte spinner bort all effekt på dom lägre växlarna men då är det ju som du säger helt baserat på vilket väglag/däck man har just då.
Så tänkte att det skulle vara bättre att styra "boost by slip" så att säga.
Och varför skulle det behövas två hjulgivare?
Det måste väl räcka med ett icke-drivande hjul som vss, sen finns väl en funktion så ecumaster kan beräkna slir genom nån form av växel/rpm-rise tabell?
Nästa fundering är ju då att nu i vintertider lär det inte räcka med att begränsa laddtrycket utan kanske bryta tändning/soppa också?
Ja det blir ju en väldigt primitiv antispinn men är kul att experimentera.
Kan väl referera till nisse järnets liknande setup som verkar fungera tillräckligt bra:
https://youtu.be/Ux_-s1HuO4c
Det ena är ju att styra boost by gear/speed så man inte spinner bort all effekt på dom lägre växlarna men då är det ju som du säger helt baserat på vilket väglag/däck man har just då.
Så tänkte att det skulle vara bättre att styra "boost by slip" så att säga.
Och varför skulle det behövas två hjulgivare?
Det måste väl räcka med ett icke-drivande hjul som vss, sen finns väl en funktion så ecumaster kan beräkna slir genom nån form av växel/rpm-rise tabell?
Nästa fundering är ju då att nu i vintertider lär det inte räcka med att begränsa laddtrycket utan kanske bryta tändning/soppa också?
Ja det blir ju en väldigt primitiv antispinn men är kul att experimentera.
Kan väl referera till nisse järnets liknande setup som verkar fungera tillräckligt bra:
https://youtu.be/Ux_-s1HuO4c
- Full gas spar tid