Dyno bygge.. behöver hjälp o råd
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Dyno bygge.. behöver hjälp o råd
Hej.. håller på med en motor bromsbänk..
Köpt i delar som har byggts upp under året..
Är en gammal schenck u1-20n fr0n 1968
Dock ombyggd genom åren..
Fick med ett löst datamite 3..
Har satt ihop allt nu..
Köpt ny lastcell från ebay psd-s1 1000kg
Köpt ny lastcells förstärkare Smowo Rw-st01A
Nu till problemet har kopplat in lastcellen o allt.. men när jag försöker kalibrera så får jag ej upp volten på utsignalen till datamiten..
Med en testvikt på 25.5kg på hävarmen som är 77.25cm så visar volten 0.06 ändrar jag till 10volt i förstärksten får jag max upp signalen till 0.35v
Har jag kopplat något galet eller är lastcellen på tok för stor??
Köpte en 1 tons då de satt en sådan innan.. har dålig koll på vad som behövs.. tanken är att bromsa b230 motorer på max 270hk sug.
Köpt i delar som har byggts upp under året..
Är en gammal schenck u1-20n fr0n 1968
Dock ombyggd genom åren..
Fick med ett löst datamite 3..
Har satt ihop allt nu..
Köpt ny lastcell från ebay psd-s1 1000kg
Köpt ny lastcells förstärkare Smowo Rw-st01A
Nu till problemet har kopplat in lastcellen o allt.. men när jag försöker kalibrera så får jag ej upp volten på utsignalen till datamiten..
Med en testvikt på 25.5kg på hävarmen som är 77.25cm så visar volten 0.06 ändrar jag till 10volt i förstärksten får jag max upp signalen till 0.35v
Har jag kopplat något galet eller är lastcellen på tok för stor??
Köpte en 1 tons då de satt en sådan innan.. har dålig koll på vad som behövs.. tanken är att bromsa b230 motorer på max 270hk sug.
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Dyno bygge.. behöver hjälp o råd
http://forumbilder.se/H912L/20181216-194045
http://forumbilder.se/H912L/20181017-133653
http://forumbilder.se/H912L/20181017-133629
http://forumbilder.se/H912L/20181017-133618
http://forumbilder.se/H912L/20181017-133653
http://forumbilder.se/H912L/20181017-133629
http://forumbilder.se/H912L/20181017-133618
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Re: Dyno bygge.. behöver hjälp o råd
Tja!
Har du provat att belasta lastcellen åt andra hållet? Jag har sprotdevices grejor och där vad det lika för mig att jag inte fick något mätvärde när jag monterade det. Fick då förklarat att lastcellen gick åt fel håll. Skiftade några kablar så hoppade det igång då.
Har du provat att belasta lastcellen åt andra hållet? Jag har sprotdevices grejor och där vad det lika för mig att jag inte fick något mätvärde när jag monterade det. Fick då förklarat att lastcellen gick åt fel håll. Skiftade några kablar så hoppade det igång då.
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Dyno bygge.. behöver hjälp o råd
Ja den visar minus vid belastning så fick ändra 2 kablar så ökar den men bara marginellt
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Re: Dyno bygge.. behöver hjälp o råd
Jag kan nog tycka du köpte en rätt stor lastcell, 1000 kg = 10000 Nm är ju rätt långt från det du behöver mäta när motorn du nämner kanske vrider 30-35 kg.
Enligt eBay : "Sensitivity: 2.0mV/V"
Med 10V input (bekräfta gärna med mätning) ska den ge ut 2.0 mV x 10 V = 20 mV vid max belastning.
25.5 kg x 9.81 N * 0.7725 m = 193 Nm
193/10000 * 20 = 0.39 mV
Du kommer behöva kalibrera "noll" också. Spänning in behöver inte vara 0 mV ej belastad.
Enligt eBay : "Sensitivity: 2.0mV/V"
Med 10V input (bekräfta gärna med mätning) ska den ge ut 2.0 mV x 10 V = 20 mV vid max belastning.
25.5 kg x 9.81 N * 0.7725 m = 193 Nm
193/10000 * 20 = 0.39 mV
Du kommer behöva kalibrera "noll" också. Spänning in behöver inte vara 0 mV ej belastad.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Dyno bygge.. behöver hjälp o råd
Funderar på att beställa en mindre lastcell.. men hur räknar man ut hur stor lastcell som behövs med hävarmen o allt??
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Dyno bygge.. behöver hjälp o råd
Mattias har gett dig formlerna inklusive din hävarm. Sätt in dina egna värden, och du vet ju att 1000 kg=10000 Nm är för stort.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Dyno bygge.. behöver hjälp o råd
Har ombyggt några Schenk för lastcell. Tror att jag kan hjälpa dig.
Re: Dyno bygge.. behöver hjälp o råd
Säg att du ska klara mäta minst 500 Nm med din hävarm så kommer lastcellen belastas av : 500 Nm / 0.7725 m = 647 N
Då kan det vara lämpligt för dig att ha en lastcell på 1000 N = 100 kg så du har lite marginal.
(10 N/kg räknar man för enkelhetens skull, egentligen 9.81 N/kg)
Nog skulle en lastcell på 50 kg (500 N) fungera också.
Då kan det vara lämpligt för dig att ha en lastcell på 1000 N = 100 kg så du har lite marginal.
(10 N/kg räknar man för enkelhetens skull, egentligen 9.81 N/kg)
Nog skulle en lastcell på 50 kg (500 N) fungera också.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Dyno bygge.. behöver hjälp o råd
Hur långt är hävarmen till lastcell? 1000 kg lastcell är ganska stort, men jag har 200 till 1000 kg lastcellar i våran dynos.
Om du efter ca 500 Nm mätområde med 1000 kg (10000 N) lastcell:
M=Fr -> M/F=r
500Nm/ 10000N = 0,05m = 5 cm.
5 cm är för kort att bygga det på bromsen, så vi väljer 20 cm
0,20 m x 10000 N = 2000 Nm full scale (signalen ut 10V)
-> 350 Nm ger ut 1,75 V
-> 500 Nm ger ut 2,50 V
Bäst skulle vara 500 Nm ger 10 V
Med 20 cm hävarm:
2500 N (250 kg) lastcell.
Eller
1000N (100 kg) lastcell
50 cm hävarm.
Men, kolla var kan du bygga hävarm, bestemma längden, räkna lastcell, och välj ett steg större.
Om du efter ca 500 Nm mätområde med 1000 kg (10000 N) lastcell:
M=Fr -> M/F=r
500Nm/ 10000N = 0,05m = 5 cm.
5 cm är för kort att bygga det på bromsen, så vi väljer 20 cm
0,20 m x 10000 N = 2000 Nm full scale (signalen ut 10V)
-> 350 Nm ger ut 1,75 V
-> 500 Nm ger ut 2,50 V
Bäst skulle vara 500 Nm ger 10 V
Med 20 cm hävarm:
2500 N (250 kg) lastcell.
Eller
1000N (100 kg) lastcell
50 cm hävarm.
Men, kolla var kan du bygga hävarm, bestemma längden, räkna lastcell, och välj ett steg större.
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Dyno bygge.. behöver hjälp o råd
Har nu efter lång väntan fått hem en ny lastcell en 100kg..
Testade o koppla in den igår.. men den visa lika som den stora 1000kg..
Får inte upp volten på denna heller så datamiten godkänner kalibreringen... får bara upp den i 0.05v
Antar att min lastcells förstärkare är kass...
Spelar ingen roll hur jag justerar.. den visar inte mer för de.. endast marginell skillnad...
Testade o koppla in den igår.. men den visa lika som den stora 1000kg..
Får inte upp volten på denna heller så datamiten godkänner kalibreringen... får bara upp den i 0.05v
Antar att min lastcells förstärkare är kass...
Spelar ingen roll hur jag justerar.. den visar inte mer för de.. endast marginell skillnad...
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Dyno bygge.. behöver hjälp o råd
hör med jeppes tools han fixar fram rätt förstärkare och våg med färdiga kablar och kontakter bara att kalibrera våg och dyna (om du inte bränt nån ingång då du testat olika grejor?)
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/