Sämre flöde med alkohol ....
Sämre flöde med alkohol ....
Satt och tittade på lite racing här om dagen då jag hade en svår mansförkylnng
Fick då en fundering som jag inte kunnat släppa .
Det va om man får sämre flöde i insugs kanalen när man åker alkohol mot bensin ??
Tänkte på vilka mängder man mosar i , man borde ju få in mindre eller är det bara en tanke vurpa?
Bränslet tar ju upp mycket mer plats i kanalen.
/ Peter
Fick då en fundering som jag inte kunnat släppa .
Det va om man får sämre flöde i insugs kanalen när man åker alkohol mot bensin ??
Tänkte på vilka mängder man mosar i , man borde ju få in mindre eller är det bara en tanke vurpa?
Bränslet tar ju upp mycket mer plats i kanalen.
/ Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1050
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Sämre flöde med alkohol ....
Å andra sidan kyler alkoholen mer så det får plats med mer luft, så tja jag är ingen expert men det verkar löna sig att köra på alkohol, tror jag?
Re: Sämre flöde med alkohol ....
Precis, alkohol kyler bättre och det bör göra mer.
Dessutom, bränslemängden är ca 30% mer med E85 än med bensin men blandningen är ju ca 11 viktdelar luft till 1 viktdel bränsle. 11 kg luft till 1 kg etanol. Volymmässigt blir mängden bränsle så liten att 30% mer eller mindre inte har någon större betydelse.
Dessutom, bränslemängden är ca 30% mer med E85 än med bensin men blandningen är ju ca 11 viktdelar luft till 1 viktdel bränsle. 11 kg luft till 1 kg etanol. Volymmässigt blir mängden bränsle så liten att 30% mer eller mindre inte har någon större betydelse.
Re: Sämre flöde med alkohol ....
Det jag hade i tanke va ren Mettis (Metanol) det är väl ännu lägre luft/bränsle blandning än Etanol.
/ Peter
/ Peter
Re: Sämre flöde med alkohol ....
Ja, den volumetriska verkningsgraden (fångad luft) går ner. Men å andra sidan så väger dom andra fördelarna nog med råge upp den faktorn. Det är en fördel som direktinsprutade motorer har (ända tills insugsporten kleggar igen förstås). Den "kylande" effekten är mest signifikant i cylindern, vilket det står lite om i rapporten nedan.
Svårt att hitta något som alla kan komma åt, men här står det om det litegranna iaf.
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Här finns mer, men den går inte att få tag på gratis:
https://www.researchgate.net/publicatio ... rent_fuels
Svårt att hitta något som alla kan komma åt, men här står det om det litegranna iaf.
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Här finns mer, men den går inte att få tag på gratis:
https://www.researchgate.net/publicatio ... rent_fuels
Porsche 924 turbo
Re: Sämre flöde med alkohol ....
I en överladdad motor går det bättre men när man åker mettis och förgasare så är väl inte fördelarna lika bra.
/ Peter
/ Peter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sämre flöde med alkohol ....
är nog bäst att köra efi med metanol då får man mycket bättre koll på lamda värderna och att det inte åker in i fel cylinder (v8 med enkel Holley förgasare). om vi snackar volvo 4cyl så är webrar ganska svåra att få att fungera bra med så feta blandningar över ett bredare register.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sämre flöde med alkohol ....
Det va v8n jag hade i tanke men generellt med våt blandning.
/ Peter
/ Peter
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sämre flöde med alkohol ....
Metanol är ju världens mest förlåtande bränsle, hur det kan vara svårt att justera in går utöver mitt förstånd
Att förgasare fryser är en sak, det går att jobba runt.
Att förgasare fryser är en sak, det går att jobba runt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Sämre flöde med alkohol ....
En av de stora fördelarna kommer vid själva förbränningen, detta oavsett turbo eller sugmotor men störst fördelar vid turbo.
Har skrivit en del här också:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ka#p692169
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ng#p692323
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ng#p692436
Har skrivit en del här också:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ka#p692169
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ng#p692323
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ng#p692436
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sämre flöde med alkohol ....
Jag håller ju mest på med tvåtaktare numera, och min egna går på ren metanol med 3.5% oljeinblandning.
Och metanol är enligt min erfarenhet väldigt förlåtande att justera in, går den fet, då skvätter det ur avgasröret.
Går den snålt så är den bara slö(om man inte går över en gräns förstås, men tuningfönstret är väldigt brett)
Men vad som mest häpnat mig är att metanolmaskiner formligen ÄLSKAR värme, de ggr jag glömt slå på fläkten i bromsbänken är de ggr jag också nått högst effekt.
Nästan 70hk på hjulet med 211cc vid 12600rpm(och olika anledningar får mig tro det inte är stopp där, en är att den gav den effekten precis innan nicasilen släppte, och den var lite halvt om halvt komplös innan det pullet)
Jag har nu tillverkat en annan topp som annulerar kylningen av förbränningsrummet, och jag har inte kört nåt pull än då jag justerar slirkopplingen jag tillverkat.
Men jag är förvånad hur snabbt snytet kommer nu jämfört mot innan med kyld topp, förut kunde det ta 5-8 pull i bänken innan den svarade riktigt på gasen(började förbränna riktigt)
Nu kommer det efter ett par urgasningar bara.
Men för att återgå till tråden, ja kör man mettis kan man öka på insugsarean friskt.
Jag kör 45.5mm Keihin FCR förgasare, den är dock specialpreppad av mig för att funka med mettis, den är dessutom koniskt borrad så den är 48mm innan tratten börjar.
Den tar fullgas redan vid ca 6500rpm trots pipan börjar dra vid ~8500rpm
Nåt man bör tänka på också med exempelvis mettis, det är att dynamiska kompressionen ökar, just pga mer icke kompressibel media är fångad i cylindern.
Samt mottrycksmässigt bör man gå upp i storlek på avgassidan också med ju mer alkohol man kör.
Min effekt på bensin bör ha stingerdiam runt 27mm, på metanol vill den ha 29.5mm
Och metanol är enligt min erfarenhet väldigt förlåtande att justera in, går den fet, då skvätter det ur avgasröret.
Går den snålt så är den bara slö(om man inte går över en gräns förstås, men tuningfönstret är väldigt brett)
Men vad som mest häpnat mig är att metanolmaskiner formligen ÄLSKAR värme, de ggr jag glömt slå på fläkten i bromsbänken är de ggr jag också nått högst effekt.
Nästan 70hk på hjulet med 211cc vid 12600rpm(och olika anledningar får mig tro det inte är stopp där, en är att den gav den effekten precis innan nicasilen släppte, och den var lite halvt om halvt komplös innan det pullet)
Jag har nu tillverkat en annan topp som annulerar kylningen av förbränningsrummet, och jag har inte kört nåt pull än då jag justerar slirkopplingen jag tillverkat.
Men jag är förvånad hur snabbt snytet kommer nu jämfört mot innan med kyld topp, förut kunde det ta 5-8 pull i bänken innan den svarade riktigt på gasen(började förbränna riktigt)
Nu kommer det efter ett par urgasningar bara.
Men för att återgå till tråden, ja kör man mettis kan man öka på insugsarean friskt.
Jag kör 45.5mm Keihin FCR förgasare, den är dock specialpreppad av mig för att funka med mettis, den är dessutom koniskt borrad så den är 48mm innan tratten börjar.
Den tar fullgas redan vid ca 6500rpm trots pipan börjar dra vid ~8500rpm
Nåt man bör tänka på också med exempelvis mettis, det är att dynamiska kompressionen ökar, just pga mer icke kompressibel media är fångad i cylindern.
Samt mottrycksmässigt bör man gå upp i storlek på avgassidan också med ju mer alkohol man kör.
Min effekt på bensin bör ha stingerdiam runt 27mm, på metanol vill den ha 29.5mm
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sämre flöde med alkohol ....
bättre med E85 där finns det färdiga förgasare som fungerar skapligt men det är lite av samma problem då soppan mer eller mindre rinner in i motorn istället för blandas med luften och det blir extra dåligt med en v8 då de redan har svåra problem med cylinder till cylinder lamda värdena än hur bra insug man har.p.hedman skrev:Det va v8n jag hade i tanke men generellt med våt blandning.
/ Peter
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sämre flöde med alkohol ....
Bygg om 'webern' till annular discharge så kan man lyckas fördela bränslet lite bättre då det är stora mängder.
Inte en svår operation för den händige:
Inte en svår operation för den händige:
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Sämre flöde med alkohol ....
Jag föredrar Common Rail och 1000 bars sprutnings trycket i test motorer.