Hade lite grillfest förra helgen..
Så nu är både övre och undre bärarm klara med nya bussningar och spinddelleder. När SFRO-gubben kollat på svetsarna så får dom slutgiltiga målningen.
Även börjat lite med distanser för hjullagren, men istället för att göra 4 hylsor så gjorde jag den här hylsan 4 gånger

Tog några försök innan alla toleranser blev rätt.
"lite till, lite till, lite till.... K*K!!
Sen kommer vi till andra ändan av bilen. Har helsvetsat fjäderskålarna på jobbet och gjort fästöron för momentarmen. Fick borra och gänga hål i klumpen först då det saknades!
Nu behöver jag lite tips och råd från bättre vetande! Hur lång bör momentarmen vara och var ska den fästas i karossen?
Har läst att den ska gå ända fram till knutkorset på kardan vilket låter rimligt. Men har också sett exempel där den bara gått fram till ungefär där bärarmarna sitter.
Det längre alternativet borde väl vara bättre?
Kanske blir lite tydligare med den här bilden:
Nästa problem.. Jag hade tänkt att det övre staget skulle ansluta så långt fram som möjligt på det nedre staget, precis innan "glid-delen".
Men det blir ju lite svårt, se bild..
Alternativ 1 är ju att bocka det övre staget och figursy den längs karossen. Alternativ två är att kapa upp golvet och bygga staget som det borde vara och sen lappa ihop golvet.
Vad tror ni blir bäst?
Sista funderingen angående rideheight, fjädringsväg osv..
Axeln sitter nu så att bilen enligt mina mätningar skulle ha ca 17-18 cm upp till lägsta delen på tröskeln. Det ger mig i sin tur ca 6cm från axeln till genomslagsgummina.
Hur högt/lågt kör ni som kör kadett? 6cm är väl ok infjädring?
Så här ser det ut med ett hjul på:
Känns ju inte superlågt, men känns inte som man vill ha axeln så mycket högre upp? Börjar ju bli trångt även för klumpen osv mot golvet..
Hoppas nån roas av uppdateringarna, och kan ni bistå med något i konstruktionen av upphängningen bak så skriv på
Trevlig påsk!