Peter Högdahls 2002turbo (Nya bilder)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21743
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

snackade med peter igår och han botnade 760cc spridarna nu på 1.8bar ungefär.


han hadde testat på 2 bar och 9-10ms och fick 1300grader avgastemp och spikningar :lol: tändning ca 18grader.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Dags för lite större spridare och ett lite mer sofistikerat styrsystem för Peter, jag hoppas han följer in på Söderlunds spår för jag vet att han söker kvalitet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Mattias kör han på Vems nu eller ? funkar de dåligt ?
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21743
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej han kör med samma haltec F3 sprut han haft de sista 4-5 åren. det sitter 1.5 bars (2.5bar apsolut) mapp sensor så det är inte optimalt att ladda över 1.7bar iallafall.
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Jaha ok minns de nu när du säger de han kanske vill bli av med F3an 8)
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Han har själv byggt fördelaren, den styr tändningen. Haltech F3 är enbart för bränslet. Han har haft diverse problem pga av alla burkar och finesser han byggt runt omkring motorn, men det verkar vara hyfsat stabilt - men hur länge det varar vet jag inte.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

De är alltid kul att läsa lite fakta om motorn..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det står lite på hans sida om bilen:
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... &bil=peter

Det roliga är att han inte O-ringat och kör med Elring-packningen från Mekonomen, om det ens var en så bra packning när jag tänker efter.. ;)

Det sitter i tuning, då håller det. Effekten ligger mellan 4500-7500 rpm, kammen drar inte högre. Man kan ligga och reta upp turbon på 1 bar ladd på 4:an med 4000 rpm, en HX50 63/72 med 16 cm^2 avgashus om jag minns rätt (Jens kan bättre).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Faan kör han inte oringat? Då kanske jag vågar vrida upp laddet en bit över 1kg på min oxå? Blåste originalpackningen vid 1.3bar, så då monterade jag en skärkantspackning och sänkte laddet. :shock:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21743
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

turbo spesen stämmer bra mattias, som sakt var så är det inte laddtryck eller effekten som i 99% spränger packningarna utan det är tuningen som är avgörande.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Jens Gustavsson skrev:turbo spesen stämmer bra mattias, som sakt var så är det inte laddtryck eller effekten som i 99% spränger packningarna utan det är tuningen som är avgörande.
Körde och justerade min lite härom dagen och upptäckte då att det spikade ganska friskt. Hmm Säkert det som blåste packningen.
ska försöka få tag i nått eftermarknadständsystem med Retardfunktion till nästa säsong.
//Niclas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21743
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för förtändning på motorn nu och vad laddar du och hur ser laddtrycks kurvan ut?

har du årdning på bränsle mängden?

kam?
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Jens Gustavsson skrev:vad har du för förtändning på motorn nu och vad laddar du och hur ser laddtrycks kurvan ut?

har du årdning på bränsle mängden?

kam?
Har svårt att bedömma vad tändningen står på då jag inte har graderad remskiva, inte kommer åt att lysa på svänghjulet, gammal stroblampa.
Tändningen är nu backad så mycket så att det inte borde spika, blir dock lite trött i responsen nu.
Laddar fn ca0,8-0,9bar, Laddet kommer ganska sakta, börjar skjuta på vid ca 4000rpm och drar då ordentligt framtill jag växlar vid 7000rpm.
Känns som en ganska mjuk laddtryckskurva.
Aggregatet är ett gammalt T0b4 agg från Rotomaster, med ett skumt inlopp till turbinen. det är liksom kilformat mot turbinhujulet??? inte stort som vanliga T04or
Är intresserad om du vet något vettigt T04agg eller liknande då detta är lite väl glappt.

Bränslemängden tror jag nog är ok, Kör med Blandningsmätare(smalbandslambda) och den är alltid på rich utom vid 0-last och landsväg då den står på lean.
Har 1st Bosch pump från 900t16 -80tal, ska sätta dit en extra till nästa år för säkerhets skull.

Tacksam för all hjälp Jens
http://02mannen.wastegate.se/


//Niclas Carnesköld
Nyköping
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

bmw02touring skrev:ska försöka få tag i nått eftermarknadständsystem med Retardfunktion till nästa säsong.
//Niclas
Vilka funktioner är du ute efter i tändningen då?
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

super7 skrev:
bmw02touring skrev:ska försöka få tag i nått eftermarknadständsystem med Retardfunktion till nästa säsong.
//Niclas
Vilka funktioner är du ute efter i tändningen då?
Skulle vilja kunna backa tändningen x antal grader / bar
//Niclas
Skriv svar