Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Kadett4wd, det har mer med att platta ut cylindertryckskurvan att göra så att man kan vara mer aggressiv med tändningen utan att det ger sig mekaniskt. Sen kommer vi kunna köra rätt mycket hårdare toppbultar än förr tack vare att toppen är solid så vill tro att den håller sig plats. Bultarna vi kommer köra nu är nog max vad man vågar köra då vi inte vet hur starka gängorna är i blocket heller.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hur långt ned i blocket sitter gängan?
Risk är att blocket deformeras lite med grova bult och 'glest' mellan dem om man drar dem hårt.
Men ju längre ned desto mer utspridda blir krafterna uppåt mot deckplan.
Risk är att blocket deformeras lite med grova bult och 'glest' mellan dem om man drar dem hårt.
Men ju längre ned desto mer utspridda blir krafterna uppåt mot deckplan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Angående infästning till topplocksbultarna så har Motordesign flyttat dom så långt ner det bara går i cylinderfoten.
Och dessutom så är ju MDS-DR blocken massiva från undrekant frostplugg och neråt så det kommer inte finnas något problem med att cylindern deformeras vid högt åtdragningsmoment.
Längden på gängan i blocket är ca 35mm.
Bild på bultarna vi kommer köra med.
Rickard.
.
Angående infästning till topplocksbultarna så har Motordesign flyttat dom så långt ner det bara går i cylinderfoten.
Och dessutom så är ju MDS-DR blocken massiva från undrekant frostplugg och neråt så det kommer inte finnas något problem med att cylindern deformeras vid högt åtdragningsmoment.
Längden på gängan i blocket är ca 35mm.
Bild på bultarna vi kommer köra med.
Rickard.
.
Senast redigerad av TurboRickard den fre jan 29, 2021 10:01 am, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Mycket snyggt alltihop ,rätt tänkt med förbränningsrumen.
Det funkar väldigt dåligt med tight squish och stora squishytor, vid höga laddtryck och metanoldrift.
Dom skruvarna var inte gratis...? Jag svarvade egna i uddeholmsstål , snäppet starkare än CA625,
men det blev nog nästan samma pengar till slut.... Dom ska dras med en hel del moment , så glöm inte
att montera kragbrickor i toppen så den inte nyper fast kring skruvarna. ARP har sådana för 1/2" skruv I alla fall.
/Christer
Det funkar väldigt dåligt med tight squish och stora squishytor, vid höga laddtryck och metanoldrift.
Dom skruvarna var inte gratis...? Jag svarvade egna i uddeholmsstål , snäppet starkare än CA625,
men det blev nog nästan samma pengar till slut.... Dom ska dras med en hel del moment , så glöm inte
att montera kragbrickor i toppen så den inte nyper fast kring skruvarna. ARP har sådana för 1/2" skruv I alla fall.
/Christer
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Tack Christer.
Vi har alla inblandade gjort vårt bästa för att få toppen så bra det bara går.
Arp brickor med krage har jag redan sen tidigare.
//Rickard.
.
Vi har alla inblandade gjort vårt bästa för att få toppen så bra det bara går.
Arp brickor med krage har jag redan sen tidigare.
//Rickard.
.
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Pressar eller svarvar ARP gängan på specialbeställda toppbultar? en pressad gänga är i regel starkare än en svarvad/skuren gänga.
mvh! Jonathan Hall
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
ARP använder en metod där man rullar fram gängan (Roll Threads) för att få maximal styrka i materialet.
Då tar man inte bort material från stången vid gängning utan man pressar fram gängan i materialet.
//Rickard
ARP använder en metod där man rullar fram gängan (Roll Threads) för att få maximal styrka i materialet.
Då tar man inte bort material från stången vid gängning utan man pressar fram gängan i materialet.
//Rickard
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Då vi ändå går och väntar på leverans av titan ventiler och kamaxel så passar vi på att uppdatera lite fler grejor på bilen.
Vi kommer byta utväxling i axeln till en Motivgear 10" med 4,11 istället för 4,57 som sitter i nu.
Pga att motorn gick på varvstopp över mållinjen i Tierp. (312km/h)
Tändsystemet kommer uppdaterat till ett Fueltech FT Spark och nu får vi 600mJ till stiftet.
Även turbon kommer bytas ut till en Precision Gen2 Pro mod 98 XPR.
Denna ska klara av ca 2300hk
Så det kommer bli väldigt intressant att se vad den lämnar på rullen hos Ppf senare i sommar
//Rickard
.
Då vi ändå går och väntar på leverans av titan ventiler och kamaxel så passar vi på att uppdatera lite fler grejor på bilen.
Vi kommer byta utväxling i axeln till en Motivgear 10" med 4,11 istället för 4,57 som sitter i nu.
Pga att motorn gick på varvstopp över mållinjen i Tierp. (312km/h)
Tändsystemet kommer uppdaterat till ett Fueltech FT Spark och nu får vi 600mJ till stiftet.
Även turbon kommer bytas ut till en Precision Gen2 Pro mod 98 XPR.
Denna ska klara av ca 2300hk
Så det kommer bli väldigt intressant att se vad den lämnar på rullen hos Ppf senare i sommar
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den fre jan 29, 2021 10:05 am, redigerad totalt 2 gång.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej igen.
Nu har den nya turbon kommit.
Den får plats på den gamla placeringen där Borg warner 88mm satt dock med lite mindre justeringar.
Får svetsa om tryckrör och avgas lite grann för det ska passa.
//Rickard
.
Nu har den nya turbon kommit.
Den får plats på den gamla placeringen där Borg warner 88mm satt dock med lite mindre justeringar.
Får svetsa om tryckrör och avgas lite grann för det ska passa.
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den fre jan 29, 2021 10:07 am, redigerad totalt 2 gång.
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Tokfränt Rikard! Följs med spänning!
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Kommer ni hinna köra nått i år med nya motorn?
mvh! Jonathan Hall
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Det hoppas vi absolut på.
Dock så går det väldigt trögt med vissa delar från utlandet.
Men satsar på att den iallafall ska vara klar för uppstart i mitten på augusti
//Rickard
Dock så går det väldigt trögt med vissa delar från utlandet.
Men satsar på att den iallafall ska vara klar för uppstart i mitten på augusti
//Rickard
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej
Nu har mina titanventiler äntligen kommit.
Designade av Topplocksverkstan och tillverkade av Victory.
https://www.titaniumvalve.com/
Insug : 49mm
Avgas: 39mm
Från början hade vi tänkt köra med 51mm insug och 38mm avgas men kom fram till att det blev bättre alternativ efter vi flödes testat den printade plasttoppen som vi gjorde tidigare.
Sätesvinkel: 55gr
Avgas 39mm
.
.
Insug 49mm
.
.
.
.
.
.
Så nu är det bara kamaxel och fjädrar för att kunna sätta ihop maskinen.
//Rickard
.
Nu har mina titanventiler äntligen kommit.
Designade av Topplocksverkstan och tillverkade av Victory.
https://www.titaniumvalve.com/
Insug : 49mm
Avgas: 39mm
Från början hade vi tänkt köra med 51mm insug och 38mm avgas men kom fram till att det blev bättre alternativ efter vi flödes testat den printade plasttoppen som vi gjorde tidigare.
Sätesvinkel: 55gr
Avgas 39mm
.
.
Insug 49mm
.
.
.
.
.
.
Så nu är det bara kamaxel och fjädrar för att kunna sätta ihop maskinen.
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den fre jan 29, 2021 10:13 am, redigerad totalt 8 gång.
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
coolt, du är välkommen att köra i dynon här hos mig när du är färdig
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Tack för erbjudandet Ogge
Jag kommer köra den hos Ppf även denna gång då dom är involverade i projektet.
Samt agentur för Fueltech.
//Rickard
Jag kommer köra den hos Ppf även denna gång då dom är involverade i projektet.
Samt agentur för Fueltech.
//Rickard