val av cam och lyft
val av cam och lyft
ska bygga en motor i vinter är tanken, en cheva 350, tanken är nya edelbrock e street 5089 toppar, men frågan är hur vet jag vilken cam jag ska köpa?
och hur gör jag för att ta reda på hur mycket topparna flödar i cfm, måste veta lyftet på kammen då? hur hur får jag reda på hur mycket den lyfter av camkortet?
och hur gör jag för att ta reda på hur mycket topparna flödar i cfm, måste veta lyftet på kammen då? hur hur får jag reda på hur mycket den lyfter av camkortet?
Elutte,
Re: val av cam och lyft
Du ställer frågor som egentligen inte går att svara på, med vad du angett. Vad för applikation har du tänkt?. En del toppar flödar bättre med hög lyft. PÅ ANDRA SÅ ÄR lyftet inte så intressant
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: val av cam och lyft
generellt så runt 220-225/230 grader och en lobseparation runt 110-112 grader. Är du ute efter toppeffekt så minska lobseparationen och öka durationen, på bekostnad av medeleffekt. Ökad lobsep ger bättre lågfartsegenskaper och flackare momentkurva på bekostnad av maxeffekt. Duration bestämmer mer vid vilket varvtal du har maxeffekt.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: val av cam och lyft
okej har tänkt köpa edelbrock e street toppar (5089).
och dom visar detta diagram för flödes data.
hur ska jag bära mig åt eller räkna för att hitta en bra kam? hur ser jag hur mycket kammen lyfter? och ska man ta hänsyn till nått "ex så inte ventilerna tar i toppen ost?
jag vill ha en performance/street med kraft i botten/mitten "1000-5500 rpm.
har tänkt mig ca 350-400 hk?
Flow Numbers as tested by Edelbrock's SuperFlo SF-1020 flow bench @ 28" H2O
Valve Lift .100" .200" .300" .400" .500" .600" .700"
Intake 63 125 182 225 248 249 -
Exhaust 51 99 131 153 163 168 -
och dom visar detta diagram för flödes data.
hur ska jag bära mig åt eller räkna för att hitta en bra kam? hur ser jag hur mycket kammen lyfter? och ska man ta hänsyn till nått "ex så inte ventilerna tar i toppen ost?
jag vill ha en performance/street med kraft i botten/mitten "1000-5500 rpm.
har tänkt mig ca 350-400 hk?
Flow Numbers as tested by Edelbrock's SuperFlo SF-1020 flow bench @ 28" H2O
Valve Lift .100" .200" .300" .400" .500" .600" .700"
Intake 63 125 182 225 248 249 -
Exhaust 51 99 131 153 163 168 -
Elutte,
Re: val av cam och lyft
så här ser ett diagram för ex edelbrok cam som dom har i sitt E street kit, vad ska jag tänka/kolla på mot specen på topparna?
Edelbrock 2117 Details
Chevy
Duration Advertised 278° Intake/288° Exhaust
Duration @ .050'' 218° Intake/224° Exhaust
Lift @ Valve .464'' Intake/.470'' Exhaust
Lift @ Cam .309'' Intake/.314'' Exhaust
Lobe Separation Angle 115°
Intake Centerline 110°
Intake Timing @ .050" Open -1° ATDC
Close 39° ABDC
Exhaust Timing @ .050" Open 50° BBDC
Close -6° BTDC
vacuum @ 1000RPM Idle 1 5"
Edelbrock 2117 Details
Chevy
Duration Advertised 278° Intake/288° Exhaust
Duration @ .050'' 218° Intake/224° Exhaust
Lift @ Valve .464'' Intake/.470'' Exhaust
Lift @ Cam .309'' Intake/.314'' Exhaust
Lobe Separation Angle 115°
Intake Centerline 110°
Intake Timing @ .050" Open -1° ATDC
Close 39° ABDC
Exhaust Timing @ .050" Open 50° BBDC
Close -6° BTDC
vacuum @ 1000RPM Idle 1 5"
Elutte,
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: val av cam och lyft
som sagt vad är du ute efter? samt vad har du mer för grejor på motorn? kompa, insug, grenrör, förgasare mm?
letar du max effekt och vrid över ett brett register och du kan leva med lite v8 muller på tomgång så är det enligt mig bra med 106-108 grader nock och ca 225-230 grader vid 1.25 tum sen så mycket lyft du har råd med och som du klarar av att montera ihop (blir mer och mer komplecerat med mer lyft men allt annat blir bättre.
kompan beror på hur bra du ska tuna den? med en BB lamda och kolla så soppan hamnar i rätt cylinder+ kall luft till förgasaren kan man ha 10.5-11:1 och köra lite vassare kam (230) utan att tappa på låga rpm
jag hatar hydral kamaxlar och skulle köra en mekanisk kam även om varvet är lågt.
mvh jens
letar du max effekt och vrid över ett brett register och du kan leva med lite v8 muller på tomgång så är det enligt mig bra med 106-108 grader nock och ca 225-230 grader vid 1.25 tum sen så mycket lyft du har råd med och som du klarar av att montera ihop (blir mer och mer komplecerat med mer lyft men allt annat blir bättre.
kompan beror på hur bra du ska tuna den? med en BB lamda och kolla så soppan hamnar i rätt cylinder+ kall luft till förgasaren kan man ha 10.5-11:1 och köra lite vassare kam (230) utan att tappa på låga rpm
jag hatar hydral kamaxlar och skulle köra en mekanisk kam även om varvet är lågt.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: val av cam och lyft
lite extrem men läs värt om en super motor https://www.speed-talk.com/forum/viewto ... er#p708657
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: val av cam och lyft
Fet där med lobseparation kan ju diskuteras.
Mer lobseparation gör att motorn går bättre på låga varv på delgas.
Men vid fullgas är mindre lobseparation, 104-106 grader att föredra, ger mycket bättre effekt på låga varv.
Erland
Mer lobseparation gör att motorn går bättre på låga varv på delgas.
Men vid fullgas är mindre lobseparation, 104-106 grader att föredra, ger mycket bättre effekt på låga varv.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: val av cam och lyft
jo det är ett intressant ämne nockvinkeln. kan va nått vi drar igång i en ny tråd kanske och snackar igenom lite mer?
kanske man ska fråga sig hur mycket överlapps flöde som behövs mer än vinkeln?
mvh jens
kanske man ska fråga sig hur mycket överlapps flöde som behövs mer än vinkeln?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: val av cam och lyft
David Vizard har en formel för uträkning av LSA för 23-gradig SBC.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!