Ok då börjar jag själv, märk väl att jag är fullständigt novis...
Först hade jag kollat att all konfiguration stämmer, satt varvspärr, kollat spridarnas flödesvärde, nollat alla korrigeringsfaktorer såsom accpump ,insugstemp mm. kollat att rätt typ av lambda är inställd. Kollat dwelltider på spolarna, dubbelkollat tändläge med stroboskop,
nollat alla korrigeringar till tändningen, kollat felkoder, kollat vev och kamaxelgivarsignalen, justerat varvräknaren, ställt temp och hysteres på fläkten.
Sen hade jag (kom ihåg att jag är amatör) bestämt mej för vad som kan vara lämpligt lambdatarget på olika varv/ gas.
Finns väl många olika läror där men jag tänker att lambda 1,0-1,03 borde funka på låglast, så länge det inte tvekar eller går illa borde det väl funka. Greta blir ju på köpet nöjd

.
Kanske hade satt lambda värdet på dellast på 0,98 och gått över till 0,88 eller nåt när det börjar ladda lite grann?!
Satt en godtycklig tändkurva baserad på erfarenhet samt likadant med bränslet på låga varv.
Hade jag haft separata spjäll så hade jag satt wastegaten i öppet läge samt ändrat i bränsletabellen så att det blir trottelposition istället för map och att man sätter täta steg i början så att man får till en fin gång på lite gas.
SEN hade jag försökt att starta och varmköra med lite justering av bränslet så att man tillslut hamnar på önskat lambdavärde.
Tänk på att avgaser är giftigt! På riktigt alltså!
Nu hade jag börjat att grovinställa bränslet på lite svepande gasningar och sedan hållt jämn gas med början på 1,2,3,4,5,7.5 10 15 20 30 % gas osv. upp till fullt och justerat bränslet så väl jag klarar mot angivet lambdavärde.
Har man sån tur att rullen har broms så kan man ju använda den nu för att finjustera både bränsle och tändningen.
Vid det här laget har det gått ett par timmar och det är lätt att börja bli trött och okoncentrerad och vad är bättre än lite KAFFE då
Sedan hade jag eftersom motorn svalnat lite kopplat in wastegaten igen och angett lämpligt laddtryck på MAC ventilen.
Gjort en extra bränsle mapp som börjar strax under laddtryck och upp till lite över maxladd.
Fortsatt mappa på ladd och justera MAC funktionen tills du är nöjd.
Gör ett par pull och testa med lite olika tändning, backa gärna av lite för att vara på säkra sidan.
Sådär ja, nu tror du att du är färdig, men koppla lös monstret nu och åk en sväng på vägen så kommer du märka att på 1-3000 varv kan det gå lite ryckigt. Varför? Jo, det är ju alltid uppförsbacke på rullarna, det är ju lite som att åka båt.
Kom nu ihåg att det här inte behöver vara nån sanning i mitt resonemang
Fyll på nu med era erfarenheter... när har jag tänkt fel?