Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Ringarna måste täta, alltså ha en tryckskillnad mellan ovansida och undersida.
Släpper ringen från kolvringsspårets nedre kant så den slutar täta förlorar man massor med effekt.
Men har man otäta ventiler eller repor i cylindrarna gör det inte mycket.
Jag övervarvade i bänken och krökte 3 insugningsventiler. Volvo B230.
Motorn gick inte på tomgång, den släckte ett stift.
Normalt 16,5 bar i komptryck och här 4-6-12 och 16.
Tappade bara 11 hästar på runt 240 hästar med ventiler som inte ens stängde riktigt.
Många år sen körde jag sönder ett stift på en dragracing motor och fick ungefär 10 djupa repor i en cylinder.
Bilen gjorde 5,25-225 nästan överallt.
Borrade från 4,50" till 4,53" och körde fortfarande 5,25-225.
Små areor verkar inte hinna läcka mycket men om hela ringen tappar tätning så är det katastrof.
Erland
Släpper ringen från kolvringsspårets nedre kant så den slutar täta förlorar man massor med effekt.
Men har man otäta ventiler eller repor i cylindrarna gör det inte mycket.
Jag övervarvade i bänken och krökte 3 insugningsventiler. Volvo B230.
Motorn gick inte på tomgång, den släckte ett stift.
Normalt 16,5 bar i komptryck och här 4-6-12 och 16.
Tappade bara 11 hästar på runt 240 hästar med ventiler som inte ens stängde riktigt.
Många år sen körde jag sönder ett stift på en dragracing motor och fick ungefär 10 djupa repor i en cylinder.
Bilen gjorde 5,25-225 nästan överallt.
Borrade från 4,50" till 4,53" och körde fortfarande 5,25-225.
Små areor verkar inte hinna läcka mycket men om hela ringen tappar tätning så är det katastrof.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Min sønn hadde en Yamaha R1 motor i en Seven racing- bil, og denne hadde begynt å bruke olje. Derfor åpna jeg motoren for å hone /skifte ringer.
Motoren var helt slutt. Slitekant i cylindrer, ventilstyringer også helt slutt. Men motoren gikk som et skudd. Overraskende at en så sliten motor kunne gå så bra.
Motoren var helt slutt. Slitekant i cylindrer, ventilstyringer også helt slutt. Men motoren gikk som et skudd. Overraskende at en så sliten motor kunne gå så bra.
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
På jobbet har vi dessa för att mäta blow by gaser, gjorda av Jtec i USA, dom gillar jag verkligen, inte hysteriskt dyra heller, även fast det är rejält med pengar för en privatperson. Har funderat på att låna hem en för att mäta på egen motor, ger ju en fin 0-5v signal så väldigt enkelt att koppla in i loggern och få ut l/min.
Kanske blev lite extra intressant när jag fick det här problemet med mina cylindrar, får se om ringarna orkar med att täta, annars får jag ansluta till klubben här som kört med läck.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=96997
Kanske blev lite extra intressant när jag fick det här problemet med mina cylindrar, får se om ringarna orkar med att täta, annars får jag ansluta till klubben här som kört med läck.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=96997
Porsche 924 turbo
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Det ser mindre bra ut.
Men bara ringen kan glida över utan att skadas så funkar det.
Erland
Men bara ringen kan glida över utan att skadas så funkar det.
Erland
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Ringarna kommer nog inte må bra över tid, men hoppas det kan hålla en säsong eller två så man hinner bygga ihop en bottendel vid sidan av.
Tillbaka till blow-by mätning , kör man bromsbänk och kan köra statiskt så är en rotameter/(svävkropp i glastub) en bra och billig flödesmätare om man inte vill lägga massa pengar. Gäller bara att hitta en med rätt flödesrange, och se till att göra rent den med jämna mellanrum från oljeklegg.
Tillbaka till blow-by mätning , kör man bromsbänk och kan köra statiskt så är en rotameter/(svävkropp i glastub) en bra och billig flödesmätare om man inte vill lägga massa pengar. Gäller bara att hitta en med rätt flödesrange, och se till att göra rent den med jämna mellanrum från oljeklegg.
Porsche 924 turbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
När jag läster om flödes mätning tänker jag direkt en gammal sånhär.
Kostar billigt på skroten, och ger analogt värde.
Ni som har fina Flödes bänkar kan väl ganska lätt skala in analog värdet
Kostar billigt på skroten, och ger analogt värde.
Ni som har fina Flödes bänkar kan väl ganska lätt skala in analog värdet
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Och en del Japanska bilar har 'kopior' som är mycket mindre.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Mener jeg har lest at 155Nm / liter er full stopp.Tore Bjerke skrev:142 hk pr liter v 7000 betyr at du skal ha 142 Nm pr liter, sugmotor. På en 2 ventiler. .. ? Jeg trodde 115 Nm pr liter var bortimot maksimalt.
Bygde en Yamaha FZR 1186 for såder 20 år siden som leverte 132Nm ut på hjul, 98 oktan og 14.2:1 i komp... gikk ganske så greit.
-Bjørn
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Det är just så. Verkar inte mycket till effekten fast ventilerna är krökta. Har hört flera gånger att ventilerna är inte täta så motorn förlorar kanske 20 hk..Har sagt att det gör ingenting, har varit med om sånt ofta men de som har inte dyno vet mer tror de.Erland Cox skrev: Men har man otäta ventiler eller repor i cylindrarna gör det inte mycket.
Små areor verkar inte hinna läcka mycket men om hela ringen tappar tätning så är det katastrof.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
jag åkte rundt med alla (8) avgasventilerna krökte en sommar. märkte inget
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Både F1 och NASCAR toppar på ca 120Nm/l i motornSWR skrev:Mener jeg har lest at 155Nm / liter er full stopp.Tore Bjerke skrev:142 hk pr liter v 7000 betyr at du skal ha 142 Nm pr liter, sugmotor. På en 2 ventiler. .. ? Jeg trodde 115 Nm pr liter var bortimot maksimalt.
Bygde en Yamaha FZR 1186 for såder 20 år siden som leverte 132Nm ut på hjul, 98 oktan og 14.2:1 i komp... gikk ganske så greit.
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Ja.. og 132Nm / 1.186 liter = 111,3Nm/liter. Motor-Nm var kanskje 142Nm eller såder, neppe mer enn 6-7% drivverkstap på en MC. Om enn så mye. I så fall hadde vi 142 / 1.186 = 123Nm/liter i motor, helt greit oppe blant dagens produksjonsbiler..
F1 på 120Nm/liter..??! Rart at Novitec da tunet en 458 Speciale gatebil til over F1-nivå..
"When the Ferrari 458 Italia and Speciale came out, they became the most torque-specific naturally-aspirated car ever with 540 Newton meters (398.3 foot-pounds) out of a 4.497-liter V8 engine, which is 88.57 foot-pounds per liter, which is also 120.09 Newton meters per liter. Novitec Group tuned a Speciale to produce 572 Newton meters (421.89 foot-pounds), which translates to 93.82 foot-pounds per liter (or 127.20 Newton meters per liter).
F1 på 120Nm/liter..??! Rart at Novitec da tunet en 458 Speciale gatebil til over F1-nivå..
"When the Ferrari 458 Italia and Speciale came out, they became the most torque-specific naturally-aspirated car ever with 540 Newton meters (398.3 foot-pounds) out of a 4.497-liter V8 engine, which is 88.57 foot-pounds per liter, which is also 120.09 Newton meters per liter. Novitec Group tuned a Speciale to produce 572 Newton meters (421.89 foot-pounds), which translates to 93.82 foot-pounds per liter (or 127.20 Newton meters per liter).
-Bjørn
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
115 nm/liter på 2 ventiler og 125 nm/liter på 4 ventiler har lenge vært en magisk grense som har vært vanskelig å komme forbi. Nascar har litt over 115 nm/liter. Utviklingen går jo hele tiden.
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Ja. En MAF borde väl funka? Men kan man inte lika gärna montera en MAPsensor och få reda på förändringar i vevhuset?Daniel-635 skrev:När jag läster om flödes mätning tänker jag direkt en gammal sånhär.
Kostar billigt på skroten, och ger analogt värde.
Ni som har fina Flödes bänkar kan väl ganska lätt skala in analog värdet
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
För förändringar funkar det, men det är svårt att säga så mycket om det absoluta BB flödet med bara tryckgivare, det visar dock hur bra du lyckats med ditt vevhusgasystem i förhållande till BB mängd.
Porsche 924 turbo