Turbo BelAir.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Turbo BelAir.
Kul att följa utvecklingen vidare på bilen, fälgarna är ju riktigt feta !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 291
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Turbo BelAir.
Bra fräck den där.. kromfärgen såg bra ut ändå.. nån länk till den?
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir.
Kromfärgen köpte jag ifrån https://www.stardustcolors.co.uk/37-chrome-paint
Finns mycket olika specialfärger där.
Finns mycket olika specialfärger där.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir.
Dags för en uppdatering.
Körde StreetWeek med bilen, dock så ville inte convertern fungera hela veckan.
Uppe i Hudiksvall märkte jag när bilen varmkördes på pallbockar att oljetrycket i lådan försvann.
Materialet från lockup lamellerna hade släppt och täppt igen oljesilen, tvättade det och bytte olja och spinnonfilter och lådan fungerade igen.
Körde som bäst 6.15 196km/h under veckan, dock hann jag aldrig testa och stalla med lustgasen.
Eller vågade inte pga. converter strulet.
Lådan ville gå varm på transporterna pga. ingen lockup, hade ju husvagn efter bilen.
Bytte olja och filter i lådan igen i Orsa för säkerhets skull.
Nere i Lindesberg började convertern dragga så det blev svårtkört, lyckades ändå köra en 6.16 195km/h repa.
Vi packade ihop allt och körde hem, hade blivit femma i klassen True Street om jag hade fullföjt tävlingen men vi bestämde att bryta.
Tog ner lådan några dagar senare och sickade convertern till Circle D i USA, dom meddelande en vecka senare att
dom hade byggt ihop convertern fel därav brann lockupen upp.
Anders på AE Bil & Transmission kollade genom lådan, bytte lameller på 2an och 3an.
Fick ihop bilen ett par veckor sedan.
Körde i lördags på Kjula med bilen.
Kopplade på lustgasen under stallning med transbrake.
körde nytt PB 9.21@222km/h men blåste ett tryckrör efter 7.3sekunder.
Körde dock 5.93@196km/h på 201 meter och 1.39 i 60fot som bäst
Körde StreetWeek med bilen, dock så ville inte convertern fungera hela veckan.
Uppe i Hudiksvall märkte jag när bilen varmkördes på pallbockar att oljetrycket i lådan försvann.
Materialet från lockup lamellerna hade släppt och täppt igen oljesilen, tvättade det och bytte olja och spinnonfilter och lådan fungerade igen.
Körde som bäst 6.15 196km/h under veckan, dock hann jag aldrig testa och stalla med lustgasen.
Eller vågade inte pga. converter strulet.
Lådan ville gå varm på transporterna pga. ingen lockup, hade ju husvagn efter bilen.
Bytte olja och filter i lådan igen i Orsa för säkerhets skull.
Nere i Lindesberg började convertern dragga så det blev svårtkört, lyckades ändå köra en 6.16 195km/h repa.
Vi packade ihop allt och körde hem, hade blivit femma i klassen True Street om jag hade fullföjt tävlingen men vi bestämde att bryta.
Tog ner lådan några dagar senare och sickade convertern till Circle D i USA, dom meddelande en vecka senare att
dom hade byggt ihop convertern fel därav brann lockupen upp.
Anders på AE Bil & Transmission kollade genom lådan, bytte lameller på 2an och 3an.
Fick ihop bilen ett par veckor sedan.
Körde i lördags på Kjula med bilen.
Kopplade på lustgasen under stallning med transbrake.
körde nytt PB 9.21@222km/h men blåste ett tryckrör efter 7.3sekunder.
Körde dock 5.93@196km/h på 201 meter och 1.39 i 60fot som bäst
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Turbo BelAir.
Grattis till nytt PB Imponerande prestanda med den vikten, riktigt grymt!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Turbo BelAir.
Det kanske står i tråden, men jag genar lite å frågar, vad är gjort med bakvagnen, kanske den utvecklats i flera steg, ser iaf på nån bild från importen att undre länkarm inte är original.
Frågar därför jag har en -67:a (lika bakvagn) och det går f@n inte att starta från stillastående utan groteska hjulstuds (automatlåda).
Läst att man brukar ändra vinkeln på de övre länkarmarna så de pekar mer nedåt, eller har du numera en helt annan hjulupphängning bak?
Frågar därför jag har en -67:a (lika bakvagn) och det går f@n inte att starta från stillastående utan groteska hjulstuds (automatlåda).
Läst att man brukar ändra vinkeln på de övre länkarmarna så de pekar mer nedåt, eller har du numera en helt annan hjulupphängning bak?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Turbo BelAir.
Trist att det strulat, men det lär ju "gå åt" en hel del transmission innan man får ett sådant hjullyft !
Riktigt fett !
Riktigt fett !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Turbo BelAir.
Vi saknade dig på Dragweek
Kul att du fick till det till slut , men synd att du missade SW
/ Peter
Kul att du fick till det till slut , men synd att du missade SW
/ Peter
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir.
Jag har GobalWest övre stag (justerbara) och nedre är likaså från GlobalWest.Thunderbo1t skrev:Det kanske står i tråden, men jag genar lite å frågar, vad är gjort med bakvagnen, kanske den utvecklats i flera steg, ser iaf på nån bild från importen att undre länkarm inte är original.
Frågar därför jag har en -67:a (lika bakvagn) och det går f@n inte att starta från stillastående utan groteska hjulstuds (automatlåda).
Läst att man brukar ändra vinkeln på de övre länkarmarna så de pekar mer nedåt, eller har du numera en helt annan hjulupphängning bak?
Har dock gjort om fjäderfästet på nedre pga att jag ville få fjäder mer rakt upp mot övre fjädersäte i ramen.
Sedan har jag dubbelt justerbara QA1 stötdämpare.
Fjädrarna är några Moog Cargo.
Jag får oxå hjulstuds men bara på blöt asfalt
Mvh. Jimmy
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir.
Jo drivlinan lever ett hårt liv i en 2tons raggarbil som ska flygaDaniel-635 skrev:Trist att det strulat, men det lär ju "gå åt" en hel del transmission innan man får ett sådant hjullyft !
Riktigt fett !
Vore kul att köra Dragweek igen, vi får se hur det blir framöver.p.hedman skrev:Vi saknade dig på Dragweek
Kul att du fick till det till slut , men synd att du missade SW
/ Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Turbo BelAir.
Jag har GobalWest övre stag (justerbara) och nedre är likaså från GlobalWest.
Har dock gjort om fjäderfästet på nedre pga att jag ville få fjäder mer rakt upp mot övre fjädersäte i ramen.
Sedan har jag dubbelt justerbara QA1 stötdämpare.
Fjädrarna är några Moog Cargo.
Jag får oxå hjulstuds men bara på blöt asfalt
Mvh. Jimmy[/quote]
Tack för svaret!
Inte mer gjort än så alltså!?!
Då borde det finnas hopp, eh, att det går att lösa utan större ingrepp
Har dock gjort om fjäderfästet på nedre pga att jag ville få fjäder mer rakt upp mot övre fjädersäte i ramen.
Sedan har jag dubbelt justerbara QA1 stötdämpare.
Fjädrarna är några Moog Cargo.
Jag får oxå hjulstuds men bara på blöt asfalt
Mvh. Jimmy[/quote]
Tack för svaret!
Inte mer gjort än så alltså!?!
Då borde det finnas hopp, eh, att det går att lösa utan större ingrepp
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir.
Inget mer än att balken var övre stagen är fästa i är boxad.Thunderbo1t skrev: Tack för svaret!
Inte mer gjort än så alltså!?!
Då borde det finnas hopp, eh, att det går att lösa utan större ingrepp
Fram kör jag med QA1 enkeljusterbara dämpare, kan bara ställa returen. Dom går isär lätt.
Och BB fjädrar som är kapade ett varv. Original länkarmar, nedre boxade vid inre bussningen.
Orginal Moog bussningar fram, polyerthan på stagen som går framåt.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir.
Körde igår på Kjula Dragway med bilen.
Lyckades köra nytt PB 9.12@245km/h
Bilen vrider sig bra i starten, blir och bygga dit kränghämmare bak på bilen.
Lyckades köra nytt PB 9.12@245km/h
Bilen vrider sig bra i starten, blir och bygga dit kränghämmare bak på bilen.
Re: Turbo BelAir.
Grattis och fränt
/ Peter
/ Peter