Håller på och renoversr en pontiac 400 motor, ska byta ringar och lager, loppen är riktigt fina och vändkanter är nästan obefintliga.
Denna motor ska enbart glidas med så ingen race maskin!
Jag undrar om folk honar själva i garagen eller lämnar ni bort på krysshoning? Min far och jag diskuterar *gör som vi gjorde förr det fungerade då så varför inte nu* dvs honingsverktyg och borrmaskin..
Jag lämnade bort min maskin, för att få det riktigt gjort.
Vissa rekommenderar dessa "Bollar", om man gör det på frihand. (Sök Ball hone eller Flex hone)
Då det är mindre risk att ställa till med elände som Patricks varningar ovan.
Har dock inte provat själv.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
om man bara skal hona upp sylindern för att få nogra repor igjen så behövs det inte mycket så man kan hona lite med borrmaskin. 15 sek per sylinder. det är inte nog för att nogot blir ur mått
Jag har köpt nya kolvringar, 2000kr tar motorbyggaren för krysshoning, jag har honingsverktyg men jag vill inte göra något jag ångrar, dock vet jag många har gjort så och det har fungerat. Som nämnt innan min vändkant är nästan obefintlig!
Far min på 68bast säger kör vafan!
Ni som honar själv hur gör ni? T röd eller motorolja?? Grovt/fin sten?
Diesel med 10% automatolja som honingsolja.
Men ska cylindern hålla för att köra med måste man bottna med 180 sten och sen dra 5 drag med 280 sten till gjutjärnsringar.
En snabbhoning håller inte.
Riktiga stenar med mothåll gör cylindern rak och rund med och det är värt 2000:-.
Om den som honar kan sitt jobb.
Fast de flesta problemen som att hona hemma ger är väl mest om man som många gör försöker hona bort rent slitage. Man vill att vändkanterna ska bort och honar och honar tills det är slätt och fint. Sen att loppen blir som de blir tänker man inte på.
Gör man en raggarrenovering och loppen verkligen är fina så lär det knappast skada att bara bryta ytan lite nå vändor.