Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Ja, det är roligt. Nu går det ganska stadigt framåt, har löst en del av dom tråkiga bitarna vilket gör att det nu är kul att hålla på.
Kul om du kan få några idéer av det
Har tänkt mig att dra på en slang på anslutningen jag gjort och låta den gå ner mellan motor/kaross.
/David
Kul om du kan få några idéer av det
Har tänkt mig att dra på en slang på anslutningen jag gjort och låta den gå ner mellan motor/kaross.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 928
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Snygg lösning på värmefläkten.
/Peter
/Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Tack så mycket, jag blev nöjd med det.
Så här blev det med kanalen på plats. Har byggt ett fäste för tändspolen och börjat på en täckplåt istället för tändkassetten.
Täckplåten klar med hål för tändkablar och tändspolen provmonterad. Tändspolen är från VW. Fantastiskt skarp bild förövrigt..
Ja.. Här är anledningen till att jag slängde tändkassetten.. Har velat lite fram och tillbaka angående motorstyrningen och pratade lite med Mattias Säfsten på Sävar Motor för två veckor sedan och bestämde mig då för att köpa ett Maxxecu Street. Jag har ingen egen erfarenhet av eftermarknads styrsystem och begränsad elkunskap och då kändes detta som en bra väg. Har länge varit väldigt sugen på att lära mig detta, kunna experimentera och testa. Det var en stor tyngd som släppte från axlarna efter att jag bestämde mig, blev faktiskt lite av en nytändning med bilen. Känns bara kul!
Igår började jag montera upp boxen och relä/säkringscentralen. Placeringen är under handskfacket mot A-stolpen på passagerarsidan.
Kommer bli lite eldragning närmaste tiden och det ska bli kul.
/David
Så här blev det med kanalen på plats. Har byggt ett fäste för tändspolen och börjat på en täckplåt istället för tändkassetten.
Täckplåten klar med hål för tändkablar och tändspolen provmonterad. Tändspolen är från VW. Fantastiskt skarp bild förövrigt..
Ja.. Här är anledningen till att jag slängde tändkassetten.. Har velat lite fram och tillbaka angående motorstyrningen och pratade lite med Mattias Säfsten på Sävar Motor för två veckor sedan och bestämde mig då för att köpa ett Maxxecu Street. Jag har ingen egen erfarenhet av eftermarknads styrsystem och begränsad elkunskap och då kändes detta som en bra väg. Har länge varit väldigt sugen på att lära mig detta, kunna experimentera och testa. Det var en stor tyngd som släppte från axlarna efter att jag bestämde mig, blev faktiskt lite av en nytändning med bilen. Känns bara kul!
Igår började jag montera upp boxen och relä/säkringscentralen. Placeringen är under handskfacket mot A-stolpen på passagerarsidan.
Kommer bli lite eldragning närmaste tiden och det ska bli kul.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Snyggt! Riktigt kul att det tuffar på framåt
Jonas Eklund
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Tack Jonas.
Säkrings och relä centralen är inkopplad. Kvar är att koppla in matningen till bränslepumpen, fick hem en kontakt till den idag.
Har börjat på själva motorhärvan ikväll.
Även om det inte ser ut så, så har jag här sorterat ut vilka kablar som jag ska koppla in.
/David
Säkrings och relä centralen är inkopplad. Kvar är att koppla in matningen till bränslepumpen, fick hem en kontakt till den idag.
Har börjat på själva motorhärvan ikväll.
Även om det inte ser ut så, så har jag här sorterat ut vilka kablar som jag ska koppla in.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Nu är det Trigger, etanolsensor och luft tempgivaren kvar att koppla in, men jag saknar dom grejerna för tilfället, så vi får se om dom hinner komma innan helgen? Det finns ju mycket annat att skruva med under tiden så det går ingen nöd på mig..
Börjar närma sig iaf!
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Jäklar vad du jobbar på nu, uppdateringarna haglar tätt
Körklar till våren?
Körklar till våren?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Ja, nu är det kul att hålla på igen.
Den är körklar till våren. Förhoppningsvis i god tid om allt går som det är tänkt, men det kan ändra sig fort
Det som hänger mest i luften just nu är SFRO byggbesiktning som inte är utrett än. Har pratat med min lokala besiktningsman och kollat upp det som han var fundersam på samt skickat lite bilder och info, nu väntar jag på svar tillbaka om när han har möjlighet att göra Byggbesiktningen. Lät positivt iaf. Antar att det blir några anmärkningar från den, men förhoppningsvis inget alltför omfattande tidsmässigt.
/David
Den är körklar till våren. Förhoppningsvis i god tid om allt går som det är tänkt, men det kan ändra sig fort
Det som hänger mest i luften just nu är SFRO byggbesiktning som inte är utrett än. Har pratat med min lokala besiktningsman och kollat upp det som han var fundersam på samt skickat lite bilder och info, nu väntar jag på svar tillbaka om när han har möjlighet att göra Byggbesiktningen. Lät positivt iaf. Antar att det blir några anmärkningar från den, men förhoppningsvis inget alltför omfattande tidsmässigt.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Fick hem ett kitt för att göra tändkablar. Nu har man adderat fyra möjliga felkällor till uppstarten.
Skruvade loss insuget igen och monterade ditt vattenrören med lite värmeskydd eftersom dom kommer nära genomföringen vid torpeden.
Slangar till vatten och friskluft, kran och vajer monterat. Med detta så är kyl/värmesystemet på bilen komplett.
Kabeldragningen till bredbandslambda, laddtryckstyrning och kylfläkt klart.
Hoppas på att dom sista bitarna till kabelhärvan kommer i vecka så att det går att göra klart den biten.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Nice David, kul att det snart är uppstart, det kommer höja motivationen ytterligare...
Det är bara att höra av sig om du behöver en hjälpande hand...
MVH Basse
Det är bara att höra av sig om du behöver en hjälpande hand...
MVH Basse
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Tack så mycket Basse, jag missade att du hade svarat!
I väntan på lite el-prylar så fick jag rätt ut fälgar och däck.
Blev någon sorts V70 fälgar i 16" ET43. Bak sitter det 215/45-16 och fram blev det som väntat lite trångt mot dämparna vid full utfjädring med den ET:n så där blev det längre hjulbultar i naven, 18 mm spacers och 195/40 -16 däck.
När jag byggde avgassystemet så var det sista dämparen kvar att göra något med så att det "såg" klart ut. Fick bli att svetsa dit Biltemas finaste slutrör för 119 Kr Med det gjort så monterades hela rasket.
Till slut hade resterande grejer till sprutet kommit hem och jag kopplade in dom. När jag körde en triggerlogg fick jag lite märkliga värden, felsökte lite själv men blev inte klockare, ringde Mattias Säfsten som hjälpte mig. Var ett enkelt OP fel, jag hade kopplat triggern fel. Givetvis hade jag bara ett stift kvar och jag behövde två för att kunna pressa om kablarna.. Blev lite väntan igen. Fick hem stiften och kopplade ihop det igen och bilskrället startade! Var väldigt skönt det. Fick leta lite läckage, men det var inga värre grejer.
Tyvärr så gick den bara i 3-4 sekunder innan den dog. Ägnade lite tid till att åtgärda läckagen och snygga till lite kablage. När det var klart så startade jag igen och lyckades hålla igång bilen lite längre med gasen, då såg jag att den gick för fett och att det var därför den dog. Justerade lite i bränsletabellen och startade igen, nu funkade det lite bättre så den orkade gå. Lät den bli varm och justerade till så att den låg bra i lambda. Stängde sedan av och kollade runt i motorutrymmet, min värmekran till värmepaketet hade läkt någon droppe innan och nu när vattenpumpen gick kontinuerligt och det blev lite tryck så läckte den väldigt mycket. Ingen idé att ha igång bilen något mer innan det var åtgärdat. Fick hem den nya kranen igår och den blev monterad idag.
Men det har hänt något mer idag....
Bilen har stått på hjulen!!
Nej, det är inte det fantastiska som har hänt utan jag har gjort SFRO Byggbesiktning idag.
Fick tre anmärkningar:
Han ville gärna se att jag satte förstärkningar i form av en balkprofil framför stolarna som förbinder insida tröskellåda, golv och kardantunnel.
Den andra punkten var att förstärka infästningen där nedre bärarmarna till bakaxeln är skruvade i karossen genom att svetsa karosseribrickor på vardera sida. Detta är ju förståeligt då det är pressad 1 mm plåt bara.
Det sista var att göra en liten förstärkning på mitt växellådsfäste.
Allt som allt är jag nöjd. Det klart att dessa punkterna kommer att dra med sig en del rostlagning tyvärr, men det är som det är. Planen nu är att fortsätta med lite småpill kring motorn, testa lite mer med insprutningen samt att färdigställa elen till karossen, mätarna oh dra ventilationsslangarna till värmen. När detta är klar så återstår det att fixa anmärkningarna från Byggbesiktningen.
Nu finns det hopp!
/David
I väntan på lite el-prylar så fick jag rätt ut fälgar och däck.
Blev någon sorts V70 fälgar i 16" ET43. Bak sitter det 215/45-16 och fram blev det som väntat lite trångt mot dämparna vid full utfjädring med den ET:n så där blev det längre hjulbultar i naven, 18 mm spacers och 195/40 -16 däck.
När jag byggde avgassystemet så var det sista dämparen kvar att göra något med så att det "såg" klart ut. Fick bli att svetsa dit Biltemas finaste slutrör för 119 Kr Med det gjort så monterades hela rasket.
Till slut hade resterande grejer till sprutet kommit hem och jag kopplade in dom. När jag körde en triggerlogg fick jag lite märkliga värden, felsökte lite själv men blev inte klockare, ringde Mattias Säfsten som hjälpte mig. Var ett enkelt OP fel, jag hade kopplat triggern fel. Givetvis hade jag bara ett stift kvar och jag behövde två för att kunna pressa om kablarna.. Blev lite väntan igen. Fick hem stiften och kopplade ihop det igen och bilskrället startade! Var väldigt skönt det. Fick leta lite läckage, men det var inga värre grejer.
Tyvärr så gick den bara i 3-4 sekunder innan den dog. Ägnade lite tid till att åtgärda läckagen och snygga till lite kablage. När det var klart så startade jag igen och lyckades hålla igång bilen lite längre med gasen, då såg jag att den gick för fett och att det var därför den dog. Justerade lite i bränsletabellen och startade igen, nu funkade det lite bättre så den orkade gå. Lät den bli varm och justerade till så att den låg bra i lambda. Stängde sedan av och kollade runt i motorutrymmet, min värmekran till värmepaketet hade läkt någon droppe innan och nu när vattenpumpen gick kontinuerligt och det blev lite tryck så läckte den väldigt mycket. Ingen idé att ha igång bilen något mer innan det var åtgärdat. Fick hem den nya kranen igår och den blev monterad idag.
Men det har hänt något mer idag....
Bilen har stått på hjulen!!
Nej, det är inte det fantastiska som har hänt utan jag har gjort SFRO Byggbesiktning idag.
Fick tre anmärkningar:
Han ville gärna se att jag satte förstärkningar i form av en balkprofil framför stolarna som förbinder insida tröskellåda, golv och kardantunnel.
Den andra punkten var att förstärka infästningen där nedre bärarmarna till bakaxeln är skruvade i karossen genom att svetsa karosseribrickor på vardera sida. Detta är ju förståeligt då det är pressad 1 mm plåt bara.
Det sista var att göra en liten förstärkning på mitt växellådsfäste.
Allt som allt är jag nöjd. Det klart att dessa punkterna kommer att dra med sig en del rostlagning tyvärr, men det är som det är. Planen nu är att fortsätta med lite småpill kring motorn, testa lite mer med insprutningen samt att färdigställa elen till karossen, mätarna oh dra ventilationsslangarna till värmen. När detta är klar så återstår det att fixa anmärkningarna från Byggbesiktningen.
Nu finns det hopp!
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -74 Saab turbo. Uppstart och SFRO 1!
Har du kvar originalhålen i golvet för stolsinfästningen? Borde ju räcka med två öron svetsade i din balk och skruvade i dom i så fall?
Bakre, yttre, bakvagns infästning är väl för det första inte i 1mm plåt? Utan 2-3mm? Och ska du ändå dit och svetsa kanske detta är något att fundera över med: https://epytec.de/de/opel-kadett-c-karo ... 450?c=1974
Enkelt att knacka ihop själv (Finns flera "färdiga" förstärkningsplåtar att köpa där, bra ställe för inspiration till bra förstärkingar av Kadetten )
En annan sak som kanske är värd att fundera över är att lägga lite mer svets mellan den lådan och karossen. Allt är ju punktat std, själv fick jag Inte samma anmärkning som du, men jag har å andra sidan sömsvetsat allt jag kommit åt... Däremot ska jag nog överväga att lägga in en svetsad bricka eller två där, mina bussningar är ändå smalare än koppen så jag kommer oavsett få lägga i brickor
Bakre, yttre, bakvagns infästning är väl för det första inte i 1mm plåt? Utan 2-3mm? Och ska du ändå dit och svetsa kanske detta är något att fundera över med: https://epytec.de/de/opel-kadett-c-karo ... 450?c=1974
Enkelt att knacka ihop själv (Finns flera "färdiga" förstärkningsplåtar att köpa där, bra ställe för inspiration till bra förstärkingar av Kadetten )
En annan sak som kanske är värd att fundera över är att lägga lite mer svets mellan den lådan och karossen. Allt är ju punktat std, själv fick jag Inte samma anmärkning som du, men jag har å andra sidan sömsvetsat allt jag kommit åt... Däremot ska jag nog överväga att lägga in en svetsad bricka eller två där, mina bussningar är ändå smalare än koppen så jag kommer oavsett få lägga i brickor
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo. Uppstart och SFRO 1!
Japp, originalhålen är kvar. Besiktningsmannen ville att det skulle svetsas, ej bara bult mot golvet. Har funderat lite på det idag och modifierat mina stolsfästen lite så att jag får "balken" så nära stolarna som möjligt.
Bakvagnsinfästningen kanske var 2 mm tjock 1974, men mina är inte det nu iaf Ja, det är en bra sida. Köpte mina förstärkningsplåtar till framvagnen där och även plåtarna du länkar till är inköpta och ligger på hyllan. Precis det skadar nog inte med lite mer svets.
/David
Bakvagnsinfästningen kanske var 2 mm tjock 1974, men mina är inte det nu iaf Ja, det är en bra sida. Köpte mina förstärkningsplåtar till framvagnen där och även plåtarna du länkar till är inköpta och ligger på hyllan. Precis det skadar nog inte med lite mer svets.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Kadett C -74 Saab turbo. Uppstart och SFRO 1!
Kul ! det närmar sig.
Förstärkningar är aldrig fel.
Om möjligt staga ihop kardantunneln under kardanen, där golv förstärkningarna möts.
Jag satte två skruvade fästen på min 635a där den ena även är kardan ring.
Förstärkningar är aldrig fel.
Om möjligt staga ihop kardantunneln under kardanen, där golv förstärkningarna möts.
Jag satte två skruvade fästen på min 635a där den ena även är kardan ring.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo. Uppstart och SFRO 1!
Bra tips Jag har tur, mina förstärkningar möter upp precis mot växellådsfästet så det sker med automatik.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085