1031 bakaxel förstärkning
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
1031 bakaxel förstärkning
Hejsan, undrar om nångon har något tips på hur man kan förstärka driaxlarna på 940 orginal bakaxeln.
Börjar bli trött på att byta axlar och diffar hehe
(Kör vanlig svettsad diff och sladdar och leker enbart med bilen)
Börjar bli trött på att byta axlar och diffar hehe
(Kör vanlig svettsad diff och sladdar och leker enbart med bilen)
Re: 1031 bakaxel förstärkning
Byta till en riktig diff är de bästa.
Tex. Torsen .annars får man ha lite axlar hemma
Tex. Torsen .annars får man ha lite axlar hemma
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1050
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: 1031 bakaxel förstärkning
Jag vet inte om det var en tillfällighet, med de axlar jag svetsade med diffen på plats, där gick drivaxlarna av bredvid diffen varje gång, sen av en slump så svetsade jag en med diffklumpen urtagen ur bakaxeln, och då höll drivaxlarna minst 10 ggr längre, kanske 50 ggr, en slump eller nåt med härdningen i drivaxlarna?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Re: 1031 bakaxel förstärkning
Mina går av i diffe och de blir som att den smälter fast i diffen så måste byta hela skiten varje gåb
Re: 1031 bakaxel förstärkning
Det låter konstigt.. att det blir som om de smälter fast i diffen och går av där inne. Bilder på brottytan och var brottet sker hade varit intressant. Nej du kan inte förstärka originaldrivaxlarna på nått enkelt sätt. Det är inte som så att dina drivaxelrör pekar helt åt skogen?.. "pga inspirerad lekverksamhet ? ". ... eller är krökta, vilket lär vara ovanligt...Det skulle kunna ge ett resultat som du beskriver
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: 1031 bakaxel förstärkning
Annars är ett hett tips att sätta dit sämre däck och köra med lättmetallfälgar... det torde räcka ganska långt
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: 1031 bakaxel förstärkning
Högre profil hjälper utan minsta tvekanhauge skrev:Annars är ett hett tips att sätta dit sämre däck och köra med lättmetallfälgar... det torde räcka ganska långt
Har man problem med att få ut den trasiga biten kan man svetsa diffen ordentligt så man kan kapa bort axeln i mitten som håller dom små diffdreven, då kan man ta loss drivaxeln på andra sidan och slå ut den trasiga biten. Mycket smidigare än att ta lös kåpan och söla med olja och allt
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: 1031 bakaxel förstärkning
varför hjälper lättmetallfälgar?hauge skrev:Annars är ett hett tips att sätta dit sämre däck och köra med lättmetallfälgar... det torde räcka ganska långt
mvh! Jonathan Hall
Re: 1031 bakaxel förstärkning
lättmetallfälgar har lägre tröghetsmoment (vanligtsvis) och minskar maxbelastningen i diffen/drivaxlarna vid snabba hastighetsvariationer. Tänk bakhjulen som ett slags svänghjul... ju lättare svänghjul, desto lägre belastning på komponenterna vid snabba hastighetsvariationer på bakhjulen. Bakaxlar går sällan sönder pga ren acceleration på bilen, men det kan hända med bra effekt och bra grepp. Själv har jag råkat ut för skadade lagringar till spindelhjulen i bakaxeln pga detta, trots att jag varit försiktig genom att bara trampa fullgas när bilen gått rakt fram. Detta trots diffbroms, men jag hade lite för mycket vrid i motorn för originalaxeln i kombination med lite för bra däck
Differentialbroms är ett bra sätt att få en bakaxel att hålla bättre vid lite högre effekter då man slipper(förhoppningsvis) sånna saker som att ena bakhjulet spinner ordentligt för att helt plötsligt greppa. Ett bra recept för att få en drivaxel att gå av eller att spindelhjulen går sönder på något vis och flisorna lägger sin mellan t.ex pinjong o kronhjul.
En klassiker är lite halvfuktig väg och ena hjulet hamnar ovanpå ett brunnslock osså börjar det spinna satan för att sedan få grepp när det blir asfalt igen.
Differentialbroms är ett bra sätt att få en bakaxel att hålla bättre vid lite högre effekter då man slipper(förhoppningsvis) sånna saker som att ena bakhjulet spinner ordentligt för att helt plötsligt greppa. Ett bra recept för att få en drivaxel att gå av eller att spindelhjulen går sönder på något vis och flisorna lägger sin mellan t.ex pinjong o kronhjul.
En klassiker är lite halvfuktig väg och ena hjulet hamnar ovanpå ett brunnslock osså börjar det spinna satan för att sedan få grepp när det blir asfalt igen.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: 1031 bakaxel förstärkning
Jo det förstår jag. men är någonsin lättmetallfälgar särskilt lätta? tycker dom alltid är mycket tyngre än plåtisar. nu från vinterdäck 15tum plåtisar med 65-195 till 18tum alufälgar med 40-225, alufälgarna vägde nästa det dubbla!hauge skrev:lättmetallfälgar har lägre tröghetsmoment (vanligtsvis) och minskar maxbelastningen i diffen/drivaxlarna vid snabba hastighetsvariationer. Tänk bakhjulen som ett slags svänghjul... ju lättare svänghjul, desto lägre belastning på komponenterna vid snabba hastighetsvariationer på bakhjulen. Bakaxlar går sällan sönder pga ren acceleration på bilen, men det kan hända med bra effekt och bra grepp. Själv har jag råkat ut för skadade lagringar till spindelhjulen i bakaxeln pga detta, trots att jag varit försiktig genom att bara trampa fullgas när bilen gått rakt fram. Detta trots diffbroms, men jag hade lite för mycket vrid i motorn för originalaxeln i kombination med lite för bra däck
Differentialbroms är ett bra sätt att få en bakaxel att hålla bättre vid lite högre effekter då man slipper(förhoppningsvis) sånna saker som att ena bakhjulet spinner ordentligt för att helt plötsligt greppa. Ett bra recept för att få en drivaxel att gå av eller att spindelhjulen går sönder på något vis och flisorna lägger sin mellan t.ex pinjong o kronhjul.
En klassiker är lite halvfuktig väg och ena hjulet hamnar ovanpå ett brunnslock osså börjar det spinna satan för att sedan få grepp när det blir asfalt igen.
mvh! Jonathan Hall
Re: 1031 bakaxel förstärkning
Hade Tecnomagnesio 15x6 på Lancern, dom vägde knappt 6kg/st + däck.
Re: 1031 bakaxel förstärkning
Det är ju dock lite att jämföra äpplen och päron..jompazx skrev:Jo det förstår jag. men är någonsin lättmetallfälgar särskilt lätta? tycker dom alltid är mycket tyngre än plåtisar. nu från vinterdäck 15tum plåtisar med 65-195 till 18tum alufälgar med 40-225, alufälgarna vägde nästa det dubbla!hauge skrev:lättmetallfälgar har lägre tröghetsmoment (vanligtsvis) och minskar maxbelastningen i diffen/drivaxlarna vid snabba hastighetsvariationer. Tänk bakhjulen som ett slags svänghjul... ju lättare svänghjul, desto lägre belastning på komponenterna vid snabba hastighetsvariationer på bakhjulen. Bakaxlar går sällan sönder pga ren acceleration på bilen, men det kan hända med bra effekt och bra grepp. Själv har jag råkat ut för skadade lagringar till spindelhjulen i bakaxeln pga detta, trots att jag varit försiktig genom att bara trampa fullgas när bilen gått rakt fram. Detta trots diffbroms, men jag hade lite för mycket vrid i motorn för originalaxeln i kombination med lite för bra däck
Differentialbroms är ett bra sätt att få en bakaxel att hålla bättre vid lite högre effekter då man slipper(förhoppningsvis) sånna saker som att ena bakhjulet spinner ordentligt för att helt plötsligt greppa. Ett bra recept för att få en drivaxel att gå av eller att spindelhjulen går sönder på något vis och flisorna lägger sin mellan t.ex pinjong o kronhjul.
En klassiker är lite halvfuktig väg och ena hjulet hamnar ovanpå ett brunnslock osså börjar det spinna satan för att sedan få grepp när det blir asfalt igen.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: 1031 bakaxel förstärkning
jo.. man kan jämföra äpplen o päron eller nått... dock är tankegången sund. Om jag inte tänkt fel förståss. Det finns alltid undantag. Lättmetallfälgar med däck som har slickslikande egenskaper är säkert sämre än lätta lättmetallfälgar med 20 år gamla däck som släpper lätt på de flesta ytor och helt plötsligt inte får bra grepp.
MEN har man problem med att få bakaxeln att hålla så är detta mest finlir. Man balanserar på gränsen.
MEN har man problem med att få bakaxeln att hålla så är detta mest finlir. Man balanserar på gränsen.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: 1031 bakaxel förstärkning
Var främst att jämföra vikten mellan 15" plåt och 18" alu jag syftade på.hauge skrev:jo.. man kan jämföra äpplen o päron eller nått... dock är tankegången sund. Om jag inte tänkt fel förståss. Det finns alltid undantag. Lättmetallfälgar med däck som har slickslikande egenskaper är säkert sämre än lätta lättmetallfälgar med 20 år gamla däck som släpper lätt på de flesta ytor och helt plötsligt inte får bra grepp.
MEN har man problem med att få bakaxeln att hålla så är detta mest finlir. Man balanserar på gränsen.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan