Overboostracing Garaget
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Overboostracing Garaget
Tillbaka till brottsplatsen.
Köpte Photobucket och planerar att börja uppdatera lite här igen
Efter lång frånvaro på Sävarturbo så kände jag att det var kanske dags att göra come back.
Största anledningen till min frånvaro och kanske den enda är att det blev slut på möjligheten att smidigt lägga in bilder när photobucket som jag använde började ta betalt.
Jag har nu köpt tjänsten och kommer nu försöka lägga in mer här som förr. Kommer ihåg det som lärorikt och en kul plats för alla intresserade.
I dagens tänk skall man ju följa alla på sociala medier på ett annat sätt än här på forumet. Jag känner själv att jag missar alldeles för mycket av vad som händer i garagen då jag långt ifrån har alla tillagda på sociala medier.
Några av er känner ju igen mig sen gamla goda tider då tangentborden glödde i vilda diskussioner här.
Andra är nya på forumet och kan behöva en presentation.
Mycket vatten har runnit under broarna sen jag uppdaterade mina trådar här och jag tänkte jag lägger till en verksamhetsbeskrivning.
verkstaden har nu i dagarna flyttat från min lilla verkstad på 90kvadrat till 230kvadrat.
Jag håller mest på med utvekling av topplock och har i stora drag alla tänkbara verktyg för att renovera eller bygga om dessa. Mycket kompletta motorbyggnationer har det varit på slutet av varierande märken och effekter. Jag har även ett brinnande intresse för bromsbänkar och funktionen kring dessa samt givetvis tillverkningen av dom. Jag har en egenbyggd servostyrd motorbromsbänk med vattenbroms.
Avverkat en inertia rulle som köptes byggd men renoverades och balanserades om till fungerande skick, denna bänken byggdes mobil men blev ändå fast monterad. I dagsläget har jag konstruerat en dyrare bänk. Detta gjordes mer rätt och allt ritades i cad innan tillverkningen startade. Allt är köpt med "art nr" för att kunna rekonstrueras utan krångel. Detta är en 2wd hubdyno av egen karaktär.
Jag har införskaffat ett cnc-plasma skärbord (som är ganska nytt), detta skär upp till 16mm material och är perfekt till att ta fram serier av delar och göra snygga lösningar till motorsporten.
Med detta tillkommer att ritnings kunskaperna har utvecklats enormt och jag har ganska enkelt för att få till 3d cad ritningar, kör fusion 360 här. För mindre serier och prototyper har en ganska ordentlig 3d printer införskaffats så jag kan köra kolfibernylon material. Tyvärr är dessa skrivare inte riktigt vad dom borde vara så man får inte mycket vettigt ur dom för vettig mängd tid/pengar.
Eftersom bromsbänkar ligger mig varmt om hjärtat så har jag givetvis kört en hel del med motorer/bilar samt mappat en hel del sprut. Kör mest Link om jag själv får välja, men Maxxecu är med vanligt. Kört det mesta i uddaväg med fast inte helt smärtfritt alla gånger
Turner vevaxelbalanseringsmaskin har jag som går ganska ofta, det sitter ju en vevaxel i alla motorer:)
Jag har även tillgång till balanseringsmakin som klarar balansera delar på plats där dom brukas, den har jag dock inte provat än.
Sen finns det vanliga med svarv och fräs samt svets och tvättutrustning som går åt i en verkstad.
Jag har även blivit pappa i början på året här till en liten kille så mina timmar går åt på dygnet
Skall börja uppdatera med dagsfärska bilder här så fort det går.
Den som vill tjuvkika och inte redan gjort så finns det en del på facebook - overboostracing
Köpte Photobucket och planerar att börja uppdatera lite här igen
Efter lång frånvaro på Sävarturbo så kände jag att det var kanske dags att göra come back.
Största anledningen till min frånvaro och kanske den enda är att det blev slut på möjligheten att smidigt lägga in bilder när photobucket som jag använde började ta betalt.
Jag har nu köpt tjänsten och kommer nu försöka lägga in mer här som förr. Kommer ihåg det som lärorikt och en kul plats för alla intresserade.
I dagens tänk skall man ju följa alla på sociala medier på ett annat sätt än här på forumet. Jag känner själv att jag missar alldeles för mycket av vad som händer i garagen då jag långt ifrån har alla tillagda på sociala medier.
Några av er känner ju igen mig sen gamla goda tider då tangentborden glödde i vilda diskussioner här.
Andra är nya på forumet och kan behöva en presentation.
Mycket vatten har runnit under broarna sen jag uppdaterade mina trådar här och jag tänkte jag lägger till en verksamhetsbeskrivning.
verkstaden har nu i dagarna flyttat från min lilla verkstad på 90kvadrat till 230kvadrat.
Jag håller mest på med utvekling av topplock och har i stora drag alla tänkbara verktyg för att renovera eller bygga om dessa. Mycket kompletta motorbyggnationer har det varit på slutet av varierande märken och effekter. Jag har även ett brinnande intresse för bromsbänkar och funktionen kring dessa samt givetvis tillverkningen av dom. Jag har en egenbyggd servostyrd motorbromsbänk med vattenbroms.
Avverkat en inertia rulle som köptes byggd men renoverades och balanserades om till fungerande skick, denna bänken byggdes mobil men blev ändå fast monterad. I dagsläget har jag konstruerat en dyrare bänk. Detta gjordes mer rätt och allt ritades i cad innan tillverkningen startade. Allt är köpt med "art nr" för att kunna rekonstrueras utan krångel. Detta är en 2wd hubdyno av egen karaktär.
Jag har införskaffat ett cnc-plasma skärbord (som är ganska nytt), detta skär upp till 16mm material och är perfekt till att ta fram serier av delar och göra snygga lösningar till motorsporten.
Med detta tillkommer att ritnings kunskaperna har utvecklats enormt och jag har ganska enkelt för att få till 3d cad ritningar, kör fusion 360 här. För mindre serier och prototyper har en ganska ordentlig 3d printer införskaffats så jag kan köra kolfibernylon material. Tyvärr är dessa skrivare inte riktigt vad dom borde vara så man får inte mycket vettigt ur dom för vettig mängd tid/pengar.
Eftersom bromsbänkar ligger mig varmt om hjärtat så har jag givetvis kört en hel del med motorer/bilar samt mappat en hel del sprut. Kör mest Link om jag själv får välja, men Maxxecu är med vanligt. Kört det mesta i uddaväg med fast inte helt smärtfritt alla gånger
Turner vevaxelbalanseringsmaskin har jag som går ganska ofta, det sitter ju en vevaxel i alla motorer:)
Jag har även tillgång till balanseringsmakin som klarar balansera delar på plats där dom brukas, den har jag dock inte provat än.
Sen finns det vanliga med svarv och fräs samt svets och tvättutrustning som går åt i en verkstad.
Jag har även blivit pappa i början på året här till en liten kille så mina timmar går åt på dygnet
Skall börja uppdatera med dagsfärska bilder här så fort det går.
Den som vill tjuvkika och inte redan gjort så finns det en del på facebook - overboostracing
Senast redigerad av Tommy Luhr den lör mar 28, 2020 11:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Overboostracing Garaget
Välkommen tillbaka
NXJ
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Overboostracing Garaget
Hej , jätte kul att du har hittat tillbaka hit igen!
Det kommer inom väldigt snar framtid att gå att få fram bilder här igen på Sävarturbo igen.. vi har redan gjort klart första sidan http://new.savarturbo.se/ en liten teaser.
tanken var att på nya forums delen att kunna köpa sig en liten reklam plats för att få synas i en rullande banner på forumsdelen och hemside delen , liknande rejsa t.ex
sen var planen att Företagen som vill synas ska få en Egen Företagsflik där företags namnet och vad dom pysslar med etc.
mvh Roger
Det kommer inom väldigt snar framtid att gå att få fram bilder här igen på Sävarturbo igen.. vi har redan gjort klart första sidan http://new.savarturbo.se/ en liten teaser.
tanken var att på nya forums delen att kunna köpa sig en liten reklam plats för att få synas i en rullande banner på forumsdelen och hemside delen , liknande rejsa t.ex
sen var planen att Företagen som vill synas ska få en Egen Företagsflik där företags namnet och vad dom pysslar med etc.
mvh Roger
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Overboostracing Garaget
kul att du kommer tillbaka på forumet. jag tror att det är ett bra sett att synas ändå i dag då facebook numera svämmas över av reklam och mycket skit som gör att man kommer tilbaka till forum igen.
ser fram imot lite uppdaterigar på både toppar och maskiner, bromsbänkar mm!
mvh jens
ser fram imot lite uppdaterigar på både toppar och maskiner, bromsbänkar mm!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Overboostracing Garaget
Jag tycker också forum är bättre än Facebook att dela med likasinnade, men det skulle vara lättare att lägga upp bilder
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Overboostracing Garaget
Hoppas detta väcker liv i Sävarturbo igen och att insamlingen vi startade 2017 kommer till pass http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93807
Jag ser fram emot
http://new.savarturbo.se/
NXJ
Jag ser fram emot
http://new.savarturbo.se/
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Overboostracing Garaget
Jobbar med nya lokalen och sätter igång verktyg efter verktyg. Sist är nu hubdynon som är helt designad av mig och byggd av mig (som alltid i en nörds liv).
Provkörde med en 940 Ltt som stod ute på gården, den gav 112 hp på naven och 180nm. laddade 0,2 bar så den var nog lite trött. Lämnade efter sig en lagom stor oljepöl med
Men bromsarna funkar kanonbra, bara uppdatera med lite mer bultcirklar och adapters så man inte står utan. Nästa steg är att få igång cnc-plasman och börja tillverka adapters.
Provkörde med en 940 Ltt som stod ute på gården, den gav 112 hp på naven och 180nm. laddade 0,2 bar så den var nog lite trött. Lämnade efter sig en lagom stor oljepöl med
Men bromsarna funkar kanonbra, bara uppdatera med lite mer bultcirklar och adapters så man inte står utan. Nästa steg är att få igång cnc-plasman och börja tillverka adapters.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Overboostracing Garaget
Vilka snygga dynosar! har de samma funktioner som en "vanlig" nav dyno? asså kunna hålla motorn vid ett givet varv och dyl?.
mvh! Jonathan Hall
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Overboostracing Garaget
Bromsarna är fullt programmerbara med svep och steady state funktioner. Så dom har alla funktioner som en motorbänk vanligtvis har. Dom är även anpassade för bilar med naven långt in i hjulhusen. Dom har även inertia för att på ren acc köra effekter till 70-80hp på rimlig sveptid.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Overboostracing Garaget
Roligt med uppdatering. Du har verkligen haft fullt upp.
Grattis till pojken!
/Peter
Grattis till pojken!
/Peter
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Overboostracing Garaget
Sitter och brottas med Photobucket appen på iphone. Funkar otroligt dåligt.
Får ladda upp bild för bild manuellt på webben genom telefon, men men
Kört lite dyno, våran nya hubdyno.
Den presterar riktigt bra och jag är mycket lycklig med resultatet.
Testkört Bruksbilen till 296hp och 600nm. 535 diesel.
Här hänger det en 531 topp i portskåpet till en mycket känd bil för oss som var med på tiden då papperstidningar låg på hög i garaget och på pojkrummen:) Mer info kommer när jag kan släppa det
Lite random bilder av nya lokalen, första bilden är loftvåningen som kommer användas till allt icke dammigt jobb, plocka ihop motorer, flöda toppar, mäta kammar, testa spridare, montera topplock, diverse elektronikarbete och övrigt mys
En annan bild på ett hörn i lokalen, ett efterlängtat pallställ.. Äntligen har jag plats att göra av jobb och långvårdsprylar på ett vettigt vis
Sist men inte minst. Min egen Volvo 240. Helt standard bil med zf och frän sugmotor. Denna bilen har en 2,8liters b230 med 531 topp. En av världens starkaste 531 toppar om inte världens starkaste till och med. Gav som mest 317hp i motorbänken och repeterade stadigt på 310hp. I bilen med fullt avgassystem ger motorn exakt 300hp i min tidigare rulle och i polarens navbänk. Skall mappa om den lite i min egen bänk nu till mer körbart register. Jag har för lite kam i den så jag får släppa efter kammen så mycket att det påverkar botten i motorn så mycket att den helt enkelt inte blir använd, ja bilen är besiktad och väglaglig:)
Så jag skall sänka effekten och serva motorn lite och njuta av pärlan lite i sommar. Dock jädra sugen på att bygga turbo i den trots att vass sugmotor är fränt.
Får ladda upp bild för bild manuellt på webben genom telefon, men men
Kört lite dyno, våran nya hubdyno.
Den presterar riktigt bra och jag är mycket lycklig med resultatet.
Testkört Bruksbilen till 296hp och 600nm. 535 diesel.
Här hänger det en 531 topp i portskåpet till en mycket känd bil för oss som var med på tiden då papperstidningar låg på hög i garaget och på pojkrummen:) Mer info kommer när jag kan släppa det
Lite random bilder av nya lokalen, första bilden är loftvåningen som kommer användas till allt icke dammigt jobb, plocka ihop motorer, flöda toppar, mäta kammar, testa spridare, montera topplock, diverse elektronikarbete och övrigt mys
En annan bild på ett hörn i lokalen, ett efterlängtat pallställ.. Äntligen har jag plats att göra av jobb och långvårdsprylar på ett vettigt vis
Sist men inte minst. Min egen Volvo 240. Helt standard bil med zf och frän sugmotor. Denna bilen har en 2,8liters b230 med 531 topp. En av världens starkaste 531 toppar om inte världens starkaste till och med. Gav som mest 317hp i motorbänken och repeterade stadigt på 310hp. I bilen med fullt avgassystem ger motorn exakt 300hp i min tidigare rulle och i polarens navbänk. Skall mappa om den lite i min egen bänk nu till mer körbart register. Jag har för lite kam i den så jag får släppa efter kammen så mycket att det påverkar botten i motorn så mycket att den helt enkelt inte blir använd, ja bilen är besiktad och väglaglig:)
Så jag skall sänka effekten och serva motorn lite och njuta av pärlan lite i sommar. Dock jädra sugen på att bygga turbo i den trots att vass sugmotor är fränt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Overboostracing Garaget
storvolyms rödblock, 8 ventiler och sugmotor
Jens Gustavsson
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
- pimpmyfarad
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: ons aug 11, 2010 9:18 pm
- Ort: Motala
Re: Overboostracing Garaget
Drömlokal i mina ögon
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Overboostracing Garaget
Testar lägga upp lite porsche delar via tapatalk, testar smidigaste vägen att hålla tråden fräsch.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169