Hej, jag ska göra ett cylinderfoder. först tänkte jag göra det i 350 konstruktionsstål då jag kan komma över det lätt, men tänkte att det inte är särskilt lämpligt, inbillar mig i varje fall att det slits snabbt. foder brukar väl vara i gjutjärn? är det vanligt "grå järn" då? kan nämligen komma över en sådan bit, legeringen i fråga är SS0125, är den lämplig? Jag är glad om det håller i 20 timmar.
hur bearbetar man det bäst? tänkte bara köra med ett invändigt skär i svarven och sedan hena lite med biltema hen? funkar det bra? somsagt jag är glad om den går i 20 timmar.
vad är en lämplig passning för ett gjutjärnsfoder i aluminium cylinder?
motorn i fråga är en mycket enkel tvåtaktare.
Material cylinder foder
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Material cylinder foder
mvh! Jonathan Hall
Re: Material cylinder foder
Är målet en enkel 2t motor så låter gråjärn och Biltema klosshon som en lämplig fullösning som sannolikt funkar så länge du får diametrar och kolvspel rätt.
Re: Material cylinder foder
det är inte så himla kinkigt om det är nodular iron (sfäriska kolpartiklar)(har ett svenskt) namn eller gråjärn.. där kolet är i form av små nålar om du inte är ute efter en massa livslängd. Nodular iron är MYCKET starkare i dragspänning. Det är det som oftast används i vevaxlar, hjulspindlar och bakaxelhus pga god gjutbarhet, kontra styrka.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Material cylinder foder
Annars sägs det att gamla avloppsrör fungerar bra.