therealpinto skrev:Fräckt
En balkram är oftast mest praktisk i liknande byggen, karossen är så liten att det är svårt att göra en bra rörram, speciellt om den ska bli lättare/bättre än en balkram.
En "dispensbil" för 20 kW/100kg tjänstevikt gör ju att det räcker med 1250 kg tjänstevikt för 250 kW, så bygg med smarta hjulupphängningar och bromsar så går det fint
Gustaf
Tack!
Ja, den stora anledningen till att jag ville ha rörram är ju för att det ser fräckt ut. Men eftersom jag låter som James Fjong (dags att googla för yngre läsare) bara jag ska ta mig ur TV-soffan, så får det bli en lite mer användarvänlig approach på bygget.
Vad det gäller axlar lutar det åt någon större bakhjulsdriven europeisk bil typ BMW eller Mercedes.
Tanken är att ta bromsarna från samma bil så det blir enklare att få bra bromsar med ett bra utgångsläge för justering fram/bak.
Är det några speciella krav som ställs för att söka dispens för 20kW/100kg eller är det summan av kardemumman som avgör?
Daniel-635 skrev:Tufft projekt, verkligen en ohelig allians av delar du skrapat ihop
EDIT:
https://www.youtube.com/watch?v=22HHql08k70
Denna dök upp i mitt Youtube flöde, kanske kan vara till någon inspiration.
Även om inget är samma, känns receptet lite likt.
Tack! Roligt att du gillar det, jag har följt dina ombyggnationer av styrningen på din BMW med stort intresse.
Verkar vara en kul bil.
Ja, det är friskt blandat och då är inte ens de stora komponenterna klara, det blir väl en pärm eller två när man ska göra ursprungskontrollen.
Han som bygger tror tydligen att man kan få ihop vad som helst.....
Det var ett häftigt projekt! Gillade verkligen hur dom har byggt tunneln, det borde bli väldigt ett styvt chassi.
Annars blev jag väldigt förtjust i det här bygget:
https://www.youtube.com/watch?v=BiNlWR_Y1GM&t=63s
och framförallt framvagnen, det lutar väldigt mycket åt pull-rod länkage, blir ju en väldigt clean framvagn.
Om man kisar med ögonen kan man nästan få audi V8:an att likna en HEMI...
Nästan...