
I dagens läge skulle man väl kunna säga att det är fel, även om bilen kommer att fungera.
Om man mappar bilen helt och fullt ut så bra som nånsin tänkas kan, så är det förmodligen inte samma siffror i nån av de olika cellerna i sprutets tabell - en total motsats till att skriva samma siffror på rad efter rad?
Ett modernt sprut har nånstans runt 200 celler för olika tändlägen medan man skulle kunna säga att en gammaldags fördelare har runt 10 "celler" - det borde finnas en anledning till att det moderna sprutet går att justera så noggrant och det är det jag menar med "vettig" tändkurva till T.S. motorkoncept.
På tomgång vill man väl snarare höja tändning vid 700-800rpm (från att ha haft ganska lågt, typ 5 grader vid 1000rpm) motorn blir inte svagare av tidigare tändning förrän den är EXTREMT tidig men den blir, gradvis, svagare av att ha senare tändning.
På detta sätt kan man hjälpa till att "låsa in" tomgångsvarvtalet så att den blir stabilare, samtidigt får man en motor som inte lika lätt orsakar "kärringstopp" när man smyger iväg på kopplingen,från stillastående.
Dina tankegångar med att låta tomgångsmotorn "rädda" dig från kärringstopp får du lov att förklara. I min värld går det inte ihop sig.
Testa att låta bilen stå på tomgång så skall du få se vad som händer med varvtalet (tomgångsmotor urkopplad) när du knappar in olika i tabellen.