
Mycket äldre, lite klokare kom jag över en bil på annons ända uppe i Gällivare, en norrlandskörd 850 turbo sedan, fjorton år med samma ägare, motor byggd av Autotech, med många rätta bitar, det gick inte att motstå, den har varit rejält påkostad genom åren och bevarats väl.
Annonsen löd såhär:
Bilen är i mkt. fint skick och väldigt påkostad
Den har endast gått ca. 16600 mil
Bilen är lackerad i Liquid silver och är lagd på svart bas för ännu mera effekt
Motorn är byggd av Autotech Motorsport:
Garrett GT3076BBA turbo
3" JT avgassystem från turbon
100 cells racekat
Alu Intercooler
Verdi H-profilsvevstakar
Nya kolvar
Borrat och ventilerat block
3 tums spjällhus
2,5 tums tryckrör
Bosch dumpventil
Walbro bränlsepump
ATM reglerventil
3,5 tums LMM
AEM Dryflow luftfilter
3 tums luftslang från grillen för extra kall luft
Sachs 707 tryckplatta
850R lamell
Quaife diff
Övrig utrustning:
Svarta klargas plus blinkers
Plastidipad grill svart
Blåa volvo märket
Bakljus från nyare 850
R-Vinge
R-front
x70 handtag
x70 spolarmunstycken
Svart helskinn
Sparco sportratt
Autometer Laddtrycksmätare
Autometer Oljetempsmätare
Autometer Oljetrycksmätare
4xelhissar
ECC
Textilmattor från 850R
Instegslister
Tändstiftskåpa i kolfiber
Tonade rutor bak
Cargard 850s larm
Pioneer DEHP-7900UB
Mds 5,25" fanatic högtalare i dörrarna
Mds 6x9" dynamic högtalare i hatthyllan
Powerflexbussning i övre motorfästet
LMR Shortshift
Växelvajerbussningar i delrinplast
Delrinbussningar i växellådsfästet
Batteriet är flyttat till reservhjulsbaljan
Gula Koni stötdämpare
IPD Heavy Duty k-stag
IPD 25mm krängningshämmare fram
IPD 25mm krängningshämmare bak
Volvo orginal fjäderbensstag fram
Stoptech 332x32mm bromsskivor med 4-kolvsok fram
Stålomspunna slangar fram
Orginal bromsskivor och bromsok bak
Stoptech sportbelägg runtom
OZ Omnia 8x18" fälgar
Michelin Supersport 225/40/18 däck
Den lämnade 343whp när Autotech bromsade den vid 1.1bar, Kalle hade därefter smyghöjt till runt 1.5 så gissningsvis har den väl lämnat strax över 400 motorkusar, det är nog orginal grenröret som satt stopp trots att ATM har filat i det, samt avgassidan på toppen, om jag inte minns helt tokigt så var den stora bromsklossen.
Eftersom det sitter en snurrbo som pallar 550+, så kan jag ju inte låta maskinen vara, utan har beställt det nya grenröret från 2.5T, skramlat fram ett par GLT -kammar, och kommer plocka ur motorn i vinter och massera avgassidan på toppen, för att till våren höjja laddet till runt 1.8 (beror på vad mottrycket blir, det får bestämma).
En bekant laddar 1.8 på sin maskin, som körs i sidled, på varvstopp år efter år, med 499whp, dock något större snurra men fortfarande GLT -kammar, minns inte om han petade lite i toppen, det är möjligt.
Men jag tänkte mig väl en 500+ motorhästar så får man vara nöjd, det blir en bra åka o käka glass -bil som man inte behöver laga varje gång man varit ute och kört

Eftersom man börjar bli till åren tänker man ju också på sin säkerhet, så det är inte helt omöjligt att det spårar ut och sitter en fullbur i den rätt var det är, tiden får utvisa vad som sker, i första hand är det iallafall en lättare uppgradering i maskinen som står högst på agendan!
Grenröret kostade en lusentapp, sen lär jag åka på nya spridare så där går tre lakan till, passar väl på och byter lamell samtidigt så ytterligare en lusentapp, sedan blir det att åka och mappa om bilen, självklart kommer jag fortsätta åka med orginalsystemet

Efter 7år helt utan busbil så känns det fantastiskt kul att ha något att se fram emot, och första körningen blir redan om en vecka med Kalmar sportvagnsclub, och helgen efter Brinkarna på Emmaboda, då har man både fått prova på att svänga och köra rattlås -racing innan vintern

Lacken är väl en sådan de flesta hatar, kan inte själv säga jag är helt överförtjust i den men man kan inte få allt för den summan pengar jag betalade

Bilen känns som en solid investering istället för det klassiska svarta djupa hålet

Man har ju redan provat det här med att bygga bilar från grunden, sådär fem gånger, och denna gången lät jag någon annan stå för kalaset

