Opel Manta B CC Saab T5
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Som sagt, kolla gärna på torque arm, det brukar bli bra.
Jag rekommenderar också att man först punktar fast fästen, sedan monterar ihop med stötdämpare men utan fjädrar, och hissar axeln genom fjädringsvägen, samt kränger den från sida till sida. Då ser man hur det rör sig och man brukar märka om man har låsningar.
Gustaf
Jag rekommenderar också att man först punktar fast fästen, sedan monterar ihop med stötdämpare men utan fjädrar, och hissar axeln genom fjädringsvägen, samt kränger den från sida till sida. Då ser man hur det rör sig och man brukar märka om man har låsningar.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Tack så mycket! Väntar också med spänning ifall jag någon gång ska lyckas ro detta projekt i landSakarias Liden skrev:Snyggt bygge!
Ska bli spännande att se slutresultat!
Jag har sett en del som bygger rör med länklager för att kunna justera pinjongvinkel och sedan en bussning i framkant för att få rörligheten framåt/bakåt. Är det godkänt? Tänkte använda originalbalken för stödlagerhållare så jag har stabilt infäst mot karossen bara att jag får sänka den lite i mitten för kardanen ska få ordentligt med utrymme.therealpinto skrev:Som sagt, kolla gärna på torque arm, det brukar bli bra.
Jag rekommenderar också att man först punktar fast fästen, sedan monterar ihop med stötdämpare men utan fjädrar, och hissar axeln genom fjädringsvägen, samt kränger den från sida till sida. Då ser man hur det rör sig och man brukar märka om man har låsningar.
Gustaf
Vad rekomenderas i godstjocklek på rör samt om det är någon som har tips på bra bussning att utgå ifrån om det är vägen att ta.
Robin Bäckstrand
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Principen funkar men tänk på att bussningen i framkant måste vara gjord så den kan leda också, vid fjädring. Har man en tillräckligt stor gummibussning funkar det. Annars gillar jag varianten med en länk, det finns bild på det i tråden om momentarm/torque arm.
Dimension på rören beror på hur man utformar staget också men ytterdiameter runt 25-30 mm och 4-6 mm gods brukar vara rätt vettigt.
Gustaf
Dimension på rören beror på hur man utformar staget också men ytterdiameter runt 25-30 mm och 4-6 mm gods brukar vara rätt vettigt.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Jag följer en tråd på garaget om en manta A med b21 och Volvo axel och tänkte om man skulle göra likadant ungefär bara att jag använder balken som infästning istället för att göra eget i golvet.
En likadan bussning som han har borde väl vara godkänt? Om jag inte missminner mig så var det väl du som besikta den så du kanske vet vilken jag menar
(https://www.garaget.org/forum/viewtopic ... 324958&p=2 )
En likadan bussning som han har borde väl vara godkänt? Om jag inte missminner mig så var det väl du som besikta den så du kanske vet vilken jag menar
(https://www.garaget.org/forum/viewtopic ... 324958&p=2 )
Robin Bäckstrand
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Absolut, Williams lösning är helt OK. Fördelen med länk tycker jag är att man får bättre kontroll över rörelsen och mindre motstånd men det är oftast försumbart i praktiken.
Hans bil fungerar utmärkt att köra i alla fall.
Gustaf
Hans bil fungerar utmärkt att köra i alla fall.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Blev lite gjort i helgen iallafall.
Började med att ersätta den avkapade balken som gick upp med kardantunneln med en profil. Tänker att nu är ju balkarna iallafall sammanfogade och stabiliteten som blir av att den går upp i kardantunneln är ersatt med buren som är helsvetsad. Blev ca. 3cm instick på varje sida så det va lite knepigt att få in den.
Har även börjat få ihop ett momentstag till bakaxeln. Svarvade till ett par svetshylsor till ändarna där uniballsen sitter.
Påbörjat med rören. Kommer sitta förstärkningsplåtar på utsidan av öronen sen när jag ändå tar ner bakaxeln och byter utväxling.
Bussning i framkant som jag bockade en 2mm plåt över så den blev "solid"
Satte fast den med två vinkeljärn i balken. Axeln som går in i röret har ganska långt instick och skulle nog funka för att ta upp den största fjädringsvägen så jag är lite osäker på om jag inte ska låta det vara så. Det finns inga glapp i det utan svarvat med ganska exakt precision.
Såhär är tanken att det ska bli. Behöver dock höja golvet lite för att det ska gå fritt hela vägen. Dock så måste jag ändå kapa upp där efter mitt misslyckade försök till fästpunkt som jag gjorde tidigare.
Det som inte finns med på bild är att jag fick i dom 4bultade drivaxlarna och borrade om bromsskivorna för att passa.
Avslutade med att byta damasker och luftnipplar på bromsoken bak eftersom jag köpte hem två repsatser. Givetvis gick det som vanligt så nu måste jag beställa hem ett nytt ok men man kan ju ha det här för att måtta med iallafall....
Började med att ersätta den avkapade balken som gick upp med kardantunneln med en profil. Tänker att nu är ju balkarna iallafall sammanfogade och stabiliteten som blir av att den går upp i kardantunneln är ersatt med buren som är helsvetsad. Blev ca. 3cm instick på varje sida så det va lite knepigt att få in den.
Har även börjat få ihop ett momentstag till bakaxeln. Svarvade till ett par svetshylsor till ändarna där uniballsen sitter.
Påbörjat med rören. Kommer sitta förstärkningsplåtar på utsidan av öronen sen när jag ändå tar ner bakaxeln och byter utväxling.
Bussning i framkant som jag bockade en 2mm plåt över så den blev "solid"
Satte fast den med två vinkeljärn i balken. Axeln som går in i röret har ganska långt instick och skulle nog funka för att ta upp den största fjädringsvägen så jag är lite osäker på om jag inte ska låta det vara så. Det finns inga glapp i det utan svarvat med ganska exakt precision.
Såhär är tanken att det ska bli. Behöver dock höja golvet lite för att det ska gå fritt hela vägen. Dock så måste jag ändå kapa upp där efter mitt misslyckade försök till fästpunkt som jag gjorde tidigare.
Det som inte finns med på bild är att jag fick i dom 4bultade drivaxlarna och borrade om bromsskivorna för att passa.
Avslutade med att byta damasker och luftnipplar på bromsoken bak eftersom jag köpte hem två repsatser. Givetvis gick det som vanligt så nu måste jag beställa hem ett nytt ok men man kan ju ha det här för att måtta med iallafall....
Robin Bäckstrand
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Det ser OK ut men till fästpunkterna i bakaxeln vill du göra som William kompletterade med, en plåt på utsidan av länklagren så de skruvarna sitter i "double shear". Det blir väldigt mycket stadigare. Det finns färdigskurna plåtar att köpa till det.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Så nu har jag lyckats lösa handbroms iallafall och det va ju inte så svårt direkt. Ofta är ju lösningen närmare än vad man tror, använde helt enkelt original handbromsvajer som jag tror kommer funka rätt bra.
Handbroms spaken gjorde jag en plåt till som jag svetsade muttrar på baksidan sen ska den byggas in i kardantunneln på något sätt så den får genomgående skruv så den blir riktigt stadig.
Ska kapa bort sista biten på vajern som egentligen ska fästas på hävarmen till bromsbackarna men ska beställa en ny eftersom den här vajern börjar bli lite dålig.
Annars går det sakta framåt, inte jätte mycket kvar på kardantunneln men sen ska ju allt helsvetsas när motor och låda lyfts ur.
Och så står den på fyrbultat runt om du så det gick ju rätt bra med får jag säga. Lite hög bak men nu är den ju nästan helt tom med. Offset blev rätt bra. Hjulen hamnar ju längre ut men inte för långt enligt mig.
Handbroms spaken gjorde jag en plåt till som jag svetsade muttrar på baksidan sen ska den byggas in i kardantunneln på något sätt så den får genomgående skruv så den blir riktigt stadig.
Ska kapa bort sista biten på vajern som egentligen ska fästas på hävarmen till bromsbackarna men ska beställa en ny eftersom den här vajern börjar bli lite dålig.
Annars går det sakta framåt, inte jätte mycket kvar på kardantunneln men sen ska ju allt helsvetsas när motor och låda lyfts ur.
Och så står den på fyrbultat runt om du så det gick ju rätt bra med får jag säga. Lite hög bak men nu är den ju nästan helt tom med. Offset blev rätt bra. Hjulen hamnar ju längre ut men inte för långt enligt mig.
Robin Bäckstrand
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Tänk på att styva upp fästet till bussningen för momentarmen, sitter den i "vinkeljärn" nu på balken så bör du triangulera dem mot balken så de inte börjar flexa. Det är ju de två vinklarna och skruvarna som ska hålla emot hela vridmomentet från axeln.
Är det en synvilla eller sitter motor och låda väldigt högt i bilen? Det ser ut som kardanen har rätt rejäl vinkel nedåt mot bakaxeln från knuten. Det kanske är max utfjädrat på bilderna?
Gustaf
Är det en synvilla eller sitter motor och låda väldigt högt i bilen? Det ser ut som kardanen har rätt rejäl vinkel nedåt mot bakaxeln från knuten. Det kanske är max utfjädrat på bilderna?
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Ser även ut att vara väldigt långt från där övre staget i triangeln möter det nedre och pinnen som går genom bussningen. Men kanske är bilden som luras?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Jo det finns med i tankarna att det ska stärkas upp den när allting ska helsvetsas.therealpinto skrev:Tänk på att styva upp fästet till bussningen för momentarmen, sitter den i "vinkeljärn" nu på balken så bör du triangulera dem mot balken så de inte börjar flexa. Det är ju de två vinklarna och skruvarna som ska hålla emot hela vridmomentet från axeln.
Är det en synvilla eller sitter motor och låda väldigt högt i bilen? Det ser ut som kardanen har rätt rejäl vinkel nedåt mot bakaxeln från knuten. Det kanske är max utfjädrat på bilderna?
Gustaf
Motor och låda sitter högt i bilen för att slippa kapa i framvagnsbalken. Nu är dock kardanen uppallad överdrivet högt så det ser värre ut än vad det är. Dock så ska jag sänka växellådsbalken för att få mer bakåtlut på motor/låda så vinkeln ska jämnas ut så mycket det går.
Sen så är det ju ganska stor höjdskillnad på bilen just nu med det är ju skapligt framåtlut så tänker att det har en skaplig bidragande effekt.
Helt riktigt, rören tog slut efter ett felkap men tanken är ett till rör för att bygga framåt så dom möts precis innan bussningen. Antingen blir det att byta ut det som sitter eller så blir det ett extra. Får se när det blir helt klart.The skrev:Ser även ut att vara väldigt långt från där övre staget i triangeln möter det nedre och pinnen som går genom bussningen. Men kanske är bilden som luras?
Robin Bäckstrand
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Låter bra, då är du nog på rätt väg!
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Här har den stått bra länge nu när tiden har lagts på min luftfjädrade manta med c20xe samt barn och boende.
Plötsligt händer det, flyttade in den i verkstaden igår, såg att det är över ett år sedan jag rörde den sist...
Tog tag i en sak som jag stört mig på det senaste året när jag har sett den stå. Vinkeln på kardan. Hade alldeles för grov vinkel och jag har tänkt mycket på hur jag ska göra det bästa av det.
Tog ett beslut som jag tyckte kändes bäst.
Sektionerade bort en bit på balken och tog ner den så mycket det gick för att få mer lut på motorpaketet.
Lutningen blev betydligt bättre på kardan och jag får nog vara nöjd såhär, kan som sagt inte göra så mycket mer lut på resten så jag hoppas det kommer funka.
Sen har jag stört mig på att insuget var skevt vid flänsen så det ska göras om. Plockade bort det och en bra vän erbjöd sig att byta runners på det nu när jag har bytt jobb och förlorat möjlighet att tig-svetsa.
Jag har haft mycket tankar på projektet om hur man ska gå vidare och vilka saker som är viktiga nu när den har stått senaste året.
När jag rullade in den så var det däremot klart att jag måste få någon sorts ordning på det, jag har ju börjat i alla håll och kanter och inget är klart så nu har jag ju börjat ta tag i kardan och det som saknas är fäste till stödlagerhållaren.
Sen tänkte jag ta tag i "vaggan" till bakaxeln och få den klar. Sen gå vidare med en grej så att jag faktiskt gör klart något och inte bara lämnar halvfärdiga saker överallt.
Riktigt taggad på att dra igång igen och hoppas det kommer finnas lite tid att hålla på med det här nu när den andra mantan är reggad och "klar".
Plötsligt händer det, flyttade in den i verkstaden igår, såg att det är över ett år sedan jag rörde den sist...
Tog tag i en sak som jag stört mig på det senaste året när jag har sett den stå. Vinkeln på kardan. Hade alldeles för grov vinkel och jag har tänkt mycket på hur jag ska göra det bästa av det.
Tog ett beslut som jag tyckte kändes bäst.
Sektionerade bort en bit på balken och tog ner den så mycket det gick för att få mer lut på motorpaketet.
Lutningen blev betydligt bättre på kardan och jag får nog vara nöjd såhär, kan som sagt inte göra så mycket mer lut på resten så jag hoppas det kommer funka.
Sen har jag stört mig på att insuget var skevt vid flänsen så det ska göras om. Plockade bort det och en bra vän erbjöd sig att byta runners på det nu när jag har bytt jobb och förlorat möjlighet att tig-svetsa.
Jag har haft mycket tankar på projektet om hur man ska gå vidare och vilka saker som är viktiga nu när den har stått senaste året.
När jag rullade in den så var det däremot klart att jag måste få någon sorts ordning på det, jag har ju börjat i alla håll och kanter och inget är klart så nu har jag ju börjat ta tag i kardan och det som saknas är fäste till stödlagerhållaren.
Sen tänkte jag ta tag i "vaggan" till bakaxeln och få den klar. Sen gå vidare med en grej så att jag faktiskt gör klart något och inte bara lämnar halvfärdiga saker överallt.
Riktigt taggad på att dra igång igen och hoppas det kommer finnas lite tid att hålla på med det här nu när den andra mantan är reggad och "klar".
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Knåpade ihop ett fäste för stödlagerhållaren och passade på att stärka upp fästena för bussningen till momentarmen till bakaxeln. Blev ju lite mätande men tror jag fick kardanen så pass rak så det ska funka.
Smått huvudbry över hur jag skulle få plats med en 3,5" dp här, blev väldigt strama börjar för att få till det.
Kollade lite på en alternativ lösning med att vända turbon och köra avgaset framåt för att vända runt och gå bakåt igen, hade kanske gått.
Kompisen hade en mindre turbo liggandes, lite mer i storlek med en hx35. Är ju en del storleksskillnad och hx40in är ju "lite" i överkant för mitt planerade effektuttag.
Blir ju ganska bra skillnad i bilen med plats.
Ser lite lättare ut att få till en schysst downpipe.
Nackdelen med turbo bytet är ju att grenröret måste göras om lite. Måste få plats med en extern wastegate och flänsen är fel.
Kompisen hade ju wg också liggandes så med lite byteshandel så har jag både turbo och wastegate, nu ska det bara grenröret göras om.
Smått huvudbry över hur jag skulle få plats med en 3,5" dp här, blev väldigt strama börjar för att få till det.
Kollade lite på en alternativ lösning med att vända turbon och köra avgaset framåt för att vända runt och gå bakåt igen, hade kanske gått.
Kompisen hade en mindre turbo liggandes, lite mer i storlek med en hx35. Är ju en del storleksskillnad och hx40in är ju "lite" i överkant för mitt planerade effektuttag.
Blir ju ganska bra skillnad i bilen med plats.
Ser lite lättare ut att få till en schysst downpipe.
Nackdelen med turbo bytet är ju att grenröret måste göras om lite. Måste få plats med en extern wastegate och flänsen är fel.
Kompisen hade ju wg också liggandes så med lite byteshandel så har jag både turbo och wastegate, nu ska det bara grenröret göras om.
Robin Bäckstrand