Montera 16V-topp på B230F-block
Montera 16V-topp på B230F-block
Hej, ny här på forumet och detta ämne har nog stötts och blötts ett antal ggr. Men jag provar iallafall:
Tänkte som sagt montera 16V-topp från en B234F årsmodell 1991 på ett B230F-block från en 240 årsmodell 1990. Tänker inte använda inprutning utan dubbla dellorto-förgasare, 40:or till att börja med, då jag redan har sådana liggandes. Apparataxel från b21-23 för att driva bränsle pump och fördelare. Kamrem från VW och spännare från Opel.
Flyttar över stakar och kolvar från 16V-motorn. Problemet är tändningen: räcker det att använda B23E-fördelaren med krabblock från Peugeot till denna motor? Funkar det att montera B20-fördelare i hålet där oljefällan sitter? Eller finns det nåt ytterligare tändningsalternativ som inte innebär ms-insprutning eller modifiera torpedplåt? Vill använda original Volvo-tändning i mesta möjliga mån.
Är det någon som har nåt att tillägga, fråga om, påpeka eller komma med nåt matnyttigt så är jag öppen för det.
Ska också tillägga att jag inte är ute efter extremtrimmning i första hand utan bara vill att grejerna ska lira ihop.
Motorn ska monteras i en 244 eller 242, årsmodell 1983 på båda, är idag original förgasarbilar.
Tänkte som sagt montera 16V-topp från en B234F årsmodell 1991 på ett B230F-block från en 240 årsmodell 1990. Tänker inte använda inprutning utan dubbla dellorto-förgasare, 40:or till att börja med, då jag redan har sådana liggandes. Apparataxel från b21-23 för att driva bränsle pump och fördelare. Kamrem från VW och spännare från Opel.
Flyttar över stakar och kolvar från 16V-motorn. Problemet är tändningen: räcker det att använda B23E-fördelaren med krabblock från Peugeot till denna motor? Funkar det att montera B20-fördelare i hålet där oljefällan sitter? Eller finns det nåt ytterligare tändningsalternativ som inte innebär ms-insprutning eller modifiera torpedplåt? Vill använda original Volvo-tändning i mesta möjliga mån.
Är det någon som har nåt att tillägga, fråga om, påpeka eller komma med nåt matnyttigt så är jag öppen för det.
Ska också tillägga att jag inte är ute efter extremtrimmning i första hand utan bara vill att grejerna ska lira ihop.
Motorn ska monteras i en 244 eller 242, årsmodell 1983 på båda, är idag original förgasarbilar.
Re: Montera 16V-topp på B230F-block
Opel rem. Vw spännare. Gänga om till m10.
Fördelare på samma plats som innan.
Osäker på locket dock. Ford Yb vet jag har sånna lock med kablar ut i 90 grader. Saab fördelare tycker jag läst nångång.
Kör du lh 2.4 kan den byggas om till wastersparl spole för att slippa fördelaren.
Fördelare på samma plats som innan.
Osäker på locket dock. Ford Yb vet jag har sånna lock med kablar ut i 90 grader. Saab fördelare tycker jag läst nångång.
Kör du lh 2.4 kan den byggas om till wastersparl spole för att slippa fördelaren.
Re: Montera 16V-topp på B230F-block
Det är inga problem alls att hitta vad man måste göra om man googlar eller använder sökfunktionen på forumet:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=49700
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=49700
Re: Montera 16V-topp på B230F-block
Kungligt!
Re: Montera 16V-topp på B230F-block
Med tanke på att jag är helt oduglig på sökfunktionen på detta forum, så undrar jag vilken Opel-kamrem samt VW-remspännare som används för detta bygge? Har iallafall fått tag i rätt fördelarlock.
Re: Montera 16V-topp på B230F-block
Tusen tack!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Montera 16V-topp på B230F-block
hej jag är ingen 16v expert men tror inte fördelaren på blocket ryms på 16v motorn? (locket)
man kan köra fördelaren bak på toppen från 16v sen trigga från fördelaren på blocket som då körs utan lock. eller en crank trigger med 2 tänder och stum tändning och en tändförstärkare.
man kan köra fördelaren bak på toppen från 16v sen trigga från fördelaren på blocket som då körs utan lock. eller en crank trigger med 2 tänder och stum tändning och en tändförstärkare.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Montera 16V-topp på B230F-block
Man kan köra med saab fördelarlock med kablarna gående bakåt om man vill ha den fram på blocket.
Jonas Almqvist