Listigt att hänvisa till Gale Banks och sedan ha egna påhittade slutsatser (eller har han sagt det?) Man blåser hål i kolvar med TIDIG tändning inte sen.Kadett4wd skrev: ↑sön jan 31, 2021 12:27 pm kika lite på Gale banks, så tror jag du kommer på att jag inte är ute och cyklar om att spruta in bränsle för sent i arbetstakten.
När gale bromsade 1000+ ur v8an så hade han olika krav.
Han har 40 graders 'fönster' att spruta in bränsle och fönstret öppnade sig 23 grader före tdc.
Sprutar man in senare ökar det EGT enormt, vilket kan blåsa hål i kolvar.
Det effektivaste fenomenet som finns för att döda kolvar har ett eget namn - preignition.
Hur du räknar procent och varför du gör det förstår jag inte alls (förmodligen tror du att det har betydelse men det har det inte)Kadett4wd skrev: ↑sön jan 31, 2021 12:27 pm att INTE uppgradera oem pump och istället låta metanolen sköta extra energitillskottet kan bli problem på en motor inte byggd för det.
Metanol har ett helt annat stökiometriskt förhållande och energi innehåll, att det kan snabbt bli mängder mer metanol man behöver än vad man först trodde.
Bensin har ca 90% kol och 10% väte
Metanol har ca 37,5kol och 12.5% väte (vad är det mer för ämnen här, det innehåller en minimal del syre men inte upp till 100%)
Hur många extrahästar det går att få med metanolsprut på trådskaparens motor är förmodligen, helt oprövat men om du använder din tankeverksamhet på ett utvecklande/skapande sätt i stället så skulle du nog kunna bedöma att det åtminstone kan tillföra 10-15 Hp med ENBART en enkel insprutning (sån som jag länkade till innan) Gör man det mer seriöst så att man monterar dit ett mappningsbart sprut så kommer man säkert betydligt längre. Jag har aldrig sett nån som gjort det men det kanske börjar bli dags?
Du kan jämföra med hur man gjorde förr på K-jetronic (enkelt tillskott med tryckvakt) och hur bra det funkar med dagens sprut där man har i stort sett full kontroll - där finns en hel värld av skillnad på effekt och samtidigt tillförlitlighet.
Stökiometrin är inte applicerbar på en diesel på samma sätt som vi är vana vid - de är gjorda för att gå på luftöverskott, så allt extra bränsle blir effekt och det var lite här det började med trådskaparen då han ville tillföra mer luft med en större turbo.
Men när dieseltrimmarna kör med sina traditionella "knep" så tappar de fullständigt kontrollen på insprutningstidpunkten och pratar enbart "mängd" och detta har förts över på tillskottsanläggningarna - inte någon av dem jag sett är mappningsbar så till vida att man kan tillföra extra bränsle bara på de höga varvatalen (det kanske finns men jag har missat dem)